• lindberg78

Vadå egentid??

Jag älskar att vara mamma. Jag älskar att fixa, städa, sy, tvätta osv.
    Hade jag haft råd, så hade jag varit hemmafru
    Nu är jag mammaledig med knodd nr fem.
    Visst finns det jobbiga stunder, men vadå? Överlag är allt så underbart.
    Lillan är en väldigt skrikig och bestämd madam som inte accepterar vad som helst utan vill bli buren på kvällarna och vissa dagar. Pojkarna har hockeyträningar/matcher flera ggr i veckan.
    Ut på krogen? Nä, varför när man kan ha myskväll med familjen.
    Fattar inte varför så många mammor måste ha barnvakt i tid och otid bara för att få egentid. Att mamma ska komma hem för att hjälpa till med tvättning och städning? Nä, varför då? Det klarar man väl ändå själv när man är vuxen nog och har skaffat familj.
    Jag har barnvakt kanske en gång per år max. Det är vårat val att skaffa barn och då ska ingen annan lastas med ansvar.
    Egentid kan man ha när barnen är utflugna. Småbarnsperioden går så fort och poff är dom stora.
    Nä tacka vet jag familjelivet!! Jag har varit mamma i 14 år och antal nätter mina barn sovit hos mormor/morfar etc kan jag räkna på en hand.
    Jag är ingen präktig mamma över huvud taget, jag tycker bara att man ska ta sitt ansvar!
    Sätter ni in en vikarie på jobbet oxå när ni vill göra nåt annat? Ut å fika med kompisen eller ta en öl? Nä just det.... Att vara förälder är ett viktigare jobb än det jobbet man plockar lön ifrån....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 20:27
    herregud!! Jag menar inte att jag är bättre än nån annan.
    Visst får man gilla olika saker? Jag gillar att pyssla hemma medans andra kanske gillar att plocka svamp eller måla.
    Jag säger inte att någon på nåt sätt är en dålig förälder, men att gå ut tex på krogen var och varannan helg eller resa bort flertalet ggr utan barn får mig att undra.... Jag tycker inte det är vettigt.
    Men självklart ska man väl kunna göra nåt. Jag menar inte att man bara ska vara hemma och vaka över barnen.
    Men varför har man behovet av att gå ut å dricka alkohol för att kunna umgås med kompisar?
    Man kan även med lite fix ordna kvalitetstid med mannen utan barnvakt om det nu knakar i fogarna.
    Men som sagt, alla får självklart göra som dom vill, men alla kanske inte tycker det är det rätta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-01 08:43
    Oj vad mycket negativt

Självklart var mitt sista inlägg igår skrivet i ren IRONI! ( till er som inte förstod detta) Nä, det är verkligen ingen tävling och jag ville bara påskina att man faktiskt kan ha egentid ( ja, det har man väl när man kan hänga på nätet nästan en hel dag?) utan att bege sig iväg nån stanns.

Men självklart är ju det inte givet att kvalitetstid med gubben innebär enbart sex? haha... nä nä inte här inte. Kvalitetstid innebär iaf för mig att umgås, sitta brevid varann i soffan eller att prata.
    För er som tror att jag inte har något att prata om med min karl, kan jag ju säga att vi ringer varann flera ggr om dagen eftersom han jobbar från tidig morgon till sen kväll. Vi klarar inte av att inte prata med varann på en hel dag om det inte är ett måste.
    Sen det här med snacket om jämställdhet. Ren bullshit!
    Min man är pappaledig torsdag till söndag ( alltså fyra av veckans sju dagar) :-O Oj han är ju föräldraledig fler dagar än MIG!! Jag arbetar visserligen inte dessa dagar, utan fixar med annat, tex renovering av huset ( målning, tapetsering , kakelläggning osv) vet inte men jag kallar inte det för "kvinnogöra" så summan av kardemumman är att vi har det jämställt här hemma.
    Våra barn är riktiga pärlor här hemma. Dom hjälper oxå till med hushållsarbetet. Pojkarna dammsuger, fixar disken osv varje vecka. Här är det ingen som slipper undan
    Att min man skulle varit hos älskarinnan var det dummaste som skrivits i tråden. Är det ert synsätt på män? Att bara för dom jobbar och står i betyder det att dom skulle vara otrogna? Hahah... stackars män!

