Onyxalis skrev 2009-09-28 17:22:41 följande:
Nej, att den varit/är nära utrotning är ingen nyhet, dock säger man ju nu att den börjar återhämta om än långsamt. Det som störde mig i inslaget jag såg igår var att så mycket fisk drogs upp för att sedan kastas tillbaka döda. En av fiskarna berättade att för varje ton sill han fiskade upp fick han slänga tillbaka ett ton torsk eftersom han inte hade tillstånd att fiska torsk. Denna torsk överlevde inte utan hamnade på botten och
ruttnade.Om nu odlad fisk också är dålig ur miljösynpunkt, vilken fisk kan man då äta? Och nej, vi tänker inte bli vegetarianer
ha,ha nej jag har inte sagt att ni ska bli vegeterianer. Jag är det ju inte själv. Tyvärr ät vi för många människor på våran planet att jag inte tror att det finns något djur i havet man kan äta med gott samvete. Vi kommer utrota allt tyvärr.
Många av dom fiskar och skaldjur vi äter dagligen kommer vara utrotade innom en snar framtid om fisket fortsätter i samma utsträckning som nu. Haven håller på att dö och bli utfiskade och det är BARA människans fel!
sen skulle det inte gynna jorden om alla blev vegeterianer heller. Grönsaker/frukter mm mm behöver mark för att odlas och skulle alla bli vegeterianer så skulle en massa skog få huggas ner för att ge plats till odlingsmarker. Mao inte speciellt miljövänligt det heller. Sen för att inte tala om alla besprutningsmedel som skulle förgifta jord och hav.
Så mitt svar är att ät inte alls så är du miljövänlig.- det är den hämska sanningen tyvärr. Människorna är som sagt för många!