• Kevlarsjäl87

Lite frågor om 5 veckors bebisar.

Hejsan!

Jag har lite frågor om 5 veckor bebisar.

Hur ofta äter era 5 veckors? När dom är vakna längre perioder äter dom oftare?
    Hur mycket sover era bebisar på dagarna? Är dom vakna mycket?
    Är dom gnälliga av sig?

Våran lilla kille vill äta jätte ofta om dagarna, han spyr lite efter varje måltid (oftast). Men jag tycker han är allmänt gnällig? Inget som passar längre stunder utan då vill han bara ammas eller ha nappen. Är det någon period dom är inne i? Detta är mitt första barn så jag vet ju inte hur det "ska" vara? Och vissa dagar kan han vara vaken flera timmar i sträck och sedan vissa dagar känna de som om han nästan bara äter och sover.

Skulle vara skönt att höra hur ni har det? Om de blir bättre om ett par veckor med gnälligheten? För jag känner mig helt slut i kroppen, känns som man inte hinner göra något alls.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-26 10:24
    Glömde att skriva att han har börjat krångla lite med ammningen med speciellt ena bröstet, efter han ätit en stund så börjar han suga tag, släppa, suga tag , släppa och så håller han på och sen blir han vannsing att han inte får tag och då blir jag i min tur stressad som bara den :(

• Svar på tråden Lite frågor om 5 veckors bebisar.
  • Flickan och kråkan

När mina har varit så små har de valat ligga vid bröstet mer eller mindre konstant. Det beror på två saker:
    1. De är nyfödingar och har ett mycket starkt behov av att vara nära.
    Amning är inte bara mat.
    2. De växer väldigt fort och har tillväxtperioder som kommer tätt. Det innebär att de ofta behöver öka mjölkproduktionen. Ett barn på 3 veckor behöver mer än ett barn på 1 vecka, ett barn på sju veckor behöver mer än ett barn på 5 veckor etc. För att mjölkproduktionen ska öka måste barnet "tala om" det för mammans kropp. Och det enda sättet barnet kan göra det på är att amma, amma, amma för att visa att "nej, du....jag behöver mer, det du har nu räcker inte!" Irriterade kan de också bli/gnälliga för att det inte kommer mer. Alldeles normalt. När barnet suger mer så ökar mjölkproduktionen. Så finurlig är naturen.

Första gången man ammar barn......och framför allt första tiden, så är det mycket man oroar sig över. Försök att slappna av. Av ditt inlägg så antar jag att mjölkproduktionen kommit igång ordentligt och att det fungerat bra hittills = han går upp i vikt, du har inte ont. Försök att slappna av och amma så ofta han vill. Barn har perioder vid utveckling, tillväxt etc. då amningen kan kännas jobbig. Pröva att liggamma när det tjorvar. Brukar fungera lättare. Barn verkar ofta bli lite mer rofyllda då.

Det är en kort period de är så tuttiga. Många brukar säga att 3 månader är en sådan gräns.....men det är ju väldigt individuellt.

Första 2 månaderna är mitt tips:
    Amma helt fritt när ditt barn vill. Parkera dig i soffan, skaffa trevlig lektyr som du kan läsa, eller passa på att se bra filmer. Strunta i att att hinna så mycket annat. Jag har två barn - äldsta 21 månader, yngsta är 5 månader. jag njuter av och med mina barn. Dammråttor, disk etc. kommer att finnas kvar när de flyttat hemifrån

• Flickan och kråkan

Glömde:
    Skaffa ett bra bärredskap. Sjal (absolut mysigast) eller en ergonomisk bärsele. Första 2 månaderna somnade min yngsta så fort han blev istoppad och sov tills han blev urplockad igen. Han har aldrig kunnat sova längre stunder på egen hand. På så sätt får man lite amningspaus när man behöver det och får armarna fria och kan göra annat.

