• La Lola

Vad är tajts för dig?

För mig är det som leggings.
    Men i en tråd kan man läsa att det är strumpbyxor?

Så vad betyder då tajts för dig?
    Skriv gärna när du är född oxå.

För jag som var med på 80-talet (född -74) bar ju dessa stora tröjor o till de hade man ju tajts (utan fötter).

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Svar på tråden Vad är tajts för dig?
  • 071001

För mig är strumpbyxor (oavsettt tjocklek) med fot och tights/leggings utan fot, leggings i olika längder.

• Tecken
    Tecken skrev 2009-09-28 15:51:37 följande:
    Tights har för mig två betydelser:- Om jag är på HM = Tjockare strumpbyxor. - Om jag inte är på HM = leggings.
    Tillägg: Jag är född på 80-talet.
  • carrobarro84

tights = tighta hellånga byxor i bomullsmaterial, ej genomskinliga
    korta thights = som ovan men i ankellängd
    Båda dessa kan man ha tröjor till som slutar strax under rumpan

leggings = strumpbyxor uatn fot och ankellånga, nylonmaterial o kan vara lite genomskinliga
    långa leggings= samma som ovan fast ner till foten
    Här måstre man har mera på sig än tröjor som slutar strax under rumpan, annars ser man ut som dom tonåringar som inte riktigt förstått att man har lite mer kläder på sig när man går utanför dörren

strumpbyxor = strumbyxor med fot

så kallar jag de olika iaf

Jag är 25 år.

• Fluffguf

Jag tycker att tights är samma som leggings, fast för mig är tights alltid hellånga medan leggings kan vara kortare. Jag är född 85.

• Hannaliten

Jag ar fodd 80, men bor i USA. Eftersom jag bara hor orden pa engelska kor jag med deras metod:

Tights - tjocka strumpbyxor
    Footless tights - strumpbyxa utan fot
    Leggings - langa "strumpbyxor" utan fot. Tjockare an strumpbyxor.
    Capri leggings - halvlanga leggings
    Pantyhose - tunna strumpbyxor

• Mandragora
    Anna Paulita skrev 2009-09-28 15:38:09 följande:
    Tajts/tights är en strumpbyxa utan fot, legging är samma sak men med en nyare benämning. Allt med fot är strumpbyxa. Jag är född 1975.
    Jag tycker precis likadant. Jag är född 1979 (och minns kalasbyxorna).
  • Hannaliten
    Mandragora skrev 2009-09-30 02:30:47 följande:
    Jag tycker precis likadant. Jag är född 1979 (och minns kalasbyxorna).
    Ja! Jag kopte 2 par kalasbyxor till dottern idag. Fina TIGHTS!
  • Mandragora
    Hannaliten skrev 2009-09-30 02:31:54 följande:
    Ja! Jag kopte 2 par kalasbyxor till dottern idag. Fina TIGHTS!
    Kalasbyxor är inte tights ... men du försökte nog skoja till det lite.
  • Mopsan
    071001 skrev 2009-09-28 16:04:22 följande:
    För mig är strumpbyxor (oavsettt tjocklek) med fot och tights/leggings utan fot, leggings i olika längder.
    tycker samma o är född 86
  • Hannaliten
    Mandragora skrev 2009-09-30 02:38:06 följande:
    Kalasbyxor är inte tights ... men du försökte nog skoja till det lite.
  • Storm07

Så här uppfattar jag det och jag är född 1974.

Tights är en tjock nylonstrumpbyxa utan fot, med hög denier dvs nästan helt täckande med kan vara något genomskinliga. De kan även vara i spets eller stickad ullblandning till vintern.

Leggings är alltid i bomullsmix och helt täckande, kan finnas i olika längder och även som denimleggnings. Denimleggings kallas jeggings (jeans leggings) på Top Shop förresten, har ni sett det?! Jag har även sett benämningen treggings på Top Shop och med det avses trouserleggnings, dvs byxlika leggings i tjockare material.

• stor grön drake

Oj vad det fanns benämningar...
    för mig, född -83:
    strumpbyxor: med fot, alla tjocklekar tillåtna
    leggings, tajts, långkalsonger: tunnare byxor i stretchmaterial, utan fot,
    som smiter åt om benen. Kan variera i längd. Blir det kortare än halva vaden blir det cykelbyxor. Kortare än halva låret hotpants. Kortare än så stringtrosor

• EmmaOh
    carrobarro84 skrev 2009-09-28 16:13:21 följande:
    tights = tighta hellånga byxor i bomullsmaterial, ej genomskinliga korta thights = som ovan men i ankellängd Båda dessa kan man ha tröjor till som slutar strax under rumpan leggings = strumpbyxor uatn fot och ankellånga, nylonmaterial o kan vara lite genomskinliga långa leggings= samma som ovan fast ner till foten Här måstre man har mera på sig än tröjor som slutar strax under rumpan, annars ser man ut som dom tonåringar som inte riktigt förstått att man har lite mer kläder på sig när man går utanför dörren strumpbyxor = strumbyxor med fot så kallar jag de olika iaf Jag är 25 år.
    låter ungefär samma som min uppfattning.
    Jag är född -79
  • Sanna här

När jag shoppar tights är det tjoka strumpbyxor jag kollar efter, brukar stå så på förpackningen, men jag kallar dom strumpbyxor.

Däremot ansågs tights och legging vara samma sak förra gången det var inne med dom fotlösa, så om någon pratar om sina tights tror jag nog ändå främst att dom menar sina leggings

• k a t t a

La Lola skrev 2009-09-28 15:31:16 följande:

Skipants näe...såna menar jag inte.
    Dom kallade vi kalasbyxor!
  • Tant Green

Tills för ett par år sedan var tights samma som leggings för mig (jag är född 69). Men sen började jag handla på H&M åt min dotter och där fick jag lära mig att tights har fötter (dvs tjockare strumpbyxor) och leggings är utan fötter. Men om man tittar i H&Ms webbshop så är det total förvirring, de använder orden om varannat, så just nu har jag faktiskt ingen uppfattning alls.

• La Lola
    katta4 skrev 2009-09-30 17:46:55 följande:
    La Lola skrev 2009-09-28 15:31:16 följande: Dom kallade vi kalasbyxor!
    Va?
    Kalasbyxor är ju strumpbyxor i tjockare material....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fluffguf
    La Lola skrev 2009-09-30 18:46:52 följande:
    Va? Kalasbyxor är ju strumpbyxor i tjockare material....
    Det tycker jag också, jag har aldrig kallat det för kalasbyxor, men jag hade kompisar som sa det.
  • game set match

Sanniz har helt rätt.
    Idag har de större klädkedjorna butiker i flera länder och därmed krävs det att man benämner produkterna på korrekt sätt. Tights är samma sak som stumpbyxor och Leggings är utan fot.
    Prova att gå in på HM i London och köpa leggins genom att be om tights.

Svar på tråden Vad är tajts för dig?