Fisk i skål?
Kan man ha en fisk i en skål? Utan pump och så? Man ser ju det alltid på tv.. Men ja vet inte hur mycket man kan tro på det man ser där =P
Kan man ha en fisk i en skål? Utan pump och så? Man ser ju det alltid på tv.. Men ja vet inte hur mycket man kan tro på det man ser där =P
Jag hade min guldfisk i en skål på 8 liter.
på djuraffären sa dom att de va djurplågeri men ändå säljer dom skålarna...
nu bor guldfisken i ett stort akvarium me sköldpaddan
Kan man väl, men inte lagligt i Sverige längre.
Det är inte förbjudet att sälja skålar till att ha fiskar i liksom det inte är förbjudet att sälja smådjursburar som inte uppfyller några kriterier.
Däremot har jordbruksverket ganska hårda bestämmelser även för privatpersoner om storlek på akvarium. Djuraffären ska kunna plocka fram bestämmelserna och de ska vara insatta i dem.
jag har jobbat på djuraffär och fick då också lära mig att det inte var tillåtet med skål längre.
Djur vill ha hörn att kunna fly undan till, vilket är omöjligt i en skål.
Tänk er tex en skrajsen kanin i en rund bur. de mår väl antagligen otroligt dåligt i en sån miljö.
Tudor 05 skrev 2009-09-27 21:50:08 följande:
Nej...
Vackra Alexandra skrev 2009-09-27 15:23:27 följande:
Nu blir jag fundersam på om vårt åtttakantiga akvarium är godkänt för fiskar. Akvariet är ju egentligen runt förutom att det är åtta raka kanter. ingen sida är täckt men däremot står den ju mot väggen och det finns både växter och grotta. Vi har guppysar i akvariet och en "Oskar" (mal som äter alger)
Har oxå ett åtta kantigt akvarium med neontetror i. Malen bor i en bil där de e mörkt.
När jag hade guldfisken i en skål hade han växter i mitten som han kunde gömma sig i.
det jag gärna vill tillägga med är att gärna läsa på vilken fiskart som passar med varandra. och vilket miljö de behöver. tex scalarer, svärdbärare, neontetror som trivs i surt vatten. molly arter som trivs bäst i bräck vatten osv. tyvärr ser jag ofta alla knstiga olämpliga ihopblandningar och förr eller senare bil någon art sjuk.
Det värsta jag har sett är en scalare i en liten fisk skål.