• Kevlarsjäl87
    Flickan och kråkan skrev 2009-09-26 11:25:19 följande:
    När mina har varit så små har de valat ligga vid bröstet mer eller mindre konstant. Det beror på två saker: 1. De är nyfödingar och har ett mycket starkt behov av att vara nära. Amning är inte bara mat. 2. De växer väldigt fort och har tillväxtperioder som kommer tätt. Det innebär att de ofta behöver öka mjölkproduktionen. Ett barn på 3 veckor behöver mer än ett barn på 1 vecka, ett barn på sju veckor behöver mer än ett barn på 5 veckor etc. För att mjölkproduktionen ska öka måste barnet "tala om" det för mammans kropp. Och det enda sättet barnet kan göra det på är att amma, amma, amma för att visa att "nej, du....jag behöver mer, det du har nu räcker inte!" Irriterade kan de också bli/gnälliga för att det inte kommer mer. Alldeles normalt. När barnet suger mer så ökar mjölkproduktionen. Så finurlig är naturen. Första gången man ammar barn......och framför allt första tiden, så är det mycket man oroar sig över. Försök att slappna av. Av ditt inlägg så antar jag att mjölkproduktionen kommit igång ordentligt och att det fungerat bra hittills = han går upp i vikt, du har inte ont. Försök att slappna av och amma så ofta han vill. Barn har perioder vid utveckling, tillväxt etc. då amningen kan kännas jobbig. Pröva att liggamma när det tjorvar. Brukar fungera lättare. Barn verkar ofta bli lite mer rofyllda då. Det är en kort period de är så tuttiga. Många brukar säga att 3 månader är en sådan gräns.....men det är ju väldigt individuellt. Första 2 månaderna är mitt tips: Amma helt fritt när ditt barn vill. Parkera dig i soffan, skaffa trevlig lektyr som du kan läsa, eller passa på att se bra filmer. Strunta i att att hinna så mycket annat. Jag har två barn - äldsta 21 månader, yngsta är 5 månader. jag njuter av och med mina barn. Dammråttor, disk etc. kommer att finnas kvar när de flyttat hemifrån
    Härligt och skönt att läsa ditt inlägg! :)
    Jo ammningen funkar jätte bra annars och jag har väldigt mycket mjölk, det är ju typ den senaste veckan han har varit krånglig vid bröstet efter en stund. Ja men då ska jag låta han amma så mycket han vill, för det var en bekant till mig som sa: Att ska du ge han mat nu igen? Han behöver inte äta oftare än 3 timmars mellanrum, ge han nappen istället. Då kände jag bara aha men hon på Bvc sa att han ska äta när han vill? Därför jag skrev här med för att kolla hur andra gör. Men med sömnen kan den skifta så mycket?
  • Imasim
    Kevlarsjäl87 skrev 2009-09-26 10:21:07 följande:
    Hejsan! Jag har lite frågor om 5 veckor bebisar. Hur ofta äter era 5 veckors? När dom är vakna längre perioder äter dom oftare? Hur mycket sover era bebisar på dagarna? Är dom vakna mycket? Är dom gnälliga av sig? Våran lilla kille vill äta jätte ofta om dagarna, han spyr lite efter varje måltid (oftast). Men jag tycker han är allmänt gnällig? Inget som passar längre stunder utan då vill han bara ammas eller ha nappen. Är det någon period dom är inne i? Detta är mitt första barn så jag vet ju inte hur det "ska" vara? Och vissa dagar kan han vara vaken flera timmar i sträck och sedan vissa dagar känna de som om han nästan bara äter och sover. Skulle vara skönt att höra hur ni har det? Om de blir bättre om ett par veckor med gnälligheten? För jag känner mig helt slut i kroppen, känns som man inte hinner göra något alls. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-26 10:24 Glömde att skriva att han har börjat krångla lite med ammningen med speciellt ena bröstet, efter han ätit en stund så börjar han suga tag, släppa, suga tag , släppa och så håller han på och sen blir han vannsing att han inte får tag och då blir jag i min tur stressad som bara den :(
    Hej...
    Det är som om jag själv skulle ha skrivit ditt meddelande. Min dotter är fem veckor precis i dag och hon är precis som ditt barn. Hon äter ofta och har gjort så sedan hon föddes. Det har blivit MINST varannan timme dygnet runt och dagtid ännu oftare ibland. Hon äter först en slurk och somnar snabbt. Sedan vaknar hon efter en liten stund och vill ha mer. Och så där håller hon på i ca 30-45 minuter. Jag tar detta med godan ro...hon bestämmer själv när var och hur hon ska ha bröstet... På BB betonade de vikten av att ge bröstet när barnet gav "tecken" på att vilja ha det... det finns inga regler eller riktlinjer längre (som förr med var 4:e timme, huuuu) . Och precis som Frösöblomster skrev så handlar amningen inte bara om mat utan närhet, trygghet, kärlek, värme och mys. Jag är HELT övertygad om att jag gör min lilla dotter till en trygg människa genom att snabbt uppfatta hennes signaler och ge henne det hon som litet spädbarn behöver allra mest. Tids nog kommer amningstillfällena glesas ut och hon kommer att intressera sig för annat runtomkring. Jag har en son sedan tidigare...och jag VEET att allt "ordnar sig" tids nog.

