• Apmor2

Vart anmäler jag att 11-åringart har sex??

AyaRan skrev 2009-10-01 09:58:40 följande:
    hej du TS jag tycker inte att du överdriver. Jag tycker att du ska vända dig till skolsköterskan och kanske även KF om nu KF är en förståndig människa, så att de får upp ögonen för det här barnet- jag tänker mest på om hon kanske har problem och söker bekräftelse eller är lite för sexfixerad... ehum... *har man inte sex, kan man inte bli gravid*, tänker jag på också.
    vad ska skolan, skolsköterskan, soc eller för den delen ngn annan vuxen göra åt att dom har sex?
    vill dom ha sex så kommer dom hitta sätt att ha sex, inget fel i det så länge dom gör det bland jämnåriga och det är ömsesidigt.
    Det man kan göra och borde göra om barnet berättar för en är att prata preventiv medel och förklara att dom alltid kan komma o prata med en! visst borde ts berätta för tjejens föräldrar, men tjejen har valt henne (ts) för att anförtro sig hos och det är då viktigt att ts inte bryter det förtroendet och att hon inser att hon spelar en viktig roll i denna tjejs liv, vare sig hon vill det eller ej.
  • Apmor2

Anonym (Jahaa) skrev 2009-10-02 00:12:43 följande:

Kan bara säga så här, jag kommer ihåg när jag gick i 5-6 dvs. 11-13 år och detta är nu 15 år sedan, då hade vissa tjejer och killar i våran klass sex. Så jag tror inte att det är något som är ovanligt, det som däremot är väldigt ovanligt är ju att tjejen har sagt det till någon! För så vitt jag kommer ihåg så var detta någon man talade väldigt tyst om, speciellt till vuxna. Tycker inte du ska börja anmäla och ha dig, ta dig istället tid och sätt dig ner och prata med tjejen. Fråga hur det kommer sig att hon haft sex, om det var båda som ville osv. Tror inte att det hjälper med att prata med soc, däremot så kanske någon borde informera den här flickan om p-medel! Det sägs ju att puberteten sjunker i ålder och jag vet flera som varit 9-12 år när de fått sin första mens bla. Påminn den här tjejen att om hon känner sig gammal nog och mogen för att ha sex så kan hon även prata om det. Sätt inte gränser för din son och hennes umgänge, det kommer bara att göra dig elak och oförstående för dem och de kommer att smyga bakom ryggen på dig i stället. Prata med din son och fråga honom hur det är i klassen med sånt här, fråga honom rakt och ärligt hur han känner för sånt, fråga lärarna hur de lagt upp sexualundervisningen, vi hade den i 5an och jag kan inte tänka mig att de ändrat på det.
  • Apmor2
    flashieangel skrev 2009-10-01 22:40:28 följande:
    Anonym (lärare) skrev 2009-10-01 21:05:45 följande: men herregud, bara för att denna tjej har haft sex tror inte jag att hon mår så dåligt så att hon måste säga det till en vuxen för att "få hjälp". Det är ju inte direkt nåt fult i att ha sex...det är ju något fint mellan två människor, sen att man vid elva inte riktigt vet mycket om sex kan jag ju tycka, men dom lär sig ju med tiden. Förstår inte varför det ska behöva vara nå problem i en familj bara för att barnet har sex!!!??? Jag och många av mina vänner sysslade med en hel del saker som hade med sex att göra i den åldern och inte sjutton hade vi nå problem lr att "nåt inte stod rätt till" som en del kallar de!!! Det va en spännande grej man gjorde, de pirrade spänt och man gillade det så klart, hade man inte gillat de hade man inte fortsatt!!!
    Ja visst, och det är ju så vi människor lär oss- genom att göra! och det är knappast ngt som man börjar med när man är "i lämplig ålder", det är ngt som man börjar med i mammas mage, man utforskar sin kropp innan man föds och så fortsätter det, många börjar onanera när dom är ett och många "leker doktor" på förskolan och tro mig den leken kan vara rätt så avancerad. man penetrerar varandra med föremål och man testar att slicka och suga varandras könsorgan- allt detta är helt normalt och förekommande långt innan puberteten! det är så man lär sig och det är återigen helt normalt!! (när det sker mellan jämnåriga!!!)

