Inlägg från: annbom |Visa alla inlägg
  • annbom

    Svininfluensan - FAKTA - frågor och svar - VACCIN

    Vilken naiv inställning du har. Att ni klarar er är inte för att ni nätan aldrig är sjuka utan för att vi andra har vaccinerat våra barn. Ni åker med andra ord snålskjuts på oss andra. Sedan är det forskning som visat att det eventuellt kommer räcka med en spruta, inte skrämselpropagandan som du försöker sprida.

    Varför har du valt at ge din bebis stelkrampsprutan? Den ger ju också biverkningar.


    linda6 skrev 2009-10-31 16:08:41 följande:
    Mina päron valde att inte vaccinera sig eller sina barn alls, jag har valt att vaccinera min bebis mot stelkramp thats it. Tror att precis som mina äldre och jag, kommer mina barn få ett fantastiskt skydd på naturlig väg då vi i våran familj nästan aldrig blir sjuka.Nu vaccinerar man mot en influensa? Först sa man att 2 sprutor va ett måste då första gav ett skydd till 35-40% medans andra sprutan kommer skydda 80%. Nu räcker det tydligen med en spruta för ett fullgott skydd?? Är man möjlige rädd att 2 sprutor hade orsakat för stor förödelse för att kunna tysta ner det? För många läkare,forskare,internet sidor,bloggar som har varnat för detta vaccin för att bara avfärda dem som okunniga idioter, vissa länder har förbjudit detta vaccin till gravida andra rekomenderar det ej. Tyskland tog in vaccin utan kvicksilver och skvalen till politiker och dylwww.sourze.se/Vaccinationskaos_i_Tyskland_106...www.newsmill.se/artikel/2009/10/23/inget-gift...När man pratar med folk från andra länder så har man inte ens denna influensa på tapeten i media eller fikarum då undar jag varför........är det bara jag ??
  • annbom

    Risken att du skulle få svininfluensan fast din familj får den är ytterst liten i och med att du tagit vaccinet. Vaccinet har över 90% skydd och det är mycket högt i vaccinationssamanhang. Men skulle du ändå få influensan så skulle det bara bli som en förkylning.


    Bellebusis skrev 2009-10-31 16:38:45 följande:
    jag är en sånn som gärna skulle ha kontroll på ALLT men försöker ju få mej själv att förstå att jag KAN JU INTE DET :) lite svårt dock... *suck*det som känns värst är att min 3 åring & sambo inte fått vaccinera sej... så blir dom sjuka är ju sannolikheten att jag blir det också, trots vaccin, eftersom man ju lever så nära inpå sin familj juh..
  • annbom

    Jag vet att det står så, men stunta i det och gå i alla fall. Ni har helt enkelt bara hört barnfamiljer och inget annat På liljeforstorg var vi och vaccinerade oss i fedags. Jag som riskgrupp i och med att jag är gravid och resten av familjen fick göra det fast de inte skulle börja förens på måndag. De ar öppet hela dagarna där och de har inte haft så lång väntetid heller. Som mest en timma och det var första dagen.


    bambu skrev 2009-11-01 16:24:51 följande:
    På länets infosida skriver de så här: "Vi startar vaccineringen för gravida, alla som har en svår kronisk sjukdom, alla familjer med barn från 3 till 18 år och studenter från den 2 november (v.45)." Resten vaccineras från v 49. (www.lansvaccinationer.se/) Så det är inte uttryckt så att familjer med mindre barn är välkomna, men man kan ju höra av sig och kolla det. Jag har mailat och frågat. Nu råkar jag vara forskarstuderande, så jag kanske kan komma in på studentkvoten Eller bli hockeyproffs... Eller ta in på fängelset i Gävle. (www.aftonbladet.se/nyheter/article6040038.ab)
  • annbom

    Barn får också bara en halv dos och det spelar nog också roll


    Serendipity skrev 2009-11-01 20:51:53 följande:
    Oh det var inte så jag menade! Med reaktion menade jag inte biverkningarna utan med "reaktionen på vaccinet" menade jag antikropps-svaret som kroppen ger! Förlåt om jag var otydlig!! Det kan man såklart bara se genom blodprov efter ett visst antal veckor! Det är sådant de gör i studierna inför att ett vaccin ska lanseras, och det är sådant de gör nu när de försöker avgöra om det räcker med en dos av Pandemrix till vuxna. Barn lär behöva två doser just för att de inte ger ett lika bra antikropps-svar redan efter en dos.
  • annbom

    Jag vaccinerade mig förra veckan och tänker inte ta någon andra spruta efter tre veckor. Jag tycker att alla som vill ska få sin första först. Sedan är det ju inte heller någon far med att vänta några månader.