Angående att han börjat "strula" under amningen...det har min lilla börjat med nu oxå, senaste dagarna. Hon tar ett sug-tag och suger några gånger, min mjölk sprutar som bara den och sedan släpper hon taget och blir missnöjd och skriker, "brottas med bröstet" ett tag och och tar ett nytt grepp och håller på så där ett tag. Jag brukar avbryta henne och ta upp henne mot axeln så att hon får lugna sig en stund. Sedan lägga henne till rätta igen och se till att jag sitter ordentligt och håller om henne riktigt och att hon har ett vid-öppet grepp om bröstvårtan. Efter en stund när "högtrycks-sprutan" till bröst slutat att spruta henne i halsen så lugnar allt ner sig.

Men rådgör med BVC i fall er situation känns för jobbig. Min lilla tjej är lugn/sover mellan målen såvida´hon får äta så ofta som hon vill och att vi håller i henne mycket. Jag får heller inte mycket gjort här hemma...men jag har sänkt mina krav på allt kring hemmet nu såhär i början. Karln har inte mat färdiglagad varje dag när han kommer hem från jobbet. Vi pratar mycket och han förstår att det är ett "heltidsjobb" att ta hand om ett spädbarn... (ska inhandla ett bärsele nu snart så hon kan följa med och jag kan få något gjort). Det blev långt det här... Kram å lycka till!
  • Imasim

Tillägg: nattetid har amningarna glesats ut till var 3:e-4:e timme nu senaste veckan! Skönt...man får mer ork av mer sammanhållen sömn.

• Flickan och kråkan

Varannan timme är inte ofta med en så liten . Båda mina har ammat mycket oftare de första veckorna. Runt 2-3 månader har mat- och sovmönstret ändrats något....vilket är naturligt eftersom det exempelvis är i den åldern de börjar få kläm på det här med dygnsrytm och så smått börjar förstå att det finns dag och natt. Äldsta sonen var som ett klockverk från cirka 2½ månad. Ammade dagtid varannan timme. Lillebror är nu 5 månader och ammar rätt oregelbundet. Sällan det går mer än 2 timmar mellan. Ibland blir det en timma, ibland blir det längre....framför allt om vi är ute och går/leker. Vid den åldern har mina även ammat dagtid mest för matens skull så att säga. Och undan går det när de är äldre. Ofta men snabbt är det som gäller här. Max fem minuter. På kvällar nätter har vi fortfarande mystuttande etc.

Tänk på att barn är olika. Visst finns det dem som bara ammar var 3-4 timme, men generellt vill de flesta barn amma oftare om de får amma fritt. Mitt tips till er båda är att amma fritt och helt enkelt ta saken med ro. Det är en kort tid de helammar . Följer man barnens rytm så brukar det mesta flyta på bra.

Här har vi valt att inte ha napp. Det har fungerat jättefint. Som sagt, den där nyfödd-vill-alltid-amma-perioden går över .

Om du tycker att din pojke har svårt att sova längre pass så prova sjal. Trikåsjal är lätt att knyta . Där brukar de flesta småskruttar somna gott och sova länge. Inte så många små-skruttisar som vill vara ensamma....de är sociala till sin natur . Och samtidigt får mamma lite välbehövlig amningspaus och händerna fria till lite annat

