• Vårkänslor

Fisk i skål?

Kan man ha en fisk i en skål? Utan pump och så? Man ser ju det alltid på tv.. Men ja vet inte hur mycket man kan tro på det man ser där =P

• Svar på tråden Fisk i skål?
  • Vackra Alexandra

Jag hade min guldfisk i en skål på 8 liter.
    på djuraffären sa dom att de va djurplågeri men ändå säljer dom skålarna...
    nu bor guldfisken i ett stort akvarium me sköldpaddan

• LyckligtSlut

Kan man väl, men inte lagligt i Sverige längre.

• Thaleya
    Umbrageous skrev 2009-09-27 12:20:32 följande:
    Fast nu antar ju alla att det är sverige vi pratar om egftersom inget annat nämnts. Eller hur?
    Jaa det är sant, jag visste bara inte att det var någon skillnad.
    Sen så vet jag att jag sett skål liknande grejer på många djuraffärer i sverige.

Jag menar Betta fiskarna har ju djuraffärer i sverige i små tankar, jättesmå ibland inte större än ett stort glas.
  • Thaleya
    isisisis skrev 2009-09-27 12:22:42 följande:
    Ja och i Kina säljer de tigerben....
    Du behöver inte vara otrevlig, du kan se svaret jag gav till hon som ställde samma fråga fast på ett mer belevat sätt ovanför dig.
  • isisisis
    Thaleya skrev 2009-09-27 18:45:50 följande:
    Du behöver inte vara otrevlig, du kan se svaret jag gav till hon som ställde samma fråga fast på ett mer belevat sätt ovanför dig.
    När det gäller djurplågeri så reagerar jag starkt.
    Du behöver inte ta det personligt.
  • Gurkan

Det är inte förbjudet att sälja skålar till att ha fiskar i liksom det inte är förbjudet att sälja smådjursburar som inte uppfyller några kriterier.
    Däremot har jordbruksverket ganska hårda bestämmelser även för privatpersoner om storlek på akvarium. Djuraffären ska kunna plocka fram bestämmelserna och de ska vara insatta i dem.

• Thaleya
    isisisis skrev 2009-09-27 18:48:30 följande:
    När det gäller djurplågeri så reagerar jag starkt. Du behöver inte ta det personligt.
    Okej, jag bara tänkte att det var mig du svarade men ok. Jag hade själv aldrig haft en fisk i en skål.

Jag måste bara få fråga: är det skålformen och brist på gömställe som är olagligt eller är det storleken på tanken?

För om man har en skål stor som en pool, är det fortfarande olagligt, trots att man har ett berg i mitten av skålen med fullt med gömställen?

Eller är det inte skålformen utan låt säga att om man hade en tank på 10x10x10 cm som menas med skål.
  • Umbrageous
    Thaleya skrev 2009-09-27 18:53:43 följande:
    Okej, jag bara tänkte att det var mig du svarade men ok. Jag hade själv aldrig haft en fisk i en skål.Jag måste bara få fråga: är det skålformen och brist på gömställe som är olagligt eller är det storleken på tanken?För om man har en skål stor som en pool, är det fortfarande olagligt, trots att man har ett berg i mitten av skålen med fullt med gömställen?Eller är det inte skålformen utan låt säga att om man hade en tank på 10x10x10 cm som menas med skål.
    I like your thinking jag har funderat på en sak, för en cirkel består ju OCKSÅ av sidor egentligen, men som är svåra att se eftersom den har så jefla många sidor... *tänker*
  • Tudor 05

jag har jobbat på djuraffär och fick då också lära mig att det inte var tillåtet med skål längre.

Djur vill ha hörn att kunna fly undan till, vilket är omöjligt i en skål.
    Tänk er tex en skrajsen kanin i en rund bur. de mår väl antagligen otroligt dåligt i en sån miljö.

