Inlägg från: MrsAssault |Visa alla inlägg
  • MrsAssault

Är du oroad över invandringen?

RockBella skrev 2009-09-30 19:53:55 följande:
    Eftersom du vet vart i texten det står så är det enkelt för dig att peka ut vart. Jag har nämligen läst texten och inte hittat det stycke där det skulle stå att inte alla kan söka asyl?
    Alla kan söka asyl, men alla kan inte komma hit. Det kostar kanske lite pengar att resa från t.ex Somalia till Sverige. Och de badar ju inte direkt i pengar i Somalia.
  • MrsAssault
    Minune skrev 2009-09-30 19:59:38 följande:
    orolig? Jag vet inte om jag är det. Men jag gillar inte de som inte kan anpassa sig. Som bor här men verkar avsky de värderingar som finns här. Jag tycker Sverige är ett tolerant land. Tyvärr så är inte alla de som får ta del av denna tolerans lika toleranta tillbaka. Blev själv pekad på och kallad avgudadyrkare av en muslimsk familj i veckan på arlanda. För att jag bar ett kristet armband. Är man så intolerant mot de som inte lever som en själv, så bör man kanske inte vara nånstans där man får möta sådant man inte kan tåla. Då är kanske hemlandet bäst trots allt.
    Okej vi slänger ut den familjen. Gå till migrationsverket och berätta.
  • MrsAssault
    TheCoopers skrev 2009-09-30 20:33:03 följande:
    Nej det väljer inte själv att bosätta sig i invandrar täta områden . Det är där det finns lediga lägenheter . Knappast i Stockholms innerstad tex
    Precis, kötiden på en lägenhet i Rinkeby är ca 3 månader. I innerstaden är det 20 år. I "normala" förorter är det ca 7 år. Fina förorter 10. Jag har stått i kö i 6 år och kan nästan få en lägenhet i Sätra.

Jag fick min lägenhet i Alby på tre veckor och behövde inte ens använda min kötid i "riktiga" kön! Mailade dessutom ett bolag som hade lägenheter i Fittja och undrade om de hade något, en vecka senare ringde en kvinna och var i princip beredd att ge mig kontraktet rakt upp och ner genom telefonen :D
  • MrsAssault
    Mundt skrev 2009-09-30 20:34:09 följande:
    Oroad över invandring? nej absolut inte, det har vandrat in och ut människor ifrån "sverige" sedan sista istiden slutade, det är helt naturligt. Jag är övertygad om vi letar upp en "helsvensk" med mörkt hår, mörka ögon och lite mörkare hud, gör ett DNA test så upptäcker vi att han kanske har lite afrikanskt blod i sig eller arabiskt blod men ändå kan vi följa hans släkts existens i Sverige tillbaka till 1600-talet när mantalsskrivningen började och alla hans förfäder är födda i Sverige. Så varför en "helsvensk" med tex. afrikanskt blod i sig? jo enkelt svenska vikingar tog med sig en afrikan eller mulatt med hem efter ett plundringståg söderut. Om 1000 år så kommer Abdullah, från afrika, barnbarnsbarn barnbarnsbarn barnbarnsbarn etc, inte kunna skiljas ifrån Sven Svenssons ättlingar för då har dom blandats upp så mycket med svenskar att deras särdrag har suddats ut. Visst dom kanske är muslimer och behållit sin kultur i stora drag men vi kommer inte kunnat se skillnad. Vi måste sluta se invandring som något onaturligt och ont, hur kan något naturligt vara ont? Folk har alltid flyttat fram- och tillbaka ända sedan vi uppstod på Afrikas savann och vi kommer alltid att flytta fram- och tillbaka för det ligger i vår natur, människor är vandrare, vi vill bo där det är bättre än var vi bor nu, vi vill ge vår avkomma en bättre möjlighet att överleva och blir framgångsrik än vi var.
    Jaaa! Tack.
  • MrsAssault
    EnLitenFlicka skrev 2009-10-01 09:25:44 följande:
    LindaJohansson81: Precis som du vill att dina barn ska prata arabiska så vill jag att mina barn inte ska göra det. Om du inte vill fira jul i kyrkan så ge --- i att gå dit men man ska inte ta rätten ifrån de som vill. Jag tror inte andra länder skulle ändra sig om vi svenska kom och ville fira som vi göra och jag tycker verkligen inte vi ska ändra oss. Man vågar knappt vara svensk i Sverige längre är det så det ska vara? Inga gränser? Jag blir ledsen ,orolig och förbannad och jag hoppas attt resten av svenska folket ser det för vad det verkligen är innan det är försent.
    Firar dina barn jul på dagis? Det låter helt sjukt.
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 17:17:05 följande:
    Absolut, men jag tycker att vi enbart ska ta in de flyktingklassade människorna. FInns säkert undantag där små spädbarn får följa med mamma och liknande, men man ska inte få dra in alla farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon osv...
    Man får bara ta hit barn under 18 år och make/maka om man söker uppehållstillstånd via anknytning. För övrig släkt gäller detta, direkt citerat från www.migrationsverket.se/ :