• Petra123
    När mina har varit så små har de valat ligga vid bröstet mer eller mindre konstant. Det beror på två saker: 1. De är nyfödingar och har ett mycket starkt behov av att vara nära. Amning är inte bara mat. 2. De växer väldigt fort och har tillväxtperioder som kommer tätt. Det innebär att de ofta behöver öka mjölkproduktionen. Ett barn på 3 veckor behöver mer än ett barn på 1 vecka, ett barn på sju veckor behöver mer än ett barn på 5 veckor etc. För att mjölkproduktionen ska öka måste barnet "tala om" det för mammans kropp. Och det enda sättet barnet kan göra det på är att amma, amma, amma för att visa att "nej, du....jag behöver mer, det du har nu räcker inte!" Irriterade kan de också bli/gnälliga för att det inte kommer mer. Alldeles normalt. När barnet suger mer så ökar mjölkproduktionen. Så finurlig är naturen. Första gången man ammar barn......och framför allt första tiden, så är det mycket man oroar sig över. Försök att slappna av. Av ditt inlägg så antar jag att mjölkproduktionen kommit igång ordentligt och att det fungerat bra hittills = han går upp i vikt, du har inte ont. Försök att slappna av och amma så ofta han vill. Barn har perioder vid utveckling, tillväxt etc. då amningen kan kännas jobbig. Pröva att liggamma när det tjorvar. Brukar fungera lättare. Barn verkar ofta bli lite mer rofyllda då. Det är en kort period de är så tuttiga. Många brukar säga att 3 månader är en sådan gräns.....men det är ju väldigt individuellt. Första 2 månaderna är mitt tips: Amma helt fritt när ditt barn vill. Parkera dig i soffan, skaffa trevlig lektyr som du kan läsa, eller passa på att se bra filmer. Strunta i att att hinna så mycket annat. Jag har två barn - äldsta 21 månader, yngsta är 5 månader. jag njuter av och med mina barn. Dammråttor, disk etc. kommer att finnas kvar när de flyttat hemifrån
    Hej. Bra inlägg. Men jag har en invändning med tanke på min egen erfarenhet nu om amning. Min son var oerhört gnällig och skrikig. Jag ammade och ammade, säkert minst varje timme i 3 veckors tid. Men han bara skrek. Köpte ersättning och nu är han nöjd och glad och sover länge på nätterna, pratar mycket med oss och är allmänt glad. Jag håller med dig om att amning inte bara är mat, MEN det handlar mycket om mat. Och jag har hellre en mätt o belåten bebis än en som skriker för att den är hungrig.... Min son gjorde likadant som ts beskriver.. Släppte bröstet o blev förbannad. Nu ammar jag bara en gång om dagen ungefär och i kanske 5-10 minuter (alltså tills han släpper), och det är för att slippa all frustration som blir för oss båda. Så nu har amningen blivit mys och tröst istället för mat, kan man väl säga.
  • Petra123
    Kevlarsjäl87 skrev 2009-09-26 10:21:07 följande:
    Hejsan! Jag har lite frågor om 5 veckor bebisar. Hur ofta äter era 5 veckors? När dom är vakna längre perioder äter dom oftare? Hur mycket sover era bebisar på dagarna? Är dom vakna mycket? Är dom gnälliga av sig? Våran lilla kille vill äta jätte ofta om dagarna, han spyr lite efter varje måltid (oftast). Men jag tycker han är allmänt gnällig? Inget som passar längre stunder utan då vill han bara ammas eller ha nappen. Är det någon period dom är inne i? Detta är mitt första barn så jag vet ju inte hur det "ska" vara? Och vissa dagar kan han vara vaken flera timmar i sträck och sedan vissa dagar känna de som om han nästan bara äter och sover. Skulle vara skönt att höra hur ni har det? Om de blir bättre om ett par veckor med gnälligheten? För jag känner mig helt slut i kroppen, känns som man inte hinner göra något alls. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-26 10:24 Glömde att skriva att han har börjat krångla lite med ammningen med speciellt ena bröstet, efter han ätit en stund så börjar han suga tag, släppa, suga tag , släppa och så håller han på och sen blir han vannsing att han inte får tag och då blir jag i min tur stressad som bara den :(
    Hej.

Min 5-veckor son äter ungefär var 2-4 timme beroende på när. på dagen äter han oftare och på natten mer sällan. Han är ytterst sällan gnällig utan väldigt glad och positiv, men han får nästan bara ersättning så det kan vara därför. Han sover mycket. Inte lika mycket hemma, som när vi åker bort. Är vi borta under dagen så kan han sova 3-4 timmar i sträck utan problem. Hemma sover han max 2 timmar i stöten. Spyr gör han nästan aldrig. Får han ligga ner en stund med ryggen i lite högre läge efter han ätit, och sen rapas försiktigt så verkar han må bättre och får 9/10 behålla maten. Sen han fick ersättningen har han börjat gå upp i vikt och mår mycket bättre och pappa kan vara mer delaktig. :) Bara positivt.
  • Flickan och kråkan
    Petra123 skrev 2009-09-27 08:49:50 följande:
    Hej. Bra inlägg. Men jag har en invändning med tanke på min egen erfarenhet nu om amning. Min son var oerhört gnällig och skrikig. Jag ammade och ammade, säkert minst varje timme i 3 veckors tid. Men han bara skrek. Köpte ersättning och nu är han nöjd och glad och sover länge på nätterna, pratar mycket med oss och är allmänt glad. Jag håller med dig om att amning inte bara är mat, MEN det handlar mycket om mat. Och jag har hellre en mätt o belåten bebis än en som skriker för att den är hungrig.... Min son gjorde likadant som ts beskriver.. Släppte bröstet o blev förbannad. Nu ammar jag bara en gång om dagen ungefär och i kanske 5-10 minuter (alltså tills han släpper), och det är för att slippa all frustration som blir för oss båda. Så nu har amningen blivit mys och tröst istället för mat, kan man väl säga.
    Jo visst kan det vara så OM barnet inte går upp i vikt som det ska. TsSberättar dock att hon har gått om mjölk och att hennes barn går upp fint i vikt. Vill man helamma så finns det då inte minsta anledning att ge ersättning. Det ställer bara till det i så fall....inget fel med ersättning om man väljer det, men om man vill helamma alltså.

