Inlägg från: Beautifully Human |Visa alla inlägg
  • Beautifully Human

Är du oroad över invandringen?

puss skrev 2009-09-29 07:05:44 följande:
    nej jag är inte orolig, jag är glad och tacksam att folk vill komma hit. ocj hag tycker att det är beundransvärt och modigt att våga flytta sådär och lämna allt.
    Jag tror inte många har något val :)
  • Beautifully Human
    Nannasan skrev 2009-09-29 07:36:37 följande:
    Det där håller jag med om!Bor också i Malmö och känner några socionomer samt hyresvärdar som tyvärr inte gör mycket för att förbättra min bild av invandrare. Jag tycker INTE om att vara fördomsfull och främlingsfientlig, men tyvärr har jag blivit det - ofrivilligt!När jag jobbade på McDonald's och det var nattpasset som gällde blev jag alltid lättad om jag fick en svensk i kassan - var det en invandrare (dvs. person med annan etnisk bakgrund - de kunde ju vara födda i Sverige, vad vet jag, men deras svenska lät aldrig särskilt välutvecklad) så tog beställningen tre gånger så lång tid för det skulle tjafsa om priset och fråga efter mitt nummer och ta lååååång tid på sig på att beställa och så vidare. Detta gjorde köbildningen onödigt lång.Som sagt, jag VILL inte vara främlingsfientlig - men tyvärr är jag nog det. :(
    Så du har blivit främlingsfientlig för att det tog lång tid att beställa på McDonalds på grund av "underutvecklad" svenska? Även om det bara är EN av orsakerna så känns det mycket konstigt.
  • Beautifully Human
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 08:00:21 följande:
    Precis vad jag också tycker. Om vi ska ta in folk måste vi kunna ta hand om dem. Jag kan inte se att vi i Sverige har haft en lyckad integrationspolitik. Väl utarbetade integrationsplaner är jätteviktigt, speciellt för de som kommer från utomeuropeiska länder. Om man kommer från Somalia så är det inte så lätt att av sig själv bli integrerad i det svenska samhället. Det måste ställas krav och det måste finnas en vettig sysselsättning till de som kommer. Arbete, arbete och åter arbete, det är så man kommer in i samhället. Man kommer inte in i samhället genom att vara arbetslös. Sedan är det ju inte bara Sverige som ska ta ansvar utan mycket hänger även på de invandrade själva, att de måste försöka och vilja bli en produktiv del av samhället.Ser man inte de problem som avsaknaden av en vettig integration för med sig så är man blind.
    Absolut! Arbete är jätte viktigt för att kunna få en fot in i samhället.
    Men det ställs krav, tro inte att det inte ställs några krav. Men jag har sett promblematiken på väldigt nära håll, SFI är ganska kass faktiskt, som vi har avhandlat i tidigare trådar, det skulle kunna bli mycket bättre och effektivare. Sedan måste faktiskt svenskars attityd ändras. Jag menar inte alla, det finns underbara människor som låter folk få en fot in på arbetsmarknaden, men det är inte LÄTT att gå och söka jobb med brytning, ett namn som många svenskar inte kan uttala. Man måste ge folk en chans och många gånger gör man inte.

Vi kan ju inte lägga ALLT ansvar på invandrarna (jag är medveten om att du inte gör det i ditt inlägg), många flyktingar som tvingats hit av krig har aldrig gått en dag utan arbete i sitt liv tills de kommer hit. I övriga Europa är det lättare att få jobb, för att det är lättare att få kontakt med människor, skapa sig ett nätverk.

Ansvaret faller på båda sidor men svenskarna måste också lära sig att bjuda till och inte bara säga "Faaaan, ni har ju fått komma hit, räcker inte det?" Tro mig, majoriteten av alla flyktingar VILLE inte komma hit, de hade inget val. Och om det vore möjligt skulle de föredra sitt land framför sverige any day!

Det är nästan alltid så att de svenskar som har störst kunskap om omvärlden är de som är mest toleranta. För de inser att dessa människor inte flöt hit på en uppblåsbar madrass med en drink i handen.
  • Beautifully Human

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 08:14:42 följande:

Driver du med mig? Det är väl klart att Sverige har sin egen kultur!Jag är inte ett dugg oroad över invandringen, men jag är oroad över segregeringen och vår ogästvänlighet.
  • Beautifully Human
    HelenaMaria skrev 2009-09-29 08:10:46 följande:
    Hon skriver att det tog lång tid eftersom de skulle tjafsa om priset och fråga efter hennes nummer, inte p.g.a. "underutvecklad" svenska. Läs om.
    Jag har läst och förundrats. De tjafsade om priset och tog beställningen många gånger. Och hon kommenterar deras språk kunskaper.
    Men jag fattar inte hur något sådant kan bidra till främlingsfientlighet, fattar inte alls. Skulle det vara på den nivån vi dömmer människor skulle jag för länge sedan avskrivit svenskar som rena rama puckon.

Jag åkte buss härom dagen. Den kunde inte stanna vid en hållplats, för de höll på med något vägbygge. En gammal dam går fram till föraren och säger "Jasså, stannar ni inte på den hållplatsen?" Varpå den svenska kvinnan som kör bussen skriker "SER DET UT SOM OM VI KAN STANNA DÄR ELLER!?"
    "Jag vill inte vara sverigefientlig, med tyvärr är jag nog det."

