• Vårkänslor

Fisk i skål?

Kan man ha en fisk i en skål? Utan pump och så? Man ser ju det alltid på tv.. Men ja vet inte hur mycket man kan tro på det man ser där =P

• Svar på tråden Fisk i skål?
  • Rosdraken

jo då det går bra att ha guldfisk i skål. Man får dock vara noga med städning och att de behöver syretabletter. Vi hade fiskar i skål i omgångar men min uppfattning är dock att det är svårt att hålla liv i fisken så. Men kanske var jag som gjorde fel var vet jag.

• sasssyy

Man FÅR inte ha fiskar i skål längre.. en tjej på en zoo-affär berättade det för mig när vi skulle köpa fiskar för några år sedan.

Det är rena rama djurplågeriet, och som Clawdia säger så dör fiskarna eftersom de mår dåligt.

• Thaleya

Med syre tabletter och ofta vattenbyte med rätt ph-värde så går det.

Jag tror dock inte att det är optimalt, men om du har tillexempel kampfiskar eller vad de nu heter så brukar de ju hållas i små utrymmen som glas och skålar för deras egen trivsel.

• Hjartesjalen

Det finns ju vissa fiskarter som det gar jattebra med att ha i skal, o sa dom som det inte funkar for, galler bara att kopa ratt sort. Har i USA har vi Betha fiskar i skal, dom trivs kanon, mina svarforaldrar hade en i skal som levde i 5 ar, dog av alder.

• Vårkänslor

Tack så mycket för era svar! Blev mycket klokare och vet va ja skulle vilja göra nu =) Tack..

• skorpionen80

Framförallt beror det på hur stor skål du har!! Är den på 30-40 liter MINST så kan du nog ha någon liten fisk i. Absolut inte guldfisk, då de kräver betydligt större vattenmängd än så.

• Umbrageous
    Thaleya skrev 2009-09-26 16:38:11 följande:
    Med syre tabletter och ofta vattenbyte med rätt ph-värde så går det.Jag tror dock inte att det är optimalt, men om du har tillexempel kampfiskar eller vad de nu heter så brukar de ju hållas i små utrymmen som glas och skålar för deras egen trivsel.
    Det är förbjudet enligt lag att ha fisk i skål.
  • isisisis

Eftersom det är förbjudet för att det är djurplågeri kan man kanske tänka efter om det är ide' eller??

• Umbrageous
    isisisis skrev 2009-09-26 18:32:12 följande:
    Eftersom det är förbjudet för att det är djurplågeri kan man kanske tänka efter om det är ide' eller??
    Exaktamente.
  • clementia67

Såklart inte.Synd om fisken, ensam i en liten skål.
    Fiskar vill vara i hav o sjöar.Med sina kompisar o familjer.

Tänk själv att inte ha någonting, bara simma runt för att hålla sig vid liv.I en liten skål.

En annan sak som jag inte gillar är att många inte tror att fisken känner smärta. Tänk att bli uppdragen ur vattnet med en järnkrok i läppen.
    Fiskar är känsliga för beröring.

Ja.jakt o fiske är inget jag ägnar mig åt. Det kan jag lova.

Svar på tråden Fisk i skål?