  • annbom

    Människor som inte vaccinerat sig kommer inte att få hålla i min bebis om inte influensavågen har klingat av ordentligt. Titta på avstånd får de göra om de inte uppvisar några symptom, men som sagt hålla i för de inte göra. I vanliga fall är jag inte speciellt försiktig och är inte rädd för varken förkylning eller magsjuka, men svininfluensan har jag stor respekt för.


    Mamma och Mor skrev 2009-11-06 17:04:40 följande:
    En fråga lite off-topic kanske...Hur gör ni som har barn som av diverse orsaker inte kan vaccineras, med släkt och vänner som inte tänkt ta vaccinet?Jag är gravid och vaccinerad sedan några veckor tillbaka. En del antikroppar har förhoppningsvis gått över till barnet så h*n har ett visst skydd första tiden. Men, i vår absolut närmaste släkt finns det några som inte vill vaccinera sig.. De är dock väldigt intresserade av att hälsa på oss när barnet är nyfött.Kanske är jag överdrivet försiktig, men jag vill INTE att dessa ovaccinerade personer kommer hit och fingrar på vårt nyfödda barn. Sannolikheten att de faktiskt kommer att få nya influensan är ju ändå rätt stor - inte minst med tanke på att de nyttjar allmänna kommunikationsmedel för att besöka oss.Hur resonerar ni och hur hade ni gjort i min situation?
  • annbom

    Man smittar inte av vaccinet. Det är ett dött virus och kan inte föröka sig.


    planeraren skrev 2009-11-09 14:07:08 följande:
    Någon som vet om man smittar då man får influensasymptom till följd av vaccinationen? (Alltså inte symptom som beror på själva sjukdomen utan genom biverkningar av vaccinet)
  • annbom

    Klart att det kommer att hända att vissa personer inte tål sprutan, men det är dessbättre ovanligt


    FruMadde4barnTätt skrev 2009-11-09 15:15:06 följande:
    läste idag på aftonbladet.länk: www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/vac...Kevin, 4 år, fick en spruta mot svininfluensan ? slutade andasI onsdags fick Kevin, 4, en spruta mot svininfluensan. Två dagar senare föll han i koma och slutade andas. ? Jag var helt säker på att han var död, säger mamma Mia Brolin.
  • annbom

    Det är ingen seriös sida du är på utan högst spektaulär. Det är med andra ord bara en sida som försöker att skrämmas. Man hör till och med det på namnet.


    FruMadde4barnTätt skrev 2009-11-09 16:17:01 följande:
    www.vaccinationsfaran.seDen Argentinska Federationen för proffesionella hälsovårdsutövare (Fesprosa) hävdar att barn till fattiga familjer används i försök och att föräldrar sätts under tryck att underteckna medgivanden. Försöken pågår fortfarande, trots att minst 12 barn redan har dött. Fesprosa hävdar att det inte finns någon statlig kontroll och att det inte finns några etiska krav. Detta kommer inte som någon överraskning för dem som vet hur ofta dessa former av mänskliga försök uppträder.
  • annbom

    Det mest intressanta med den informationen är att den INTE är säker utan att de klumpar ihop alla som har influensaliknande symptom och oavsett om de dog av influensan eller inte så finns de i statisktiken. Det kan ha varit så att de dog för att kroppen inte klarade av en vanlig förkylning. Med svininfluensan tas det prover och det ska vara säkerställt att det är influensan som är orsaken.


