• guldplutt

Vadå egentid??

har bara läst sista sidan och TS. vilket trams. det är väl bra för dig TS om du lever på det viset och är nöjd med det, helt upp till dig. men att komma och tycka att man inte tar sitt ansvar om man har barnvakt för att göra ngt eget ibland, är ju rent kvalificerat trams. jag skulle nästan säga tvärtom - att det är just det man gör. dels gör jag saker helt på egen hand ett antal gånger i månaden, och ngn gång då och då så hittar jag och maken på ngt själva. inte jätteofta, men lite då och då. det kan vara bara en lunch, eller en bio + middag, eller som nu senast en weekend på spahotell. guld värt! visst saknar vi vårt barn och pratar lite om henne, men vi vill även vårda vårt förhållande och se till att det finns annat som fyller våra liv än uteslutande barnen. hade tyckt att vi misslyckats en aning om vi inte hade ngt annat att säga varandra än det som handlar om våra barn. tror det är skuld till många skilsmässor när barnen blir större...

• guldplutt

har bara läst sista sidan och TS. vilket trams. det är väl bra för dig TS om du lever på det viset och är nöjd med det, helt upp till dig. men att komma och tycka att man inte tar sitt ansvar om man har barnvakt för att göra ngt eget ibland, är ju rent kvalificerat trams. jag skulle nästan säga tvärtom - att det är just det man gör. dels gör jag saker helt på egen hand ett antal gånger i månaden, och ngn gång då och då så hittar jag och maken på ngt själva. inte jätteofta, men lite då och då. det kan vara bara en lunch, eller en bio + middag, eller som nu senast en weekend på spahotell. guld värt! visst saknar vi vårt barn och pratar lite om henne, men vi vill även vårda vårt förhållande och se till att det finns annat som fyller våra liv än uteslutande barnen. hade tyckt att vi misslyckats en aning om vi inte hade ngt annat att säga varandra än det som handlar om våra barn. tror det är skuld till många skilsmässor när barnen blir större...

• guldplutt
    lindberg78 skrev 2009-09-30 13:39:05 följande:
    Det är lika viktigt att vårda HELA sin familj. Jag pratar inte att om att allt ska kretsa runt barnen, utan runt familjen. Som sagt har jag och min man mycket tid för varann, och inte behöver vi barnvakt flera ggr i månaden för det? Och jag gör saker själv oxå Men då är min man hemma. Jag har dock inte behovet av att ut å supa skallen av mig, eller ruinera mig på restaurang bara för sakens skull det finns så mycket man kan göra utan barnvakt
    men att vårda hela sin familj gör man väl nästan i pricnip hela tiden? om jag och min man hittar på ngt själva ett par gånger var i månaden, och vi hittar på ngt själva utan barn säg... en gång varannan månad bara för att dra till med ngt, det ger en överväldigande majoritet av tid som vi spenderar tillsammans hela familjen. med glädje.

och det är väl ingen som talat om att supa skallen av sig? jag går gärna på restaurang däremot (dock utan att ruinera mig), men inte för sakens skull utan för att jag uppskattar god mat, trevlig miljö, att få "en treat" genom att bli serverad och bara kunna njuta av mat, situation, sällskap och konversation i lugn och ro. Oavsett om det är med min man eller med en väninna.
  • guldplutt

håller med petsod. det är speciella tillfällen vi har barnvakt vid, sällan vid vardagliga situationer. det kan vara ngn enstaka gång ifall ngn av oss måste resa bort i jobbet flera dagar i sträck, då kan det vara en stor hjälp att ngn av dagarna få hjälp med hämtning etc så att man slipper smita tidigare från jobbet fler dagar än normalt. men annars inte.

och visst undrar man ifall samma regler gäller även pappor..?

