Lite frågor om 5 veckors bebisar.
När mina har varit så små har de valat ligga vid bröstet mer eller mindre konstant. Det beror på två saker:
1. De är nyfödingar och har ett mycket starkt behov av att vara nära.
Amning är inte bara mat.
2. De växer väldigt fort och har tillväxtperioder som kommer tätt. Det innebär att de ofta behöver öka mjölkproduktionen. Ett barn på 3 veckor behöver mer än ett barn på 1 vecka, ett barn på sju veckor behöver mer än ett barn på 5 veckor etc. För att mjölkproduktionen ska öka måste barnet "tala om" det för mammans kropp. Och det enda sättet barnet kan göra det på är att amma, amma, amma för att visa att "nej, du....jag behöver mer, det du har nu räcker inte!" Irriterade kan de också bli/gnälliga för att det inte kommer mer. Alldeles normalt. När barnet suger mer så ökar mjölkproduktionen. Så finurlig är naturen.
Första gången man ammar barn......och framför allt första tiden, så är det mycket man oroar sig över. Försök att slappna av. Av ditt inlägg så antar jag att mjölkproduktionen kommit igång ordentligt och att det fungerat bra hittills = han går upp i vikt, du har inte ont. Försök att slappna av och amma så ofta han vill. Barn har perioder vid utveckling, tillväxt etc. då amningen kan kännas jobbig. Pröva att liggamma när det tjorvar. Brukar fungera lättare. Barn verkar ofta bli lite mer rofyllda då.
Det är en kort period de är så tuttiga. Många brukar säga att 3 månader är en sådan gräns.....men det är ju väldigt individuellt.
Första 2 månaderna är mitt tips:
Amma helt fritt när ditt barn vill. Parkera dig i soffan, skaffa trevlig lektyr som du kan läsa, eller passa på att se bra filmer. Strunta i att att hinna så mycket annat. Jag har två barn - äldsta 21 månader, yngsta är 5 månader. jag njuter av och med mina barn. Dammråttor, disk etc. kommer att finnas kvar när de flyttat hemifrån