HelenaMaria skrev 2009-09-29 08:00:21 följande:
Precis vad jag också tycker. Om vi ska ta in folk måste vi kunna ta hand om dem. Jag kan inte se att vi i Sverige har haft en lyckad integrationspolitik. Väl utarbetade integrationsplaner är jätteviktigt, speciellt för de som kommer från utomeuropeiska länder. Om man kommer från Somalia så är det inte så lätt att av sig själv bli integrerad i det svenska samhället. Det måste ställas krav och det måste finnas en vettig sysselsättning till de som kommer. Arbete, arbete och åter arbete, det är så man kommer in i samhället. Man kommer inte in i samhället genom att vara arbetslös. Sedan är det ju inte bara Sverige som ska ta ansvar utan mycket hänger även på de invandrade själva, att de måste försöka och vilja bli en produktiv del av samhället.Ser man inte de problem som avsaknaden av en vettig integration för med sig så är man blind.
Absolut! Arbete är jätte viktigt för att kunna få en fot in i samhället.
Men det ställs krav, tro inte att det inte ställs några krav. Men jag har sett promblematiken på väldigt nära håll, SFI är ganska kass faktiskt, som vi har avhandlat i tidigare trådar, det skulle kunna bli mycket bättre och effektivare. Sedan måste faktiskt svenskars attityd ändras. Jag menar inte alla, det finns underbara människor som låter folk få en fot in på arbetsmarknaden, men det är inte LÄTT att gå och söka jobb med brytning, ett namn som många svenskar inte kan uttala. Man måste ge folk en chans och många gånger gör man inte.
Vi kan ju inte lägga ALLT ansvar på invandrarna (jag är medveten om att du inte gör det i ditt inlägg), många flyktingar som tvingats hit av krig har aldrig gått en dag utan arbete i sitt liv tills de kommer hit. I övriga Europa är det lättare att få jobb, för att det är lättare att få kontakt med människor, skapa sig ett nätverk.
Ansvaret faller på båda sidor men svenskarna måste också lära sig att bjuda till och inte bara säga "Faaaan, ni har ju fått komma hit, räcker inte det?" Tro mig, majoriteten av alla flyktingar VILLE inte komma hit, de hade inget val. Och om det vore möjligt skulle de föredra sitt land framför sverige any day!
Det är nästan alltid så att de svenskar som har störst kunskap om omvärlden är de som är mest toleranta. För de inser att dessa människor inte flöt hit på en uppblåsbar madrass med en drink i handen.