Det ts har gjort är att bryta ett förtroende och varför? det är inte så att skolsköterskan kan förhindra att flickan kommer att ha mer sex, hade det vart jag hade jag blivit dessto mer motiverad att ha mer sex om alla visste om det och försökte säga åt mig vad jag skulle göra.
  • Apmor2
    AyaRan skrev 2009-10-02 09:47:40 följande:
    Läser jag verkligen rätt?
    det vet väl inte jag ! vad läser du?
  • Apmor2
    AyaRan skrev 2009-10-02 09:59:42 följande:
    @kalisti penetrationslekar är inte ok på förskolan, eftersom barnen kan skada varandra. såvida du inte menar doktorslekar där man stoppar "febertermometern" i munnen, men i så fall är det ingen penetration. vidare har jag inte hört talas om att förskolepersonal skulle acceptera ett "utforskande beteende" bland barnen som går ut på att slicka och suga varandras könsorgan.
    jag har ej sagt att det är accepterat, men det betyder inte att det är det doktorslekar går ut på...... att suga o slicka varandras könsorgan är inget man gör framför fröknar, det betyder inte att det ej förekommer.
  • Apmor2
    Aros skrev 2009-10-02 10:00:03 följande:
    Det är väl knappast normalt?! Nyfikenhet för det andra (och egna) könet ja, men inte att penetrera med föremål. Tycker du det är ok om någon skulle föra upp en leksaksbil i slidan på din dotter? TS: flickan har gett dig ett förtroende. Om det verkar som att hon haft sex frivilligt tycker jag du inte ska döma utan istället finnas där för henne. Prata med henne om att skydda sig så att hon inte blir gravid, att inte ha sex med många utan bara om hon är riktigt riktigt kär så att hon ska slippa rykte som slampa.
    jupp helt normalt, har egen erfarenhet av att utforska min sexuallitet i den åldern, men jag har även läst en hel del böcker om barns sexuallitet och vet därav att det är normalt och helt naturligt att göra på det sättet. (vill bli sexolog och har därför läst mkt böcker inom ämnet)
  • Apmor2
    Aros skrev 2009-10-02 10:00:03 följande:
    Det är väl knappast normalt?! Nyfikenhet för det andra (och egna) könet ja, men inte att penetrera med föremål. Tycker du det är ok om någon skulle föra upp en leksaksbil i slidan på din dotter? TS: flickan har gett dig ett förtroende. Om det verkar som att hon haft sex frivilligt tycker jag du inte ska döma utan istället finnas där för henne. Prata med henne om att skydda sig så att hon inte blir gravid, att inte ha sex med många utan bara om hon är riktigt riktigt kär så att hon ska slippa rykte som slampa.
    jupp helt normalt, har egen erfarenhet av att utforska min sexuallitet i den åldern, men jag har även läst en hel del böcker om barns sexuallitet och vet därav att det är normalt och helt naturligt att göra på det sättet. (vill bli sexolog och har därför läst mkt böcker inom ämnet)
  • Apmor2
    AyaRan skrev 2009-10-02 10:04:10 följande:
    det betyder inte heller att det är ett normalt beteende, för det är det INTE. varför fröknarna HINDRAR beteendet och kontaktar föräldrarna om de ser att det förekommer *irriterad*
    nja en bra förskolelärare gör ingen stor grej av det hela, då det kan skada barnets självkänsla och viljan av att utforska den egna sexualliteten
  • Apmor2
    AyaRan skrev 2009-10-02 10:25:53 följande:
    att på ett skonsamt och odramatiskt sätt avbryta leken, utan att klandra barnen eller skada deras självkänsla, låter helt rätt.
    nja, varför? barn måste få utforska sig själva och varandra.genom lek.
    det var väl fint att det funkade för dig att utforska din sexuallitet genom att skriva dikter, men det som var rätt för dig behöver inte vara rätt för ngn annan.
  • Apmor2
    Thaleya skrev 2009-10-02 17:30:51 följande:
    Jag kan ju säga det jag gjorde när jag var liten och vad jag minns hade jag inte tittat på porr eller blivit utsatt för sex på något vis i min uppväxt. När jag var 5 år så hånglade jag och min hel syster som då var 7 år. Vi ville se hur det kändes att nudda tungorna. Det var jätte äckligt tyckte vi och vi prövade aldrig igen. Jag och min killkompis badade ihop och tog lite på varandra och tyckte det var spännande som 5 åringar. Jag gick hem till min kusin när jag var 6 år gammal, påstod att jag kunde få in stora föremål i mig. lade mig på hennes säng och körde in ett ljus. Min kusin som måste ha varit 14 då tyckte att jag var helkonstig och rolig. och sa åt mig att klä på mig. Sen när jag var sju åtta år och hälsade på en kusin jag sällan träffade, så kom hon på att vi skulle stoppa in små leksaker som vi fått i kinderägg, att vi skulle stoppa dem i rumpan. Vi klädde av oss och ställde oss på alla fyra och sen försökte vi stoppa in olika grejer i varandra. Det som hänt ditills har mest varit på lek. Sen när jag var 6 år ungefär började jag intressera mig mycket för killar och fantisera, när jag var tio år så började jag onanera, när jag var 13 var jag deprimerad för att jag fortfarande var oskuld och när jag var 15 så förlorade jag oskulden och hade analsex med ett one night stand. Och jag var en helt normal unge.
    låter helt normalt i mina öron...
  • Apmor2
    Anonym (upprörd) skrev 2009-10-03 18:33:42 följande:
    Du får, givetvis, tycka vad du vill. Men jag tar avstånd från folk som i mycket unga år måste trycka in saker i varenda öppning.
    Sen kanske vissa anser det vara inom ramarna för "normalt", men det anser inte jag. Och i mitt hem gäller mina och makens regler.
    Min son hinner ha sex många gånger i sitt liv. Jag vill att han kan få vara barn ett tag till(vilket man ÄR om man är 11 år)
    Fast en del i att vara barn är att utforska sin sexualitet men andra i sin egen ålder. Att förbjuda honom att göra det är inte ok.

