Inlägg från: RockBella |Visa alla inlägg
  • RockBella

Är du oroad över invandringen?

jaghopparhögt skrev 2009-10-01 17:16:06 följande:
    Språket hos läkare är verkligen ett problem. Själv är jag i en bransch där språket inte är så jätteviktigt så länge man förstår engelska men de sökande vi har intervjuat som haft betyg från universitet i t ex mellanöstern har varit sorgliga. De har inte ens klarat våra enklaste galleringstest, så jag är väldigt skeptisk till alla de där utländska ingenjörerna som kör taxi faktiskt.
    Ja precis.
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 18:05:37 följande:
    Man får bara ta hit barn under 18 år och make/maka om man söker uppehållstillstånd via anknytning. För övrig släkt gäller detta, direkt citerat från www.migrationsverket.se/ : "Nära anhörig över 18 år Du kan i undantagsfall få uppehållstillstånd om du har bott tillsammans i hemlandet med släktingen som nu är bosatt i Sverige. Denna kategori omfattar bland annat barn över 18 år och föräldrar till den som är bosatt i Sverige. Om du tillhör denna kategori bör du ansöka om uppehållstillstånd så snart som möjligt från den dagen din släkting fick permanent uppehållstillstånd i Sverige. Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i hemlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt och känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige."
    Min farmor var inte ekonomiskt beroende av min pappa, ändå fick hon komma hit.
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 18:51:06 följande:
    Sökte hon uppehållstillstånd med anknytning till din far? Eller var hon flykting? Det är skillnad på flyktingar och invandrare. Det jag citerade från migrationsverket gäller invandrare. Men om en person kommer hit som flykting så kommer väl rimligtvis hans/hennes släkt hit som flyktingar också? Inte som anhöriginvandrare.
    HOn var inte flykting så sökte uppehållstillstånd med anknytning till min pappa.
  • RockBella

Quintus Zebra skrev 2009-10-01 19:13:05 följande:

Reglerna idag är glasklara. "farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon " får bara komma hit om de är starkt beroende av den invandrade. Sen kanske ett fåtal lyckas "lura" systemet.
    "Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i hemlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt och känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige."

Min farmor var inte flykting och sökte uppehållstillstånd med anknytning till min pappa. Hon blev godkänd trots att hon inte är starkt beroende av min pappa, det har hon aldrig varit.

Och hon lurades inte, hon blev godkänd helt lagligt.
    Och vilka syftar du på? EU-medlemmar vill du väl släppa in även om dom inte är flyktingar?
    - Varför skulle jag vilja det?
    Och turister?
    - Turism och bosättning är två vitt skilda saker.
    Och folk som skall arbeta här?
    Låt jobben gå till de som redan är svenska medborgare istället.
    Och studenter?
    Huruvida utbytesstudenter får bidrag av svenska staten eller ej, det känner jag inte till. Så det beror på.
    Och adoptivbarn?
    Som sagt, adoptivbarn är ett undantag.
    Om en svensk bor i USA i ett par år, gifter sig och får barn. Skall hans fru och barn få komma in då? Om frun är Indisk istället, är det skillnad?
    Nu gäller det någon som är född i Sverige och svensk medborgare, antar jag?
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 19:33:08 följande:
    Okej, men då kan du pusta ut för så fungerar det inte längre.
    Har det någonsin fungerat så, menar du? Och när?
    Man kan inte "ta hit" sina släktingar hur som helst. Det är ett jävla meck att ens få hit solklara fall.
    Farmor och övriga släktingar som inte var flyktingklassade fick komma hit i anknytning till min pappa. Hur förklarar du det?
  • RockBella
    funfactory skrev 2009-10-01 20:18:34 följande:
    Utbytesstudenter får inte csn-bidrag av svenska staten. De får själva stå för kostnaderna. Däremot är det ju gratis att plugga i Svergie. Men det är inte gratis att bo/ köpa böcker m.m. Den biten får de klara själva.
    Då förlorar alltså inte Sverige något på att ta in utbytesstudenter. Så det är ok.
  • RockBella
    funfactory skrev 2009-10-01 20:24:19 följande:
    Nej. Sen beror det ju på hur man ser på det hela. De tar ju massor med platser som Svenskar skulle kunna få i stället. Men sen är det ju så också att visa utbildningar/kurser skulle inte finnas om det inte fanns några utbytesstudenter. Min sambo läser master just nu på Chalmers. Den inriktningen han har valt hade inte funnit om inte vi tagit emot utbytesstudenter. För det är inga Svenskar som vill läsa den inriktningen förutom han då. Resten är utbytesstudenter. =)
    Svenskar råder inte brist på skolplatser, såvitt jag vet.
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 20:26:17 följande:
    UPPENBARLIGEN har det fungerat så tidigare eftersom du sitter här och skriver att din farmor fick komma hit på det sättet? Jag menar ingenting, du skrev att din farmor och hela släkten fick komma hit som anhöriginvandrare genom din far. Det var du som skrev det. Och det tolkar jag givetvis som att en gång i tiden kunde man göra så. Eller så har din far och släkten lurat systemet på något sätt. Eller så har någon kapat ditt konto och skriver konstiga saker med ditt användarnamn. Idag fungerar det inte så och det står klart och tydligt på migrationsverkets hemsida som jag länkade till och citerade tidigare. Jag säger ingenting. Jag bara länkar och citerar myndigheterna som fattar besluten.
    Ok. Vet iofs om liknande fall i dagens läge, men då har de väl lurat systemet =)
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 20:32:01 följande:
    Sålänge de håller sig borta från svenskarna såklart! Det vore ju hemskt om de fick beblanda sig med oss, då kan vad som helst hända. Tänk om en utbytesstudent blir kär i en svensk t.ex, eller ännu värre, avlar barn med en svensk. Det bästa är nog att man har speciella skolor för utbytesstudenter bara där de kan härja fritt så vi helt eliminerar risken att det ska slinka in fler invandrare i sverige.
    Det är en åsikt som du själv får stå för.
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 20:39:09 följande:
    Ingen åsikt, jag försöker bara komma på lösningar till olika problem som skulle kunna dyka upp i ditt eget lilla land utan invandrare. Jag hjälper bara till.
    Varför tror du att jag skulle se de saker som du räknade upp som problem?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?