• guldplutt
    lindberg78 skrev 2009-09-30 13:31:36 följande:
    Verkar som många tror att jag inte låter barnen få träffa/umgås med sina mor/farföräldrar. Jodå Dom har väldigt god kontakt! Men jag vill inte lasta mina föräldrar / svärmor att vara barnvakt bara för att vi ska ut å dricka alkohol.
    det verkar som att konsumtion av alkohol verkar vara lite av en springande punkt här? att om det man ska göra på egen hand omfattar alkohol så är det mer förkastligt än annars? men det spelar väl ingen roll? de flesta småbarnsföräldrar super väl inte skallen i bitar precis. däremot är det gott med några glas schysst vin ibland - fast det ha jag inget behov av barnvakt för, det kan vi precis lika gärna njuta av hemma. egentid däremot har jag behov av även nu när jag är gravid och inte dricker en droppe.
  • guldplutt

längtar och väntar skrev 2009-09-30 13:54:57 följande:

Jag har en vän som inte kom på vårt bröllop för hennes son inte fick följa med.. Hennes anledning? Jo, är inte hela familjen bjuden kommer ingen.. Tror ni att vi är vänner idag?
    det där har jag läst många trådar om. slutar aldrig att förundras över detta. mkt märkligt resonemang. ok om man hade en spädis som ammades som man förvägrades att ta med sig, men annars begriper jag ingenting.
  • guldplutt
    lindberg78 skrev 2009-09-30 13:54:49 följande:
    Varför tror du det? Jag säger inte att alla ska tycka samma som mig, men det är ett intressant samtalsämne, och jag har kliat mig i huvudet mååånga ggr då vänner o bekanta ska resa utomlands 3 veckor utan sina barn, eller ska ut på krogen i tid o otid. Man ska absolut inte neka mor/farföräldrar sin rätt till sina barnbarn!
    att resa utomlands i tre veckor utan sina barn och att gå ut och äta ngt gott och prata vuxenprat då och då är två väldigt olika saker, tycker jag.
  • guldplutt

sofie och laura skrev 2009-09-30 13:57:51 följande:

Mitt inlägg MENAS MED ATT låt henne leva det livet hon gör? Varför ska vi hoppa upp på henne?
    tja, hon hoppar väl upp rätt bra på alla som inte gör som hon redan i TS? sedan ser jag ingen som egentligen hoppar upp på just henne, utan som argumenterar för varför de inte håller med om hennes resonemang. du vet, sådär som man gör på ett diskussionsforum
  • guldplutt
    Madame Mom skrev 2009-09-30 14:24:25 följande:
    Orkar inte läsa alla svar, men räknar med att en hel del av dom innehåller ord som präktig, duktig osv. Vill bara säga att jag håller med TS och att det är modigt att skriva det här på FL. Standarden för många mammor här är att föda barn med hjälp sv kejsarsnitt, föda upp ungen på ersättning så att någon (vem som nu har lust) kan passa bebisen när han/hon är 1 vecka eftersom mamman inte fått sova en eeeeenda hel natt och därför håller på att bli galna. Då måste man ha en hotellweekend eller ännu hellre en vecka i Paris så att dom kan vårda sitt förhållande.
    ... eller så föder man vaginalt (eller på det vis som läkaren rekommenderar, ganska ovidkommande här), försöker amma men måste komplettera med ersättning för att det inte funkar 100% annars, kämpar själva med sömnen i flera år och har barnvakt första gången kring barnets årsdag (som många tycker är fasansfullt tidigt). måste allt vara svart eller vitt? finns det inte mellanting som måste anses vara det mer normala? jag tar gärna en hotellweekend eller en långhelg i paris med min man, men det händer ju kanske en gång om året. ingenting jag tänker ha dåligt samvete för - jag tror dessutom att barn i sådana fall har det roligare någon annanstans.
  • guldplutt
    lindberg78 skrev 2009-09-30 14:31:03 följande:
    Tror du missat min poäng? Jag har gång på gång påtalat att jag menar dessa mammor (!) som måste ut å hänga på krogen eller de par (!) som tror sig endast kunna vårda sitt förhållande genom att ätapå restaurang etc etc.
    inte endast. men det är ett av många trevliga sätt som det inte finns ngn anledning att utesluta från sitt liv
Svar på tråden Vadå egentid??