• teeta

Lite frågor om 5 veckors bebisar.

Hej!
    Min lilla kille blir också 5 veckor, i morgon.
    Han kom hem från BB och vid besöket på BVC två veckor senare hade han gått upp 800 g. (Var stor redan vid födseln)
    Kändes skönt att amningen fungerade bra med bra kvalite på mjölken.
    Nästa vecka hade han gått upp ca 200 g och nu senaste veckan bara 20g.
    Amningen har kännts stökig, precis som många beskriver. Han snuttar en kort stund, bråkar sedan med bröstet och blir allmänt frustrerad.
    Dessutom verkar han ha magknip och jag försöker att pumpa ut det första för att han inte ska svälja för fort och få in för mycket luft. Rädd så klart att det gör att han inte får i sig tillräckligt. Men också rädd för om jag inte pumpar, att han bara får i sig av den tunna mjölken och inte den feta mättande.
    På BVC fick jag rådet att ge ersättning 1 gång per dag, 15 ml.
    Idag har han sovit nästan hela dagen. Har honom i bärsjal. Bär jag honom inte vaknar han och skriker oavbrutet.
    Om nätterna vill han ligga nära. Flyttar jag på mig börjar han pipa och gnälla.
    Jag har också läst i boken Att växa... jag har ändå svårt att förlita mig på att det är ett utvecklingssprång.
    Svårt att bara förhålla sig cool...

• teeta
    Flickan och kråkan skrev 2009-10-19 18:58:43 följande:
    Prova att amma från samma bröst två gånger i följd. Byt alltså inte bröst varje gång du ammar. Fungerar jättebra när man har mycket mjölk och de blir a. tokiga i magen av enbart den första mjölken b. går upp sämre för att de missar den feta. Då hinner de få av den feta också
    Precis sådär har jag gjort den senaste tiden
    Håller dock på att bli knäpp av allt "exerimenterande" kring amningen.
Svar på tråden Lite frågor om 5 veckors bebisar.