    Lioness skrev 2009-11-11 19:21:21 följande:
    Enligt wikipedia dör ca 3000 personer varje år i severige av vanlig influensa, någon som var man ta reda på det men med en pålåtligare källa?Om inte annat är det ju en intressan fakta i relation till denna svininfluensa där man räknar medf att 90 personer kommer dö...Som sagt, vill ha denna informatio från en mer säkrare källa, någon som vet?Karin
  • annbom

    Vaccinationen är inte 100% och det tar ju 3 veckor innan effekten är fullt ut så det är inte helt otroligt att han hade vaccinerats men inte hunnit få något skydd än. Trist att de går ut med det innan de undersökt honom bättre. Det finns ju de som vill få det till att vaccinet dödar och att det är för att vi börjat vaccinera som folk blir sjuka.


    stockrosen skrev 2009-11-12 13:26:15 följande:
    Jag hörde på radio nu (Lotta Bromé) att han som dog igår hade vaccinerat sig mot svininfluensan. Har vi hört något mer om det?
  • annbom

    Jag väntar också på att skyddet ska bli fullgott. Det är två veckor sedan vi vaccinerade oss och jag väntar ett par veckor till, sedan kan man nog andas ut.

    Om han blir smittad idag så har han ju inte alls hunnit få något skydd så det stämmer ju inte riktigt det hon sa.


    stockrosen skrev 2009-11-12 14:37:38 följande:
    De sa inte när han vaccinerades och läkaren ville inte kommentera fallet utan sa att han inte visste någonting om det. Men när sånt här inte lyfts fram i media så får motståndarna till vaccinet vatten på sin kvarn,men det är ju också fel att gå ut med felaktida uppgifter.Dock börjar jag undra hur mkt de egetnlgen vet om vaccinet och skyddet....När jag vaccinerade min son igår så sa hon att om han skulle bli sjuk innan vaccinet börjat fungera så skall han få mycket mildare influensa............och så går den här killen och dör TROTS vaccinet.........**Förvirrad**
  • annbom

    Jag skulle nog gjort lika


    stockrosen skrev 2009-11-12 16:53:27 följande:
    Jag kommer skjuta fram min sons kalas två veckor (från slutet av nov till mitten av dec) bara för att inte få hit en massa barn med basilusker som kan smitta vår 7 månaders bebis.........ja, det är kanske lite knäppt men jag är orolig.Hoppas att vi kan vaccinera våra små snart.
  • annbom

    Nu kan du vaccinera din bebis. Här i sverige har även ca 5000 barn i åldersgruppen med riskfaktorer vaccinerats och det har inte visat sig vara mer biverkningar än för andra. Sedan så har ju barn i andra länder vaccinerats från 6 månader.


    stockrosen skrev 2009-11-12 16:55:54 följande:
    Ja, nu såg jag din länk.Det var ju bra. Men samtidigt så känns det läskigt att vaccinera så små bebisar. Studien är gjort på 51 st barn och det är ju ingenting men sen tillkommer ju dem i riskgruppen också så det blir fler ändå.
  • annbom

    Att du blivit så dålig kan också bero på psykiska orsaker eftersom du var så rädd för vaccinet.


    Tilhi skrev 2009-11-15 13:14:52 följande:
    Nu undrar jag över en sak? Finns det nån här som faktiskt har vaccinerat sig? Jag har vaccinerat mig (igår) och mår rätt så taskigt =( Har yrsel,ont över hela kroppen,kroppstempen ligger på 35,5(jag fryser nästan hela tiden) Allt som allt så mår jag jättekonstigt hela tiden! Jag var livrädd över sprutan men var tvungen att ta den! Jag ligger verkligen inne på riskgruppen med SVÅR astma,diabetes och övervikt! Jag grät när jag fick sprutan och nu går jag är livrädd över biverknigarna som kommer eller inte! MEN jag känner ett par personer som har blivit sjuka i svininfluenssan en var tom min egen pojk! Han var JÄTTESJUK fast han inte ens ligger i riskgruppen! Han hade feber på över 40 grader i 4 dar UTAN att den gick ner alls!! Efter den 4 dan gick febern ner till 38.9 och sen försvann den! han var feberfri i nästan 2 dar tills hans feber åkte upp till 40 igen! Tack och lov att han mår bättre nu....en bekant till mig hamnade på sjukhus på grund av svinisen! Hon kunde inte andas ordentligt! Jag tycker att det är jättetråkigt att läsa om folk som tror att svinisen är en liten influenssa som stannar i typ 3 dar och sen är man bara frisk!Man kan dö av sjukdommen!! Jag hoppas att det skulle finnas nån här som har tagit vaccinationen och berättar om sina tankar om biverkningarna!? Och en sak till! Varför måste ni i Sverige ta 2 doser av vaccinationen? Här i Finland räcker det med en dos!
Svar på tråden Svininfluensan - FAKTA - frågor och svar - VACCIN