"Nära anhörig över 18 år
    Du kan i undantagsfall få uppehållstillstånd om du har bott tillsammans i hemlandet med släktingen som nu är bosatt i Sverige. Denna kategori omfattar bland annat barn över 18 år och föräldrar till den som är bosatt i Sverige. Om du tillhör denna kategori bör du ansöka om uppehållstillstånd så snart som möjligt från den dagen din släkting fick permanent uppehållstillstånd i Sverige.
    Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i hemlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt och känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige."
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 18:47:09 följande:
    Min farmor var inte ekonomiskt beroende av min pappa, ändå fick hon komma hit.
    Sökte hon uppehållstillstånd med anknytning till din far? Eller var hon flykting? Det är skillnad på flyktingar och invandrare. Det jag citerade från migrationsverket gäller invandrare.

Men om en person kommer hit som flykting så kommer väl rimligtvis hans/hennes släkt hit som flyktingar också? Inte som anhöriginvandrare.
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 18:54:46 följande:
    HOn var inte flykting så sökte uppehållstillstånd med anknytning till min pappa.
    Okej, men då kan du pusta ut för så fungerar det inte längre. Man kan inte "ta hit" sina släktingar hur som helst. Det är ett jävla meck att ens få hit solklara fall.
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 20:09:59 följande:
    Har det någonsin fungerat så, menar du? Och när? Farmor och övriga släktingar som inte var flyktingklassade fick komma hit i anknytning till min pappa. Hur förklarar du det?
    UPPENBARLIGEN har det fungerat så tidigare eftersom du sitter här och skriver att din farmor fick komma hit på det sättet? Jag menar ingenting, du skrev att din farmor och hela släkten fick komma hit som anhöriginvandrare genom din far. Det var du som skrev det. Och det tolkar jag givetvis som att en gång i tiden kunde man göra så. Eller så har din far och släkten lurat systemet på något sätt. Eller så har någon kapat ditt konto och skriver konstiga saker med ditt användarnamn.

Idag fungerar det inte så och det står klart och tydligt på migrationsverkets hemsida som jag länkade till och citerade tidigare. Jag säger ingenting. Jag bara länkar och citerar myndigheterna som fattar besluten.
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 20:21:09 följande:
    Då förlorar alltså inte Sverige något på att ta in utbytesstudenter. Så det är ok.
    Sålänge de håller sig borta från svenskarna såklart! Det vore ju hemskt om de fick beblanda sig med oss, då kan vad som helst hända. Tänk om en utbytesstudent blir kär i en svensk t.ex, eller ännu värre, avlar barn med en svensk. Det bästa är nog att man har speciella skolor för utbytesstudenter bara där de kan härja fritt så vi helt eliminerar risken att det ska slinka in fler invandrare i sverige.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?