Och för er som tycker att jag resonerar så här pga att jag blev mamma tidigt. Bara en dum bortförklaring!
    Tror ni att jag satt hemma hos mamma och pappa när jag var gravid? Mitt tonårsliv är det ingen här som vet något om.
    Det är sorgligt att ni överhuvudtaget tar upp att jag varit en ung mamma!
    Om ni vill veta har jag varit samma person både innan och efter jag skaffade barn. Jag har varken bytt vänner ( förutom dom som spontant försvann när vi fick vårt första) hobbies eller värderingar.
    Jag skulle däremot INTE vilja vara vad som kallas en gammal mamma ( alltså en kvinna som skaffade sitt första barn efter 30)
    Big NO NO!! Den orken och energin jag hade när jag var 20, har jag inte idag. Och tänk!! vad ung, pigg och alert jag kommer att vara när jag blir farmor/mormor ( om jag har lyckan att få bli det)

För att till sist nämna hobby och saker man vill fortsätta göra trots att man fått barn.
    Jag har spelat elgitarr sen tonåren. Jag gör det fortfarande, fast IHOP med min ena son. Det är skitkul!!
    Jag har ridit sen barnsben och gör det fortfarande ibland IHOP med min ena dotter. Skitkul det med!!
    Jag kollar på hockey ihop med hela familjen, vi går på grabbarnas matcher ihop. Och tänk! Jag har faktiskt suttit uppe i ishallen ENSAM och tittat på grabbarna.
    Vem har sagt att man måste sluta med sina intressen bara för att man får barn?? Inte jag iaf. Enda skillnaden på mig och er är att jag tycker det är KUL att göra det ihop med mina barn.
    Och varför i hela friden skulle jag bli chockad när barnen är utflugna? Varför skulle jag vara farmor med dammvippan i högsta hugg? Varför skulle jag och min man inte ha nåt att prata om när vi blir "ensamma" hemma igen?
    Oj oj vilka förutfattade meningar. Jag tror ju visserligen att ni tar upp erat eget mardrömsscenario om hur framtiden kan komma att se ut för er själva.

Kram på er!! Var inte så förbaskat negativa! Jag tycker faktiskt mitt liv är underbart, precis som ni tycker erat liv är underbart!
    Och vill nu mormor ex ha barnen, så SJÄLVKLART!! Jag har inte sagt nåt om det.

Vitsen med den här tråden var att skapa en debatt om hur livet kan se ut för olika människor. I en debatt så måste man ju framhäva SINA åsikter, annars är det väl ingen debatt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-03 17:08
    Såg att nån kommenterat utbildning innan barnskaffandet. Vad är det som säger att jag inte har utbildning och fast jobb?

Till er som är sååå undrande om varför jag startat tråden och inte kan förstå syftet med den: Det är upp till var och en att starta en tråd om vad som helst ( nästan). Vilket jobb ni måste ha att sitta i var och varannan tråd och ifrågasätta om varför den finns?
    Blir ni sååå irriterade? Bry er inte om min tråd, skriv inget och lägg energin på annat! Att ni bara orkar!!
    Ja jag har egentid när jag sitter vid datorn, vad är problemet? Som sagt pratar jag främst om behovet att lämna bort sina barn var och varannan helg för sitt egna behov av supande, festande och sådan egentid. Känn er inte så träffade om ni inte gör detta. Jag vet flera föräldrar som gör så och det stör mig.... so what??

• Svar på tråden Vadå egentid??
  • Matillin
    Wintermute skrev 2009-10-01 10:22:04 följande:
    Man måste ju få alla fakta i trådstarten och inte få det lite pö om pö, annars får man en felaktig bild över TS. Nu vet vi iaf. att TS var ironisk och tråden poänglöst
    Jag reagerade när jag läste första inlägget av ts men sen när man läser det sista får man ju en helt annan bild.
    Det känns som två helt olika människor skrivit inläggen i ts
  • CloudBerry the 1st
    Mariohn skrev 2009-10-01 11:49:40 följande:
    Varför envisas ni med att tro att barn är olyckliga om de är utan sin mamma en natt?? Det signalerar otrygghet.
    Beror givetvis på när,var och hur ofta den här natten uppstår. är barnet stort nog att avgöra vad hon vill så är det ju lugnt.

Givetvis påverkar det ett barn att bli bortlämnade eller på något annat sätt bortprioriterat av sina föräldrar gång på gång.

Läs boken Anknytningsteori där får du en mer ingående förklaring...kommer aldrig i livet att fortsätta diskutera i den här tråden så tjing!
  • motvilliga mamman

Det här var faktiskt något av det mest korkade och egenkära jag läst på FL. Grattis TS du slår alla rekord i att leva i en liten liten bubbla befolkad av dig, dig och dig.

