Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

Ogillar du "nollåttor"?

Jag har en teori om folk som ogillar Stockholmare:

Det är folk som är vana vid en liten håla som plötsligt kommer till en stor stad. I den stora staden finns massor av människor som är på väg till olika ställen, och har tider att passa. Dessa massor av människor hittar och går därför raka vägen, och ganska snabbt för att hinna till tåget. I rulltrappan står vår lantis, på fel sida, eftersom i hålan därhemma finns inga rulltrappor och lantisen inte lärt sig rulltrappsetikett. Nu bildas kö i rulltrappan, och 100 Stockholmare blir sura och knuffas och trängs. Lantisen åker hem igen, och klagar över hur otrevliga och stressande de där jobbiga människorna i Fjollträsk är.

• Mornie Alantie
    Teskedsmamman skrev 2009-09-27 12:55:28 följande:
    Jag har många goa kompisar som är inflyttade 08:or, finns ju inte så många äkta kvar... Däremot så verkar vissa människor bli dryga, få problem med att näsan ska vara i luften och att de blir så jäkla märkvärdiga när de flyttar till stockholm... Jag vet hur man åker rulltrappa i stockholm, jag veeet hur man åker kollektivtrafik osv... jag tycker inte stockholmarna är trevligare för det...
    Så du ogillar stockholmare bara för att vissa inflyttade stockholmare tror att de är nått?
  • Mornie Alantie
    FruNaftra skrev 2009-09-27 12:56:42 följande:
    Hahaha....går hissen ända upp hos dej eller?
    Ja. Hur så?
  • Mornie Alantie
    Minas skrev 2009-09-27 13:04:17 följande:
    Vad lustigt att många av er skriver att om man inte bor i Stockholm så bor man på landet.. hehe! Jag tror att det blir mycket fördomar mot folk i Stockholm för så mycket blir centrerat runt denna staden. Men det gäller väl i så fall för norra och södra Sverige också, många tror ju att landet slutar ovanför Dalarna typ..
    Nej, jag tror inte att alla som inte bor i Stockholm bor på en bondgård bland kor och grisar. Men om man får generallisera och säga att alla nollåttor är otrevliga eller inte vet hur en ko ser ut, varför får man inte generallisera om folk som inte bor i Stockholm?
  • Mornie Alantie
    FruNaftra skrev 2009-09-27 13:10:10 följande:
    För att du antar att alla som ogillar stockholmare är lantisar som aldrig stått på en rulltrappa tidigare. Vilken lustig fördom
    Ta inte allt du läser helt bokstavligt.
  • Mornie Alantie
    FruNaftra skrev 2009-09-27 13:25:35 följande:
    Jag har träffat många varma och vänliga stockholmare, liksom göteborgare, norrlänningar, värmlänningar, skåningar. Sen har jag träffat många nötter också men det har knappast något med deras hemtrakter att göra. Jag kommer från en håla i värmland (numera bosatt i göteborg) men kör ofta i 200 knyck på rulltrappa ändå. Ledsen om er teori om rulltrappan sprack nu
    Men då tycker du väl inte illa om stockholmare i allmänhet då. Och om du står tillhöger och går till vänster tänker jag inte skälla på dig i rulltrappan heller. Varför tar du åt dig?

Jag har träffat människor som klagar över stressen i Stockholm, och att alla trängs så mycket i rulltrappan. Jag har också sett mängder av människor som uppenbart är turister (kamera på magen, karta i handen) som står till vänster i rulltrappan eller stannar precis framför en dörr. Det är klart att det blir trängsel då, det kommer ju folk i ett stadigt flöde som måste ta vägen någonstans.
  • Mornie Alantie
    FruNaftra skrev 2009-09-27 13:33:17 följande:
    Jag tar inte åt mig. Jag ifrågasätter bara konstiga fördomar
    Det är inte en fördom. Jag har aldrig påstått att ALLA människor som inte bor i Stockholm hatar nollåttor och inte kan åka rulltrappa. Jag säger att DET FINNS människor som inte bor i Stockholm som hatar nollåttor och inte kan åka rulltrappa.
  • Mornie Alantie
    1up skrev 2009-09-27 13:40:14 följande:
    Den här siten vore bara hälften så rolig om folk faktiskt läste vad man skrev och inte tolkade så förbannat. ^^
    Sant, men ibland blir man trött
  • Mornie Alantie
    Rosana skrev 2009-09-27 13:40:47 följande:
    Och så finns det människor som bor i Stockholm, hatar nollåttor och inte kan åka rulltrappa. Också.
    Det gör det säkert. För att generallisera då: Alla människor hatar nollåtor och ingen kan åka rulltrappa.
  • Mornie Alantie
    FruNaftra skrev 2009-09-27 13:43:59 följande:
    "Jag har en teori om folk som ogillar Stockholmare: Det är folk som är vana vid en liten håla som plötsligt......" Om du läser din teori en gång extra så ser du att du inte skriver om vissa människor. Du får ursäkta mig men jag läser väl det du skriver för noga
    Om du läser så ser du att jag inte skrev något om "alla" heller. Det var din tolkning.
Svar på tråden Ogillar du "nollåttor"?