Mina har gått upp ungefär ett halvt kilo i veckan första 2 månaderna, ingen matbrist alltså , men har ändå velat amma minst varje timme första veckorna.

Så tråkigt att läsa i tråd efter tråd att nyblivna mammor tror att deras mjölk håller på att ta slut etc. för att brösten efter ett par veckor inte längre känns spända och fyllda, för att barnet vill amma hela tiden och för att det periodvis blir argt vid bröstet. Det är så naturen fungerar. Vid tillväxtperioder gör alla barn så. Har mjölkproduktionen kommit igång ordentligt och man ammar fritt, så är det MYCKET ovanligt att man sinar/får mjölkbrist. Tyvärr är informationen kring amning inte så bra. Man får höra hur bra det är att amma, men inte så mycket om hur amning faktiskt fungerar.

Men självklart finns det barn som behöver ersättning för att de helt enkelt inte går upp i vikt ordentligt från början, men det är ju en annan sak. Sedan kan man självklart som förälder också välja ersättning för att man hellre vill det av olika själ. Men med tanke på att TS amning fungerar fint och om hon vill helamma så är hennes barns beteende inget märkligt. Roligt att ni är nöjda med er situation och hittade en väg som passade er familj.
  • Mamma2008
    När mina har varit så små har de valat ligga vid bröstet mer eller mindre konstant. Det beror på två saker: 1. De är nyfödingar och har ett mycket starkt behov av att vara nära. Amning är inte bara mat. 2. De växer väldigt fort och har tillväxtperioder som kommer tätt. Det innebär att de ofta behöver öka mjölkproduktionen. Ett barn på 3 veckor behöver mer än ett barn på 1 vecka, ett barn på sju veckor behöver mer än ett barn på 5 veckor etc. För att mjölkproduktionen ska öka måste barnet "tala om" det för mammans kropp. Och det enda sättet barnet kan göra det på är att amma, amma, amma för att visa att "nej, du....jag behöver mer, det du har nu räcker inte!" Irriterade kan de också bli/gnälliga för att det inte kommer mer. Alldeles normalt. När barnet suger mer så ökar mjölkproduktionen. Så finurlig är naturen. Första gången man ammar barn......och framför allt första tiden, så är det mycket man oroar sig över. Försök att slappna av. Av ditt inlägg så antar jag att mjölkproduktionen kommit igång ordentligt och att det fungerat bra hittills = han går upp i vikt, du har inte ont. Försök att slappna av och amma så ofta han vill. Barn har perioder vid utveckling, tillväxt etc. då amningen kan kännas jobbig. Pröva att liggamma när det tjorvar. Brukar fungera lättare. Barn verkar ofta bli lite mer rofyllda då.Det är en kort period de är så tuttiga. Många brukar säga att 3 månader är en sådan gräns.....men det är ju väldigt individuellt.Första 2 månaderna är mitt tips:Amma helt fritt när ditt barn vill. Parkera dig i soffan, skaffa trevlig lektyr som du kan läsa, eller passa på att se bra filmer. Strunta i att att hinna så mycket annat. Jag har två barn - äldsta 21 månader, yngsta är 5 månader. jag njuter av och med mina barn. Dammråttor, disk etc. kommer att finnas kvar när de flyttat hemifrån
    Vad härligt att läsa ditt positiva inlägg!
    Har just blivit tvåbarnsförälder. Äldsta är 21 månader och yngsta är snart 2 veckor.
    Precis som du skriver så hinner man göra allt det där med disk och städ "en annan gång".
  • Jelli

Hej
    Inte läst alla svar så jag kanske upprepar vad någon skrivit... Min dotter var precis likadan när hon var fem veckor. Läste sedan i en bok (Att växa och upptäcka världen) att de har ett sk utvecklingssprån just då och kan ha lite extra behov av trygghet och närhet för det är så mycket som händer för dem just då. Nästa språng är vid 7 veckor, däremellan ska det vara lugnare.

