• Elenas hasselbackspotatis 86

Vårväderstorget i Göteborg?

Har fått en lägenhet på vårväderstorget i Göteborg, men när jag berättade det för mina vänner så sa dom; Va, vill du verkligen bo 'där'?

O jag frågar; vad är felet?

O dom svarade; ahmen, du vet...lixom...du vet...vill du?

Nu undrar jag bara, helt enkelt, vad är felet? Berätta rätt ut om någon vet?

Jag vill alltså veta, vad är det för folk som bor där?

(enl mina vänner är det alltså samhällets nedre botten som bor där, pundare o fyllosar...)

Nån som vet ? Vill verkligen ha lägenheten nämligen, men kan inte riktigt låta bli att tänka på vad dom säger, men varför säger dom det?

(har inte sett lägeneheten ännu, ska dit på tisdag men bilderna är fina o det är genom en mäklarfirma)

• Svar på tråden Vårväderstorget i Göteborg?

puff puff

• Klinggirl

Det bor mycket white trash och invandrare där. Ofta bråk och förstörelse, bilar osv. Några gånge rhar spårvagnar vägrat köra dit pga småpojkar som kastar skräp på framrutan.

Min syster + hennes sambo bodde där i tre år. De råkade aldrig ut för något. Ok lägenhet, ok hyra+nära spårvagnshålllplatsen. Stort + är ju att spårvagnarna går dit hela tiden

Men de hade ingen bil och inga barn som sprang omkring. Dock ville hon inte gå ensam hem på natten. Vet att det var bråk i trapphuset, invandrarfamilj hade två lägenheter i samma hus och de bråkade och väsnades mycket.

Men vadå, ta lägenheten, bo där ett tag medan du står i kön i väntan på ett lugnare område.

• k a t t a

biskopsgården, räknas kanske intesom så fancy direkt men jag (som aldrig bott där själv) tycker att det verkar som en helt okej plats att bo på. du får gå på magkänslan när du ser lägenheten!

• k a t t a
    katta4 skrev 2009-09-27 00:13:41 följande:
    biskopsgården, räknas kanske intesom så fancy direkt men jag (som aldrig bott där själv) tycker att det verkar som en helt okej plats att bo på. du får gå på magkänslan när du ser lägenheten!
    där jag var (min kompis bodde där) var det ett alkispar som bodde under som hade fest heeela tiden, men de var roliga och sköna! :9 fast det hade kanske inte vait toppen om man hade familj...
  • Molson Canadian

Det går i vågor det där har jag noterat när jag ser tillbaka på min uppväxttid. När jag gick i grundskolan ansågs Biskopsgården det "värsta" stället. I gymnasiet var det Angered och sedan blev det Bergsjön. Mig veterligen har det flyttat in ganska mycket studenter till Biskopsgården och då tenderar bilden av ett område förändras.

Kan vara bra att ha i åtanke att Majorna som är hyfsat populärt samtidigt är ett av de värsta pundarområdena och då handlar det förmodligen mindre om faktiskt pundande och mer om hudfärgen på dem som bor där.

Jag är själv från Grekland (halvgrek), så jag kommer väl antagligen också att räknas till dom "bråkiga o störiga invandrarna" ... hahaha :)'

Har bott i Majorna i några år innan och även majorna har ju som någon sa också två sidor av myntet ("hippa" barnfamiljer o pundare sitter brevid varandra på vagnen). Men hoppas vi gillar lägenheten :) för isf tar vi den

• LyckligtSlut

Jag snart, verkar det som. Jag är inte alkis, pundare eller liknande och tjejen jag tittade på lägenheten hos var en vanlig tjej som pluggade. Grannarna en gammal tant med rullator och en familj från något annat land som var lugna och snälla.

Men jag tvekar eftersom jag redan bor i närheten och det är skjutningar väldigt ofta, alkisar och pundare härjar på torget, brinnande bilar osv. Har slutat gå ut efter 21 och då är det ok.

Men var jag inte desperat så skulle jag inte ta den. Har inte bestämt mig än heller.

• Callistrate

Jag bodde vid Vårväderstorget i flera år (men nu är det förstås några år sedan jag flyttade, 3 för att vara exakt). Jag var aldrig med om något obehagligt, och då hände det mer än en gång att jag stapplade hemåt på småtimmarna! Så enligt min erfarenhet är det dåliga ryktet överdrivet.

Nu bor jag ännu längre ut på spårvagslinjen (efter gästspel på annan ort), och jag måste säga att det känns lugnt här ute också. Min erfarenhet är att många av de som förfasar sig över biskopsgården faktiskt aldrig har satt sin fot här...

• Fluffguf

Vi bor en hållplats ovanför vårväderstorget, och jag tycker inte att det är så farligt som folk vill få det till. Visst, det har varit en del rån och skadegörelse osv men sånt händer ju överallt mer eller mindre. I husen där vi bor är det en hel del barnfamiljer och äldre, så här är det relativt lugnt, men jag vet inte hur det är nere vid torget.
    Vi trivs rätt bra här iaf, det är inget ställe som jag skulle vilja bo på hela livet, men det är okej

En av mina kollegor sa i fredags till mig; meeen guuuud jag vågar inte ens sätta min fot i Backaplan, hur fan kan du flytta så långt ut...

Men har tittat på lägenheten, o den är jättefin med JACUZZI (det stod inte i annonsen så jag fick verkligen en positiv överraskning!!) o flyttar in i November ! Känner oss nöjda o glada...!

(synd att det var 4 bränder i Biskop i natt... o ett rån med pistol...)

(heheh, hör ni vilken inbodd Biskopare jag kommer bli, säger redan "Biskop")

Mannen min är dock lite orolig för min skull, han vill absolut inte att jag ska gå ute själv om kvällarna, fast det vill han iofs inte i centrum där vi bor nu heller

Svar på tråden Vårväderstorget i Göteborg?