• Thaleya

Tudor 05 skrev 2009-09-27 21:50:08 följande:

jag har jobbat på djuraffär och fick då också lära mig att det inte var tillåtet med skål längre. Djur vill ha hörn att kunna fly undan till, vilket är omöjligt i en skål. Tänk er tex en skrajsen kanin i en rund bur. de mår väl antagligen otroligt dåligt i en sån miljö.
    mm okej då är det den runda formen alltså :)
    Bra då vet jag.
  • färgglad regnbåge

Vackra Alexandra skrev 2009-09-27 15:23:27 följande:

Jag hade min guldfisk i en skål på 8 liter. på djuraffären sa dom att de va djurplågeri men ändå säljer dom skålarna... nu bor guldfisken i ett stort akvarium me sköldpaddan
    De flesta djuraffärer säljer skålar under de förutsättningarna att du även köper pump. Dom djuraffärer som ej säljer till en pump är oansvariga.
  • Dr Mupp

Nu blir jag fundersam på om vårt åtttakantiga akvarium är godkänt för fiskar. Akvariet är ju egentligen runt förutom att det är åtta raka kanter. ingen sida är täckt men däremot står den ju mot väggen och det finns både växter och grotta. Vi har guppysar i akvariet och en "Oskar" (mal som äter alger)

• Vackra Alexandra

Har oxå ett åtta kantigt akvarium med neontetror i. Malen bor i en bil där de e mörkt.
    När jag hade guldfisken i en skål hade han växter i mitten som han kunde gömma sig i.

• Thaleya
    Umbrageous skrev 2009-09-27 19:30:45 följande:
    I like your thinking jag har funderat på en sak, för en cirkel består ju OCKSÅ av sidor egentligen, men som är svåra att se eftersom den har så jefla många sidor... *tänker*
    haha jaa, jag har undrat över det där ett tag :)
  • Umbrageous
    Thaleya skrev 2009-09-27 18:53:43 följande:
    Okej, jag bara tänkte att det var mig du svarade men ok. Jag hade själv aldrig haft en fisk i en skål.Jag måste bara få fråga: är det skålformen och brist på gömställe som är olagligt eller är det storleken på tanken?För om man har en skål stor som en pool, är det fortfarande olagligt, trots att man har ett berg i mitten av skålen med fullt med gömställen?Eller är det inte skålformen utan låt säga att om man hade en tank på 10x10x10 cm som menas med skål.
    Men nja, det är både brist på gömställe och att en för liten skål helt enkelt sabbar deras balanssinne helt.
  • Thaleya
    Umbrageous skrev 2009-09-29 09:40:13 följande:
    Men nja, det är både brist på gömställe och att en för liten skål helt enkelt sabbar deras balanssinne helt.
    mm precis.

Så vi kan dra slutsatsen att För små tankar är dåligt för att det inte finns nog med utrymme. oavsett form.

Medelstora tankar funkar sålänge det är anpassat storleksmässigt för den fisken, men då ska tanken inte vara rund! för det sabbar balanssinnet och får de att känna sig extremt instängda.

Stora tankar fungerar möjligtvis om den är någorlunda rund, beroende på andra gömställen och täckt utsida på tanken.

Extremt stor tank, alltså stor åt en späckhuggare, måste ju fungera åt fem stycken guppies även om den är rund eller med runda kanter :D

Sen måste tankarna vara art baserade då vissa trivs i en viss tank och andra absolut inte gör det.
  • Norrtjejjen

det jag gärna vill tillägga med är att gärna läsa på vilken fiskart som passar med varandra. och vilket miljö de behöver. tex scalarer, svärdbärare, neontetror som trivs i surt vatten. molly arter som trivs bäst i bräck vatten osv. tyvärr ser jag ofta alla knstiga olämpliga ihopblandningar och förr eller senare bil någon art sjuk.
    Det värsta jag har sett är en scalare i en liten fisk skål.

Svar på tråden Fisk i skål?