Quintus Zebra skrev 2009-10-01 19:13:05 följande:
Reglerna idag är glasklara. "farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon " får bara komma hit om de är starkt beroende av den invandrade. Sen kanske ett fåtal lyckas "lura" systemet.
"Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i hemlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt och känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige."
Min farmor var inte flykting och sökte uppehållstillstånd med anknytning till min pappa. Hon blev godkänd trots att hon inte är starkt beroende av min pappa, det har hon aldrig varit.
Och hon lurades inte, hon blev godkänd helt lagligt.
Och vilka syftar du på? EU-medlemmar vill du väl släppa in även om dom inte är flyktingar?
- Varför skulle jag vilja det?
Och turister?
- Turism och bosättning är två vitt skilda saker.
Och folk som skall arbeta här?
Låt jobben gå till de som redan är svenska medborgare istället.
Och studenter?
Huruvida utbytesstudenter får bidrag av svenska staten eller ej, det känner jag inte till. Så det beror på.
Och adoptivbarn?
Som sagt, adoptivbarn är ett undantag.
Om en svensk bor i USA i ett par år, gifter sig och får barn. Skall hans fru och barn få komma in då? Om frun är Indisk istället, är det skillnad?
Nu gäller det någon som är född i Sverige och svensk medborgare, antar jag?