Det finns bra böcker och info på nätet om barns sexualitet och om puberteten, kanske är hög tid att plugga på lite om det.

* hahahaha : "Men jag tar avstånd från folk som i mycket unga år måste trycka in saker i varenda öppning." roligt påstående, tror att det är ganska vanligt att testa att stoppa in saker i sina "öppningar" vilket gör att du får avstå från en hel del människor.
    Thaleya skrev 2009-10-03 18:24:29 följande:

Anonym (upprörd) skrev 2009-10-03 18:08:03 följande:

Han vet mycket väl vad som förväntas av honom, och vad som väntar om man inte sköter sig. Allt beroende på situationen givetvis. Men varför servera dumheter framför näsan på honom???
    OK.

Jag tycker du behandlar flickan väldigt dåligt, kalla henne dumheter, pratar med hennes lärare, skuldbelägger henne och kallar henne olika saker bakom ryggen, bara för att du (möjligtvis) inte utvecklades lika fort och blev sexuellt aktiv tidigare, och på så sätt kan relatera till henne. Fint att svika hennes förtroende genom att skvallra när hon anförtrodde sig åt dig.

Har du uppfostrat din son till en självtänkande individ och lär honom om riskerna med sex och att man bör ha det när man känner sig redo, och med någon man är attraherad av och tycker mycket om. Ja då väntar han av sig själv. Tyvärr verkar det absolut inte som att det är sp i det här fallet.
    Håller med detta inlägg; så fult att svika ett barns förtroende på det viset.

Svar på tråden Vart anmäler jag att 11-åringart har sex??