• L0ved

Kalla rätter

Skulle behöva lite tips på kall mat som gärna klarar sig i kylen ett par dagar iaf. Den måste då gå att äta kall.

Tacksam för tips.

♥ Angelina 080422 ♥ BF 28/4 ♥
  • Svar på tråden Kalla rätter
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Pastasallad
    En del pajer kan man äta kalla.
    Baguetter med olika fyllningar

Hitta ett recept på paj som ska vara god kall.

Jag har ett recept på lyxig spenat paj som är helt underbar kall!
    1 stor paj alt två mindre formar

1 förp filodeg eller smördeg
    ca 500 g hackad spenat
    1 stor gul lök
    dill efter smak
    250 g feta ost
    1 förp philadelphia ost
    5 dl riven parmesan ost
    3-4 ägg
    smör, olja
    peppar, salt

Gör så här:
    Hacka löken och stek i olja och smör utan att den tar färg. Tillsätt spenaten och dill - låt fräsa ihop utan att ta färg (lämna lite vätska kvar). Lägg i osten och rör ned den i den varma spenaten och smaka av med salt och peppar. Låt röran svalna helt och vänd ned äggen. Täck botten av pajformen med deg, häll i röran och gör ett lock av degen. Pensla lite smält smör och skär rutor löst över locket. Grädda i 200-225 grader mitt i ugnen i ca 35-45 min.

• L0ved

Har du något tips på vad man kan ha i pastasalladen och baguetterna? Kyckling och tonfisk är ju gott.

• lalasmama

smörgåstårta (av rasker (rostbröd), med någon god röra i, & med lite gott på..)
    pastasallad (tex med tonfisk, kyckling eller kassler & olika tillbehör..)
    köttbullar & rödbetssallad eller rostbiff & potatissallad med sallad & bröd till..

• L0ved

Åhh, super bra tips. Har en sambo som är ute och kör 5 dagar i sträck så han behöver kall mat. Vet ni hur länge allt detta kan hålla sig i kylen? (Jag är super dålig på att vet om det inte står bäst före)

När jag gör egen pastasallad. Brukar jag ha grillad kyckling, coctailtomater, majs, fetaost i olja, så då blir pastan marinerad. och rödlök. Sen brukar jag ha ranchdressing till. Finns på flaska.
    Till baguette kan du ha. Brieost och salami, gurka, tomat och salladsblad .
    Köttbullar, rödbetssallad, gurka, tomat och salladsblad.
    Rostbiff, potatissallad, gurka, tomat och salladsblad

• lalasmama

jag har en god pasta sallad:
    den innehåller:

* pasta (tex skruvar..)
    * grön pesto
    * små bitar av stekt kycklingfile eller grillad kyckling
    * isbergssallad
    * fetaost
    * svarta oliver
    * halverade körsbärstomater
    * gurka i bitar
    * pinjenötter

* servera en god kall sås (tex tzatziki ) till

jag tror det var allt..
    man får höfta ingredienserna lite beroende på hur många portioner man behöver

• lalasmama

hmm nja alltså en pastasallad kanske 3, 4 dagar...
    man får kolla lite.. se om det börjar se dåligt ut, lukta konstigt.. hihi
    man kanske inte behöver blanda ihop allt utan ha lite olika småburkar, tex salladen i en, pastan i en, tex kyckling, tonfisk i en? (om han har tonfisk på burk, kanske han kan öppna burken när han ska äta, klarar han det? hihi)

alltså längre än 1 vecka tror jag inte ni ska spara maten..

• lalasmama
    L0ved skrev 2009-09-30 10:25:32 följande:
    Åhh, super bra tips. Har en sambo som är ute och kör 5 dagar i sträck så han behöver kall mat. Vet ni hur länge allt detta kan hålla sig i kylen? (Jag är super dålig på att vet om det inte står bäst före)
    har han kylskåpet med sig?
  • L0ved

Ja, han har kylskåp Men tyvärr ingen micro. Tänkte planera så han inte behöver äta ut alla fem dagarna utan att iaf de tre första kanske han kan klara sig med hemmagjord mat. Det var ju smart att ha det i oilka burkar, tror han klara öppna dem själv. Men man vet ju aldrig han är ju karl.

Svar på tråden Kalla rätter