• mamman64

lergryta

Har någon recept på olika maträtter tillagade i lergryta?
    Står i flera recept att man inte ska ha i vätska o när jag lagade kyckling utan vätska så blev den ju jättetorr

tacksam för tips!!

• Svar på tråden lergryta
  • claire

man kan lägga i ett helt lamm och en massa potatis, fänkål, morötter och lök också får det gotta sig där ett tag! MMmmm.. min mamma brukar göra det, och det blir vätska av alla grejorna, I guess. Eller också har hon nåt i från början.. minns ej.

• mamman64

låter gott förutom att ja inte äter lamm...

• Peztis

Man ska ju börja med att lägga hela grytan i vatten så att den får dra åt sig.

Sedan så ska den vätska som finns i kött och grönsaker stanna kvar i grytan. Har man inte lagt den i vatten inna så dras vätskan in i grytan och maten blir då torr. Kan det ha varit orsaken, tror du?

Jag använder min gryta väldigt sällan - typ aldrig! Sambons mamma brukar göra böngryta i sin och det bli så himla gott! Fast jag lyckas då inte...

• Peztis

Jag har en liten bok med massor med recept. Hur låter det med kalops? Eller gulasch?

• elvinaOstefan

Porterstek, sjömansbiff, kycklinggryta och köttgryta är några favoriter vi tillagar i lergryta. Jag brukar alltid blötlägga grytan några timmar innan (ibland dagen innan) så att inte all vätska dunstar. Då häller jag i vatten ca 3-4cm upp. I ex. kycklinggrytan brukar jag ha i vatten med en kycklingbuljong ca 2cm upp och lägger i kyckling och div. grönsaker. Är alltid vätska kvar, perfekt att tillaga sås på :)

• Cecese

Vi har lagat kött i lergryta ibland. Brukar oftast vara griskött av nåt slag, gärna något som är lite mer fett. Sen brukar vi ha i en burk kokosmjölk, burk majs, burk champinjoner, bönor, morötter och lite annat vi gillar. Gillar man lök kan man ju ha i det också samt de grönsaker man gillar. Vi brukar servera det med ris.

• mamman64

jag hade lagt den i blöt men kanske inte tillräckligt länge iom att den användes första ggr?
    det stod att man skulle ta av locket så att maten fick färg, kanske därför den blev snustorr?
    inte blev det gott iaf

• mamman64

tack för tipsen o det låter jättegott

• suset

du måste lägga grytan o vatten i en timme innan du lagar till maten i den. annars blir det torrt.

• Peztis

Äsch nu blev jag ju hungrig!

Tänk om man skulle ta fram grytan i veckan...

• Trollet Ludenben
    suset skrev 2009-09-26 20:26:59 följande:
    du måste lägga grytan o vatten i en timme innan du lagar till maten i den. annars blir det torrt.
    inte mitt. jag har en lergryta i ugnen just nu. 15 min lägger jag den och jag har aldrig fått nåt torrt. Just nu är det gryta med kycklingklubbor där i...
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • elvinaOstefan
    mamman64 skrev 2009-09-26 20:25:27 följande:
    jag hade lagt den i blöt men kanske inte tillräckligt länge iom att den användes första ggr?det stod att man skulle ta av locket så att maten fick färg, kanske därför den blev snustorr?inte blev det gott iaf
    Ta av locket ska man inte göra! det ska ju bli mört och saftigt pga ångorna. Tar man av locket är det ju som att laga i en vanlig ungsform :)
  • mamman64

ja, jag med blev jättehungrig!!!!

• mamman64

ja det har du ju rätt i....

• Peztis

Jag läste detta i min lergrytebok:

En ny lergryta ska ligga i blöt minst 10 h och sedan skrubbas ren med borste för att få bort ev damm.

Sedan ska den ligga i blöt minst 15 min innan varje användning, man ställer helst in den i nedersta delen i kall ugn och sedan sätter man på värmen.

Man kan ta av locket de sista 15 min om man vill ha mer färg.

• Peztis

Jag har en fläskytterfilé i frysen, tror ni man kan göra något gott med den i lergrytan?
    Jag har några hela majskolvar också (skurna i skivor), purjolök, passerade/krossade tomater, morötter... hur låter det?

Ska man lägga filén hel eller ska man skära i tjockare skivor och lägga på grönsakerna?

• Peztis

Måste bara berätta att jag skar purjolök, vitlök, tomater, paprika, tomater, broccoli och majskolvar i bitar. Hällde på köttbuljong fr tärning och la fläaskytterfilén ovanpå, pepprad och saltad. In i ugn i ca 1,5 h på 200 grader. Gjorde sås på skyn och serverade med ris.

Det blev jättegott!!!

Tack mamma64 för att du påminde mig om lergrytan!

• mamman64

åhh va gott det låter måste jag oxå pröva en dag!!!

• Peztis

Här är mängderna jag använde:

2 morötter
    15 cm purjo
    2 vitlöksklyftor
    1 röd paprika
    2 tomater
    1 broccolibukett
    4 dl vatten
    1 köttbuljongtärning (löst i vattnet som jag kokade upp först)
    2 hela majskolvar

Skar allt i bitar och la köttet ovanpå kryddat med salt, peppar och basilika.

• Peztis

Kom på att jag för många år sedan la en kyckling i lergrytan och la ris och vatten runt. Det var inte så bra, riset fastnade helt i kycklingen, blev bara en gegga.

Svar på tråden lergryta