Inlägg från: Peztis |Visa alla inlägg
  • Peztis

lergryta

Man ska ju börja med att lägga hela grytan i vatten så att den får dra åt sig.

Sedan så ska den vätska som finns i kött och grönsaker stanna kvar i grytan. Har man inte lagt den i vatten inna så dras vätskan in i grytan och maten blir då torr. Kan det ha varit orsaken, tror du?

Jag använder min gryta väldigt sällan - typ aldrig! Sambons mamma brukar göra böngryta i sin och det bli så himla gott! Fast jag lyckas då inte...

• Peztis

Jag har en liten bok med massor med recept. Hur låter det med kalops? Eller gulasch?

• Peztis

Äsch nu blev jag ju hungrig!

Tänk om man skulle ta fram grytan i veckan...

• Peztis

Jag läste detta i min lergrytebok:

En ny lergryta ska ligga i blöt minst 10 h och sedan skrubbas ren med borste för att få bort ev damm.

Sedan ska den ligga i blöt minst 15 min innan varje användning, man ställer helst in den i nedersta delen i kall ugn och sedan sätter man på värmen.

Man kan ta av locket de sista 15 min om man vill ha mer färg.

• Peztis

Jag har en fläskytterfilé i frysen, tror ni man kan göra något gott med den i lergrytan?
    Jag har några hela majskolvar också (skurna i skivor), purjolök, passerade/krossade tomater, morötter... hur låter det?

Ska man lägga filén hel eller ska man skära i tjockare skivor och lägga på grönsakerna?

• Peztis

Måste bara berätta att jag skar purjolök, vitlök, tomater, paprika, tomater, broccoli och majskolvar i bitar. Hällde på köttbuljong fr tärning och la fläaskytterfilén ovanpå, pepprad och saltad. In i ugn i ca 1,5 h på 200 grader. Gjorde sås på skyn och serverade med ris.

Det blev jättegott!!!

Tack mamma64 för att du påminde mig om lergrytan!

• Peztis

Här är mängderna jag använde:

2 morötter
    15 cm purjo
    2 vitlöksklyftor
    1 röd paprika
    2 tomater
    1 broccolibukett
    4 dl vatten
    1 köttbuljongtärning (löst i vattnet som jag kokade upp först)
    2 hela majskolvar

Skar allt i bitar och la köttet ovanpå kryddat med salt, peppar och basilika.

• Peztis

Kom på att jag för många år sedan la en kyckling i lergrytan och la ris och vatten runt. Det var inte så bra, riset fastnade helt i kycklingen, blev bara en gegga.

Svar på tråden lergryta