• Vårkänslor

Fisk i skål?

Kan man ha en fisk i en skål? Utan pump och så? Man ser ju det alltid på tv.. Men ja vet inte hur mycket man kan tro på det man ser där =P

• Svar på tråden Fisk i skål?
  • Thaleya
    Umbrageous skrev 2009-09-26 18:28:50 följande:
    Det är förbjudet enligt lag att ha fisk i skål.
    Ja okej, det visste jag inte. De flesta djuraffärer har ju fiskar i små glas eller ett yttepytte akvarium mindre än en skål. Jag pratar om de här färggranna fiskarna som är spå våldsamma om de är ihop med andra fiskar.

Men jag har ingen aning, jag har haft mina fiskar i ett stort akvarium, jag bara utgick ifrån vad de har på djuraffärer, och i USA har de dem i skålar.
  • Umbrageous
    Thaleya skrev 2009-09-27 02:10:18 följande:
    Ja okej, det visste jag inte. De flesta djuraffärer har ju fiskar i små glas eller ett yttepytte akvarium mindre än en skål. Jag pratar om de här färggranna fiskarna som är spå våldsamma om de är ihop med andra fiskar. Men jag har ingen aning, jag har haft mina fiskar i ett stort akvarium, jag bara utgick ifrån vad de har på djuraffärer, och i USA har de dem i skålar.
    Fast nu antar ju alla att det är sverige vi pratar om egftersom inget annat nämnts. Eller hur?
  • isisisis
    Thaleya skrev 2009-09-27 02:10:18 följande:
    Ja okej, det visste jag inte. De flesta djuraffärer har ju fiskar i små glas eller ett yttepytte akvarium mindre än en skål. Jag pratar om de här färggranna fiskarna som är spå våldsamma om de är ihop med andra fiskar. Men jag har ingen aning, jag har haft mina fiskar i ett stort akvarium, jag bara utgick ifrån vad de har på djuraffärer, och i USA har de dem i skålar.
    Ja och i Kina säljer de tigerben....
  • Norrtjejjen

Skulle absolut inte rekomedndera fisk i skål oavsett art. Det hjälper inte att byta vatten ofta eftersom hastiga vattenombyten också är skadligt.
    Labyrintfiskar såsom olika guramiarter och tex kampfisken kan också "andas" ovanför vattenytan. Men nej ingen fisk i skål.

• kråkanbråkan

man får ha skål. men inte i den storleken man brukar se på tv, ni vet när de oftast är en guldfisk i oxå.

• Umbrageous
    Kyltsi skrev 2009-09-27 12:50:09 följande:
    Det är faktist inte förbjudet att ha fiskar i skål, iaf inte som jag kan tyda ut ur Djurskyddsmyndighetens författningssamling. Bara man uppfyller kraven på vatten mängd och annat till fisken man har, så är det ok att använda skål.Du kan läsa här om det : www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001...
    Djurskyddsmyndigheten finns inte längre. Jordbruksverket har tagit över sedan ett bra tag tebax.
  • Umbrageous
    Kyltsi skrev 2009-09-27 12:50:09 följande:
    Det är faktist inte förbjudet att ha fiskar i skål, iaf inte som jag kan tyda ut ur Djurskyddsmyndighetens författningssamling. Bara man uppfyller kraven på vatten mängd och annat till fisken man har, så är det ok att använda skål.Du kan läsa här om det : www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001...
    Fast du, hur skyddar du ena sidan i en cirkel från insyn?
  • Kyltsi
    Umbrageous skrev 2009-09-27 13:30:10 följande:
    Djurskyddsmyndigheten finns inte längre. Jordbruksverket har tagit över sedan ett bra tag tebax.
    Umbrageous skrev 2009-09-27 13:35:57 följande:
    Fast du, hur skyddar du ena sidan i en cirkel från insyn?
    ok. Det var det jag hittade när jag letade. Hittade inget annat.

Det är väl inte så svårt att täcka en del av kanten/sidan med något.
  • Umbrageous
    Kyltsi skrev 2009-09-27 13:56:40 följande:
    ok. Det var det jag hittade när jag letade. Hittade inget annat.Det är väl inte så svårt att täcka en del av kanten/sidan med något.
    Det finns inte en sida på en cirkel. Där ligge rproblemet. Sen om du ger en fisk en skål att simma i så förstör du fiskens balanssinne helt.
Svar på tråden Fisk i skål?