• Gotlandsunge

    Var jag kan hitta dikten?

    Jag letar efter en dikt, den kan vara från 40- eller 50-talet, men egentligen har jag ingen aning.
    Dikten heter någonting med "onda tankar från en flicka" och hon skriver bland annat att hon "jag önskar att något dåligt händer dig, jag hoppas du inte sover på natten" osv.
    Någon som vet vilken dikt det är? Författaren? Vad dikten heter?
    ... eller vad som helst.

    Har sökt en massa på google men hittar ingenting.
    Hoppas att någon kan hjälpa mig här. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Var jag kan hitta dikten?
  • firewalkwithme

    Näpp, Karin Boye var det ju!


    Från en stygg flickaJag hoppas du inte alls har det bra.Jag hoppas du ligger vaken som jagoch känner dig lustigt glad och rördoch yr och ängslig och mycket störd.Och rätt som det är, så får du bråttatt lägga dig rätt för att sova gott.Jag hoppas det dröjer en liten stund...Jag hoppas du inte får en blund!
  • firewalkwithme
    firewalkwithme skrev 2009-09-25 22:20:35 följande:
    Näpp, Karin Boye var det ju! Från en stygg flickaJag hoppas du inte alls har det bra.Jag hoppas du ligger vaken som jagoch känner dig lustigt glad och rördoch yr och ängslig och mycket störd.Och rätt som det är, så får du bråttatt lägga dig rätt för att sova gott.Jag hoppas det dröjer en liten stund...Jag hoppas du inte får en blund!
    Konstigt det där blev, men där är den i alla fall! Finns på Wikipedia, Karin Boye.
    Från en stygg flicka heter den!
Svar på tråden Var jag kan hitta dikten?