• konkelbär

Min 1,5-åring rymde från dagis i torsdags.

Idag hade vi ett samtal med förskolepersonalen, eller en av dem, vår dotters kontaktperson.

Vi fick veta att Saga, min älskade dotter som är 21 månader gammal, helt obemärkt försvunnit från dagis i torsdags.

Två unga killar hade hittat henne och tagit henne till ett annat dagis, som i sin tur ordnade henne till rätta.

Allt gick bra men nu börjar tankarna gå och chocken släpper. Dagis ligger mitt i centrala Norrköping. Det är trafikerade gator runt om hela kvarteret och min dotter bör ha passerat en sådan minst en gång. Hon är 21 månader gammal och förstår inte att hon kan bli påkörd.

Jag kan bara tacka högre makter för att dessa två, fantastiska killarna hittade henne. Det kunde ha gått helt annorlunda till om någon annan hittat henne. Det finns idioter och äckel och jag vill bara kräkas när jag tänker på detta.

Hon lyckades rymma för att många föräldrar ofta glömmer att dubbellåsa grindarna, och med bara ena låset får hon upp grinden. Och givetvis för att hon är kvick som attan och för att personalen hade dålig koll.

Jag mår inget vidare just nu. Hur ska man reagera?

Tydligen har detta nämnts i lokaltidningen också. Innan vi fått veta något.

Hur vanligt är detta? Hur allvarligt? Jag är i en väldigt tjock dimma just nu, ser ingenting klart.

:(

• Svar på tråden Min 1,5-åring rymde från dagis i torsdags.
  • garib

stora barngrupper och lite personal. det är dags att föräldrarna får upp ögonen för problemet och protesterar högt till våra politiker.lilnande incidenter händer titt och tätt nuförtiden,tyvärr har det blivit vardagsmat.

• Me o Mike

Nej det är inte vanligt.

Nu får förskolan ta och skärpa sig och se till att detta INTE händer igen. Det är skandal!

• Mälaröbo

Klart att det är för jä-ligt men fokus bör alltid ligga framåt!
    Skrik dig hes för att det ALDRIG får hända igen och tacka gudarna för att det gick bra!
    Som tur är så är det inte vanligt, men det hjälper inte när det händer en själv. Dock gick det ju faktiskt bra vilket det faktiskt också oftast gör NÄR det väl händer.

• gelemamman

jag blir riktigt skakig när jag läser ditt inlägg... fy jag hade blivit totalt galen! det spelar ingen roll hur många barn och allt det där, jag betalar dyrt för att dagis ska passa mitt barn lika bra som mig själv.

• garib

gelemamman-hur många barn anser du är maximum för en person att ansvara för eller hur många skuklle du klara av? Du betalar dyra pengar tycker du men politikerna för lite pengar till personal. Tyvärr ärdet sanningen i dagens Sverige.

• konkelbär

Garib: Problemet var inte personal vs stor barngrupp, enligt den ansvariga var dom verkligen inte kort om personal den dagen. Inte över huvud taget. Det blev en miss, som inte får hända..

Många faktorer ledde till resultatet och det går inte att beskylla denna incident på för stor barngrupp eller för lite personal. Det var bara slarv.

• konkelbär

Jag ska ringa förskolechefen i morgon och kräva ett krismöte så att ALLA föräldrar inser hur viktigt det faktiskt är att dubbellåsa grindarna. Min dotter kunde ha blivit dödad tack vare sådant slarv.

Andra kravet är andra låsningsanordningar som låser sig själva, eventuellt också med ljudsignal som varnar om en grind står olåst eller öppen.

• gelemamman
    garib skrev 2009-09-28 19:15:09 följande:
    gelemamman-hur många barn anser du är maximum för en person att ansvara för eller hur många skuklle du klara av? Du betalar dyra pengar tycker du men politikerna för lite pengar till personal. Tyvärr ärdet sanningen i dagens Sverige.
    jag har faktiskt ingen som helst aning om hur många barn och dyl, därav arbetar jag inte med det, om personalen anser att dom inte är kapabla till att utföra sina arbetsuppgifter borde dom antingen inte vara där eller göra nåt åt det.
  • gelemamman
    konkelbär skrev 2009-09-28 19:21:59 följande:
    Jag ska ringa förskolechefen i morgon och kräva ett krismöte så att ALLA föräldrar inser hur viktigt det faktiskt är att dubbellåsa grindarna. Min dotter kunde ha blivit dödad tack vare sådant slarv.Andra kravet är andra låsningsanordningar som låser sig själva, eventuellt också med ljudsignal som varnar om en grind står olåst eller öppen.
    ja bara kör på! du har en väldigt bra anledning och bakgrund dessutom!! sådant här ska inte få hända!!
Svar på tråden Min 1,5-åring rymde från dagis i torsdags.