Inlägg från: Onyxalis |Visa alla inlägg
  • Onyxalis

"Odlad" fisk?

Efter att ha sett gårdagens program om torskfisket i östersjön är det slutätet av den varan här hemma.
    Nu undrar jag om det finns någon fisk, förutom lax, som kan odlas? Jag har två barn som är dåliga köttätare men som älskar fisk så jag kan/vill inte välja bort fisk helt. Vi äter gärna lax, men det måste väl finnas något alternativ?

• Svar på tråden "Odlad" fisk?
  • Onyxalis

Nej, att den varit/är nära utrotning är ingen nyhet, dock säger man ju nu att den börjar återhämta om än långsamt.
    Det som störde mig i inslaget jag såg igår var att så mycket fisk drogs upp för att sedan kastas tillbaka döda. En av fiskarna berättade att för varje ton sill han fiskade upp fick han slänga tillbaka ett ton torsk eftersom han inte hade tillstånd att fiska torsk. Denna torsk överlevde inte utan hamnade på botten och ruttnade.

Om nu odlad fisk också är dålig ur miljösynpunkt, vilken fisk kan man då äta? Och nej, vi tänker inte bli vegetarianer

• Onyxalis

Med andra ord kan man lika gärna fortsätta att äta som man gjort innan, för hur man än gör så har man ändan bak...heh.

Man får väl helt enkelt försöka att dra sitt lilla strå till stacken när det gäller miljön. Även om det lilla jag gör knappast har någon betydelse i världsordningen så gör det förhoppningsvis inte saken värre heller.

Blä, nu blev jag deppig...

• Onyxalis
    MaHen skrev 2009-09-28 17:41:21 följande:
    WWF har en lista där man kan se vilken fisk man kan äta med gott samvete, samt vilka fiskar som är ok ibland och vilka man helt ska undvika. Jag tror man kan se listan på deras hemsida.
    Tack!
    Det fanns en jättebra fiskguide man kunde ladda ner som PDF. Mycket användbart.
Svar på tråden "Odlad" fisk?