• teeta

Hej!
    Min lilla kille blir också 5 veckor, i morgon.
    Han kom hem från BB och vid besöket på BVC två veckor senare hade han gått upp 800 g. (Var stor redan vid födseln)
    Kändes skönt att amningen fungerade bra med bra kvalite på mjölken.
    Nästa vecka hade han gått upp ca 200 g och nu senaste veckan bara 20g.
    Amningen har kännts stökig, precis som många beskriver. Han snuttar en kort stund, bråkar sedan med bröstet och blir allmänt frustrerad.
    Dessutom verkar han ha magknip och jag försöker att pumpa ut det första för att han inte ska svälja för fort och få in för mycket luft. Rädd så klart att det gör att han inte får i sig tillräckligt. Men också rädd för om jag inte pumpar, att han bara får i sig av den tunna mjölken och inte den feta mättande.
    På BVC fick jag rådet att ge ersättning 1 gång per dag, 15 ml.
    Idag har han sovit nästan hela dagen. Har honom i bärsjal. Bär jag honom inte vaknar han och skriker oavbrutet.
    Om nätterna vill han ligga nära. Flyttar jag på mig börjar han pipa och gnälla.
    Jag har också läst i boken Att växa... jag har ändå svårt att förlita mig på att det är ett utvecklingssprång.
    Svårt att bara förhålla sig cool...

• Flickan och kråkan
    teeta skrev 2009-10-19 17:30:42 följande:
    Hej! Min lilla kille blir också 5 veckor, i morgon. Han kom hem från BB och vid besöket på BVC två veckor senare hade han gått upp 800 g. (Var stor redan vid födseln) Kändes skönt att amningen fungerade bra med bra kvalite på mjölken. Nästa vecka hade han gått upp ca 200 g och nu senaste veckan bara 20g. Amningen har kännts stökig, precis som många beskriver. Han snuttar en kort stund, bråkar sedan med bröstet och blir allmänt frustrerad. Dessutom verkar han ha magknip och jag försöker att pumpa ut det första för att han inte ska svälja för fort och få in för mycket luft. Rädd så klart att det gör att han inte får i sig tillräckligt. Men också rädd för om jag inte pumpar, att han bara får i sig av den tunna mjölken och inte den feta mättande. På BVC fick jag rådet att ge ersättning 1 gång per dag, 15 ml. Idag har han sovit nästan hela dagen. Har honom i bärsjal. Bär jag honom inte vaknar han och skriker oavbrutet. Om nätterna vill han ligga nära. Flyttar jag på mig börjar han pipa och gnälla. Jag har också läst i boken Att växa... jag har ändå svårt att förlita mig på att det är ett utvecklingssprång. Svårt att bara förhålla sig cool...
    Prova att amma från samma bröst två gånger i följd. Byt alltså inte bröst varje gång du ammar. Fungerar jättebra när man har mycket mjölk och de blir a. tokiga i magen av enbart den första mjölken b. går upp sämre för att de missar den feta. Då hinner de få av den feta också
  • Pingo85

Hej! Ang det sista du undrar med ammningen har jag ett tips! Vet inte om någon svarat innan, har inte läst svaren. Min pojke gjorde också så är han var ungefär lika många veckor. Han släppte och blev arg och försökte igen och fick tag men släppte sedan igen och höll på så. Det tog ett tag innan jag fattade vad som hände då jag tidigare ammade ett bröst per ammningstillfälle. Jag började då med att byta bröstet, då det kan bero på att maten kommer för långsamt. Kunde sedan återgå till det bröstet igen för att tömma det. Nu ett par veckor senare måste jag ca 10 minuter in i ammningen lyfta upp honom och få honom och rapa, annars blir han jätte ledsen och kan inte äta mer. Hoppas några av tipsen kan hjälpa dig! Lycka till!

• teeta
    Flickan och kråkan skrev 2009-10-19 18:58:43 följande:
    Prova att amma från samma bröst två gånger i följd. Byt alltså inte bröst varje gång du ammar. Fungerar jättebra när man har mycket mjölk och de blir a. tokiga i magen av enbart den första mjölken b. går upp sämre för att de missar den feta. Då hinner de få av den feta också
    Precis sådär har jag gjort den senaste tiden
    Håller dock på att bli knäpp av allt "exerimenterande" kring amningen.
Svar på tråden Lite frågor om 5 veckors bebisar.