Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Vadå egentid??

Jag kan inte se anlitandet av barnvakt och att ta sitt ansvar som två motpoler. Det ena utesluter på inget sätt det andra.

Och ja, om jag vill göra nåt annat när jag annars skulle ha jobbat kan jag ta semester och sätta in vikarie om verksamheten så kräver

"Sätter ni in en vikarie på jobbet oxå när ni vill göra nåt annat?"

• Jennie med ie

Vi har barnvakt åt vår son varje vecka. Mina föräldrar hämtar honom från fritis en dag i veckan. Tar vi inte vårt ansvar då? Hade vi tagit vårt ansvar om han istället varit kvar på fritis tills vi kom hem någon timme senare?

Eftersom vi är två föräldrar kan vi dessutom få egentid genom att den andre föräldern är med barnet. Jag har sådan egentid ca 6 gånger i veckan när jag tränar. Hade jag varit ensamstående hade jag förhoppningsvis haft ett bra samarbete med barnets pappa och växelvist boende varigenom jag fått tid på egen hand när barnet varit hos pappan. Annars hade jag säkert överlevt ändå men jag uppskattar tiden i min ensamhet.

• Jennie med ie

Jag tycker inte att min son blir dåligt behandlad för att de inte bjuder honom på sina bröllop, såvida de inte bjuder andra barn med samma relation till dem men utesluter just honom.... Jag antar att de vill ha en typ av festlighet som inte är barnanpassad, precis som 40-årsfester eller andra fester kan vara, eller att de hade att välja mellan att bjuda våra barn eller sina egna vänner och då valde sina vänner. Jag är väl en konstig mamma som inte fattat det där

• Jennie med ie
    Cyberdansken skrev 2009-09-30 16:11:20 följande:
    Man kan faktisk ha massor av egentid, fast barnen finns i rummet bredvid.Jag tycker TS har ett ganska sunt förhållningssätt till att vara mamma till sina barn.
    Ja man kan ha en massa egentid fast barnen är i rummet bredvid, men alla saker man vill använda sin egentid till går inte om barnen är i rummet bredvid. En del saker behöver man t ex lämna hemmet för. Och de sakerna kan vara lika betydelsefulla för de personerna som hemma-aktiviteter är för andra.

Jag ser inget osunt i TS förhållningssätt till sina barn och sitt föräldraskap. Men de som har ett annat förhållningssätt behöver inte vara mindre sunda de....
  • Jennie med ie
    lindberg78 skrev 2009-09-30 16:18:52 följande:Vad jag menar är att skaffa barnvakt varje/varannan helg för att gå ut och roa sig.Hur många ggr ska jag upprepa mig?Anser bara jag att familjen/förhållandet far illa av att mamma och eller pappa är ute och roar sig jämt? ( nu menar jag jämt och inte nån gång då och då).....Jag respekterar visst att alla är olika, men inte när man försummar sin familj genom att bara se till sina egna behov. ( förvräng inte detta.... ni vet vad jag menar)
    Varannan helg = jämt?

Ofta när föräldrarna går ut på krogen t ex sover barnet. Varför skulle det förstöra nånting och på vad sätt försummas barnet?
  • Jennie med ie
    lindberg78 skrev 2009-09-30 16:58:56 följande:
     javisst! dom sover.... om dom är små. Men hur är det med lite större barn? Men självklart får man tycka att det är acceptabelt att gå ut varannan helg..... men jag tycker inte det.... sorry
    Du behöver inte tycka det heller, men det vore trevligt med tanke på att du faktiskt startat tråden ifall du kunde komma med logiska argument till varför och svar på det jag/vi undrar över. T ex frågan jag nyss ställde: "Ofta när föräldrarna går ut på krogen t ex sover barnet. Varför skulle det förstöra nånting och på vad sätt försummas barnet?"
  • Jennie med ie
    MinNatalie skrev 2009-09-30 16:48:19 följande:
    Varför bry sig så förbannat vad TS menar och inte menar? Hon får tycka och göra som hon vill...precis som alla andra. Jag har gått ut och roat mig nån gång och jag har lämnat lillan till mina föräldrar några gånger..Men jag känner mig inte träffad... för jag bryr mig inte om andras åsikter...
    Om man inte bryr sig om andras åsikter har man inte mycket i en diskussionstråd att göra ö h t.
  • Jennie med ie
    Maggis skrev 2009-09-30 18:18:50 följande:
    Visst har ts ett sunt förhållningssätt. Men även de som vill ha egen tid utan sina barn i rummet bredvid kan ha ett sunt förhållningssätt. Livet är inte svart eller vitt.
    Precis, att förhållningssätt A är sunt betyder inte att förhållningssätt B, C och D måste vara osunda.
  • Jennie med ie
    MinNatalie skrev 2009-09-30 18:33:49 följande:
    Hur smart är du? Man deltar i en diskussionstråd för att framföra åsikter...Och jag framförde min åsikt precis som dig....
    Jag är rätt smart faktiskt.

man deltar, om man har koll på vad diskussion är, i den inte enbart för att framföra sina egna åsikter utan även genom att bry sig om vad andra tycker. Är enbart ens egna åsikter intressanta och de andra deltagarnas utan intresse har man hamnat fel och bör skriva av sig i en blogg eller nåt.
  • Jennie med ie
    Maria222 skrev 2009-09-30 18:36:06 följande:
    Man kan få massor av egentid både till sig själv och tillsammans med sin man ändå. TS hade ju ett jättebra exempel på att de dukade till middag tillsammans i köket medan barnen tittade på TV t ex. Jag och min sambo har massor av tid för varann när sonen har somnat. Sen är det väl bra att folk är olika.
    Men om det för nån annan betyder mycket att på sin "egentid" göra nåt annat, t ex sticka ut och jogga eller hälsa på en kompis t ex, är det liksom mindre värt då? Du skriver själv att det är bra att folk är olika, men det är negativt att folk är olika vad gäller vad de helst gör med sin egentid?
Svar på tråden Vadå egentid??