Och säg inte att jag ska ta hänsyn till att hon haft en dålig dag, om andra inte kan ta hänsyn till att många flyktingar flyr från situationer ni inte skulle vilja sätta er värsta fiende i.
  • Beautifully Human
    TheCoopers skrev 2009-09-29 08:17:48 följande:
    Fast om dina åsikter om invandrare grundar sig på hur lång tid det tar att få en hamburgare så tror jag inte att du ansträngt dig nog för att upplysa dig själv om hur verkligheten ser ut .Jag undrar varför alla invandrare får "lida" för vad 10 st gör ? Varför gäller inte samma resonemang svenskar ?- Om en invandrare tränger sig före i kön : Då gastar man genast om att detta är Sverige och här har man minsann lagar och regler .Om en svensk gör samma sak : ja då är han en idiot ... men inte fan skyller man på alla svenskar för det .Very peculiar !
    Exakt min poäng. Det är mycket intressant att observera.
  • Beautifully Human
    Nannasan skrev 2009-09-29 08:22:45 följande:
    Haha, nej, självklart inte!!! Läs HelenaMarias kommentar nedanför din egen!Nej, men det var kanske jag som uttryckte mig klumpigt. Men som sagt så känner jag socionomer som jobbar i Malmö som känner till att invandrare kommer hit, skriver över alla sina ägodelar på sina barn och får sedan socialbidrag för att de har det så fattigt och dåligt ställt... Sedan att barnen äger bilar och affärsverksamheter som drar in massa pengar kan socialen INTE GÖRA NÅGOT ÅT! Hur knäppt är inte det? Innan jag fick höra detta så trodde jag på fullt allvar att alla som sa att "invandrare bara kommer hit och lever på andra som faktiskt arbetar" bara var missnöjda med sina egna liv och ville ha något att skylla på. Jag har faktiskt ändrat mig lite i den frågan.Ett annat exempel är par som lever ihop men som anmält att de bor ensamma för att på så sätt få mer pengar.Bara några av exemplen som gjort att jag inte är lika öppen mot invandringen längre.Min största utmaning är att försöka att ALDRIG ha med mina fördomar när jag möter någon med annan etnisk bakgrund (säkrast att hålla sig till det uttrycket, känner jag). Det är inte alltid så lätt, men jag vill ge varje enskild människa en chans att bli bemött på det sätt som alla förtjänar - fritt från fördomar.
    Jag vet jätte många svenskar som gör så, skriver sig på olika adresser för att få mer pengar.

Jag håller med om att problematiken existerar. MEN, de som gör detta är oftast INTE de som verkligen flytt krig och behöver hjälp.

Jag har inte mycket till övers för Migrationsverket t ex, men det kanske vi inte ska gå in på. Många gånger har den gruppen invandrare du pratar om inte flytt från krig, utan har en eller två lägenheter kvar i sitt hemland, de kommer hit och ser möjligheten att tjäna pengar på sättet du beskrev.

Om Migrationsverket var effektivare och hade större kunskaper skulle sådana här problem aldrig uppstå.

Jag har alltid sagt att man bör göra skillnad på invandrare och flyktingar.
    Jag anser absolut att beteendet du beskriver är oacceptabelt, men det är bara ännu ett bevis på sveriges misslyckade integrations politik.
    Men svaret på detta är absolut inte främlingsfientlighet!
  • Beautifully Human
    Lavish skrev 2009-09-29 08:27:53 följande:
    Ja visst är jag oroad! Bor själv i ett områden med ca 85% boende med annan bakgrund än svensk. Allra mest är jag oroad för dem, för hur de behandlas, hur de ska må och klara sig. Men kommer utvecklingen fortsätta som idag så är jag orolig för oss alla. Motsättningar måste kunna lösas på ett bättre sätt, annars kommer saker bara förvärras.Att jag är orolig är inte alls samma sak som att jag är emot invandrare eller invandring. Jag tycker vi ska öppna gränserna och släppa in alla som vill komma in. Jag har aldrig förstått varför en person född med svenskt medborgarskap ska ha en granterad plats i en paradisisk tillvaro medan många födda med andra medborgarskap endast ska ha rätt till det motsvarande helvettet.
    UNDERBART!
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-29 08:32:02 följande:
    Därför att våra skattepengar behövs till att ta hand om dem som redan bor i landet. Biståndspengar kan göra bättre nytta på andra ställen.
    Biståndspengar har aldrig löst en konflikt. Många gånger faller pengarna rakt in i en korrupt regering.

Jag känner att det ÄR mitt ansvar som människa att göra vad jag kan för att minska andra människors lidande och tills svenskar orkar engagera sig i vad som händer runt om i världen får vi acceptera att skattepengar hjälper folk som behöver hjälp. Tycker inte det är något konstigt alls.
  • Beautifully Human

Och allt snack om skattepengar hit och dit. Sverige är ett rikt land om man tänker på att alla har fri skolgång. Vår rikedom börjar redan där! Vi är grymt hemmablinda. Vi har det nästan oförskämt bra i sverige.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?