• Onyxalis

"Odlad" fisk?

Efter att ha sett gårdagens program om torskfisket i östersjön är det slutätet av den varan här hemma.
    Nu undrar jag om det finns någon fisk, förutom lax, som kan odlas? Jag har två barn som är dåliga köttätare men som älskar fisk så jag kan/vill inte välja bort fisk helt. Vi äter gärna lax, men det måste väl finnas något alternativ?

• Svar på tråden "Odlad" fisk?
  • viseversa

Fast odlad fisk är inte heller miljövänligt. Vet du vad dom äter? Odlad lax äter flera ton annan fisk som fiskas i havet. Mao så utrotas andra fiskarter som är livsviktiga för naturen för att föda den odlade fisken.

• viseversa

Sen är det väl knappast någon nyhet att torsken är nära utrotning eller att det fiskas svart och med fula metoder?

• Onyxalis

Nej, att den varit/är nära utrotning är ingen nyhet, dock säger man ju nu att den börjar återhämta om än långsamt.
    Det som störde mig i inslaget jag såg igår var att så mycket fisk drogs upp för att sedan kastas tillbaka döda. En av fiskarna berättade att för varje ton sill han fiskade upp fick han slänga tillbaka ett ton torsk eftersom han inte hade tillstånd att fiska torsk. Denna torsk överlevde inte utan hamnade på botten och ruttnade.

Om nu odlad fisk också är dålig ur miljösynpunkt, vilken fisk kan man då äta? Och nej, vi tänker inte bli vegetarianer

• viseversa
    Onyxalis skrev 2009-09-28 17:22:41 följande:
    Nej, att den varit/är nära utrotning är ingen nyhet, dock säger man ju nu att den börjar återhämta om än långsamt. Det som störde mig i inslaget jag såg igår var att så mycket fisk drogs upp för att sedan kastas tillbaka döda. En av fiskarna berättade att för varje ton sill han fiskade upp fick han slänga tillbaka ett ton torsk eftersom han inte hade tillstånd att fiska torsk. Denna torsk överlevde inte utan hamnade på botten och ruttnade.Om nu odlad fisk också är dålig ur miljösynpunkt, vilken fisk kan man då äta? Och nej, vi tänker inte bli vegetarianer
    ha,ha nej jag har inte sagt att ni ska bli vegeterianer. Jag är det ju inte själv. Tyvärr ät vi för många människor på våran planet att jag inte tror att det finns något djur i havet man kan äta med gott samvete. Vi kommer utrota allt tyvärr.

Många av dom fiskar och skaldjur vi äter dagligen kommer vara utrotade innom en snar framtid om fisket fortsätter i samma utsträckning som nu. Haven håller på att dö och bli utfiskade och det är BARA människans fel!

sen skulle det inte gynna jorden om alla blev vegeterianer heller. Grönsaker/frukter mm mm behöver mark för att odlas och skulle alla bli vegeterianer så skulle en massa skog få huggas ner för att ge plats till odlingsmarker. Mao inte speciellt miljövänligt det heller. Sen för att inte tala om alla besprutningsmedel som skulle förgifta jord och hav.

Så mitt svar är att ät inte alls så är du miljövänlig.- det är den hämska sanningen tyvärr. Människorna är som sagt för många!
  • Onyxalis

Med andra ord kan man lika gärna fortsätta att äta som man gjort innan, för hur man än gör så har man ändan bak...heh.

Man får väl helt enkelt försöka att dra sitt lilla strå till stacken när det gäller miljön. Även om det lilla jag gör knappast har någon betydelse i världsordningen så gör det förhoppningsvis inte saken värre heller.

Blä, nu blev jag deppig...

• MaHen

WWF har en lista där man kan se vilken fisk man kan äta med gott samvete, samt vilka fiskar som är ok ibland och vilka man helt ska undvika. Jag tror man kan se listan på deras hemsida.

• viseversa
    Onyxalis skrev 2009-09-28 17:34:04 följande:
    Med andra ord kan man lika gärna fortsätta att äta som man gjort innan, för hur man än gör så har man ändan bak...heh.Man får väl helt enkelt försöka att dra sitt lilla strå till stacken när det gäller miljön. Även om det lilla jag gör knappast har någon betydelse i världsordningen så gör det förhoppningsvis inte saken värre heller.Blä, nu blev jag deppig...
    Ha,ha ja exakt. Men man kan som sagt göra sitt bästa. Köpa ekologiskt. Och äta MINDE utrotningshotade djurarter och fiskarter mm mm. För äta måste man ju göra oavsätt.

Skulle alla tänka så så skulle världen bli liite bättre. Men vi kommer alltid vara för många i slutändan.

Men man kan ju göra det bästa man kan för att göra saker och ting liite bättre och liite mer miljövänligt för en själv och ens barns skull.

Det är ju trots allt dom som ska ta över "skiten" efter oss vuxna! Sorjligt men sant tyvärr. jorden är på väg att dö så är det =(.
  • Onyxalis
    MaHen skrev 2009-09-28 17:41:21 följande:
    WWF har en lista där man kan se vilken fisk man kan äta med gott samvete, samt vilka fiskar som är ok ibland och vilka man helt ska undvika. Jag tror man kan se listan på deras hemsida.
    Tack!
    Det fanns en jättebra fiskguide man kunde ladda ner som PDF. Mycket användbart.
  • vitmossan

Om du vill äta odlad fisk kan du ju fråga efter karp. Den är växtätare, så ingen annan fisk går åt ; )
    Sen tror jag inte att karp odlas i sverige, det är nog mer i asien, men om folk frågar kanske det dyker upp här med. Jag vet inte alls hur karp smakar.
    Men det är jättebra att du vill ändra matvanor, tycker jag! det är ju bara det som behövs! från många människor iofs, men om du berättar det för dina vänner och någon av dem gör likadant - ringar på vattnet!

• isisisis

Jag vill också äta helt ODLAD fisk som inte tas ur bestånden ur haven.
    varför finns inte det?

Miljövänligt?
    Ja kan vi äta odlade djur ,så kan man väl äta odlad fisk utan att vara större miljöbov!

• isisisis
    Dido skrev 2009-11-03 20:46:48 följande:
    WWF har som skrivs ovan information om vilka fiskar som är ok och även Naturskyddsföreningen : naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/fisk/. De har bra konsumentråd om all mat tycker jag!
    Men även WWF är medvetna om att all fisk är utrotningshotad.
    Forskningsrapporter har talat om en preliminär siffra på 40 år.
    Sedan är fisken slut.

Om man är en sann naturvän är det inte onaturligt att vilja äta "odlad" fisk istället för att ta av resurserna som inte är oändliga.

Särskilt som fisket bedrivs idag.
    Trålare som förstör bottnarna och småfisk som dör i onödan,fiskar som fångas när de leker för tt de saknar förmåga att fly då etc,etc...
  • och

Det finns ett annat problem med odlad fisk, nämligen att de rymmer och för över sjukdomar till den vilda fisken. De kan också para sig med vild fisk, vilket kan påverka fiskarnas gener och leda till en minskad mångfald på sikt. Jag tror faktiskt att det är bättre att inte äta odlad fisk, och hålla sig till korrekt fiskad fisk som kommer ifrån närområden.

• Sencha

Odlad fisk bidrar till övergödningsproblemen, väl? Så var det i alla fall förr.

0401 & 0807
  • Ulf Harrys Farsa

Jag är en sån där som "inte bryr sig"
    Odlad fisk är gott och jag skulle inte ens tänka tanken att kolla om fisken jag köper var odlad eller fångad fritt.

Svar på tråden "Odlad" fisk?