• lantlollan79
    lindberg78 skrev 2009-10-01 11:00:22 följande:
    jaså alla på fl skriver med syftet för sina TS?? Har jag inte märkt... Och om man dessutom läser bakåt i tråden ser du vad jag skrivit. DÅ blir det inte några missförstånd. Dessutom bad jag att om man undrade hur eller vad jag menar var det bara att fråga. Jag försökte att svara så många som möjligt, men med den mottattack jag fick var det lätt att missa några. Och jag anser inte att tråden var meningslös eller att min ts var ironisk. Mitt sista inlägg igår var ironiskt! Allt annat är jag helseriös med! Det är en intresant debatt tycker jag! Man måste inte hålla med varann ( hade man gjort det hade det inte varit en debatt??)
    Nej, jag har aldrig påstått att alla uttryckligen skriver i sina TS vad syftet är, men tipsar om att det kan vara idé om att vara tydlig med vad det är i fortsättningen. Men jag tycker det är lite synd, för de trådar där TS är tydlig i "frågeställningen" blir oftast bättre, dvs inte 500 inlägg långt och så många missförstånd/så spretig debatt, vilket det ju ändå får sägas ha blivit i den här tråden. Men, det är klart, om det var det du ville ha... då har du ju onekligen lyckats!
    Jag läste faktiskt hela tråden och fick ändå inte riktigt kläm på vart du ville komma, därav frågade jag i inlägg 256, så att jag kunde förstå hur jag kunde svara på ett bra sätt din TS. Jag förstår att det inte var lätt att svara på alla kommentarer, helt ok. Men säg inte att jag inte frågade.
    Om du läser mina inlägg i tråden så ser du att jag har inte heller sagt att din TS var ironisk (det var någon annan som sa det) eller kommenterat ditt ironiska inlägg överhuvudtaget, heller inte tagit ställning till hur jag ser på "saken" i denna "debatt" (för jag förstod ju inte att det skulle vara en debatt förrän ganska nyligen).
    Vi har svårt att förstå varandra uppenbarligen, och det är väl helt ok. Jag tycker att det KUNDE varit en intressant debatt, om den inte spretat så och blivit så "hetsk" pga så många missförstånd, om du inte tvingats göra 2 tilläggskommentarer för att förtydliga dig utan varit lite tydligare från början. Nu tycker jag tyvärr att den inte blev så bra. Där går våra åsikter isär, och det var inte min tråd, så jag tackar för mig och tycker det är bra att du blev nöjd med tråden.
  • HullaDk
    lindberg78 skrev 2009-09-30 12:14:08 följande:
    Jag skulle däremot INTE vilja vara vad som kallas en gammal mamma ( alltså en kvinna som skaffade sitt första barn efter 30) Big NO NO!! Den orken och energin jag hade när jag var 20, har jag inte idag.
    Det är kanske for att du har 5 barn och aldrig barnvagt :D

Jag tycker som 29 att jag har precis samma energi som vid 20. Men jag har då bara 2 barn och dom sover hos farmor ofte :D
  • tro hopp och kärlek

Jag och min man gjort egna resor tillsammans, då har farmor och farfar bott hemma hos oss och tagit hand om våra barn. Det är inget dom har mått dåligt utav.
    Dessutom har dom hälsat på mgn ggn hemma hos dom. Barnen tjatar efter dom då det gått ett tag sedan dom var där Det berikar bara barnens utveckling att umgås med andra vuxna som i sin tur har sina unika liv att dela med sig av.

Egen tid kan väl vara att få läsa en stund i en bok, se sin tv-favorit eller sitta i fred vis sin data. Detta går då barnen pysslar med sitt eller då dom sover. Sen kan man behöva få vara på tu man hand med sin partner med, antingen med barnvakt eller med barnen framför tv,n, VALET ÄR FRITT. Det ena är inte mer rätt än det andra.

TS du har din man hemma ngr dagar i veckan, det är säkert lättare då att hinna med allt då man är två. Med allt som kostar och en stressande vardag och med heltidsjobb, eller av annan anledning, är det bara ett plus om man kan få lite avlastning

Är man nöjd med sitt liv så fungerar det ju...KANON!!!

• MinNatalie

Jag bara måste fråga ts en sak.
    Igår skrev du tråden kl. 12:14 Du svarade på andras inlägg väldigt aktivt under hela gårdagen och skrev ditt sista inlägg 21.21.
    Du har 5 barn? och du behöver ingen egentid?

Faktum är att varje gång du skriver ett inlägg så har du egentid....familjeliv för dig eller en fika på stan med vänner för en annan är egentid....barn har en pappa också.

• linjes

Jag har varit mamma i 12 år och älskar att vara mamma fru hundägare husägare mm mm jag har min egentid på morgonen innan barnen ska väckas och gå till skolan det räcker för mig..Men däremot vill jag åka iväg någon helg ibland tillsamans med min man för att få kvalitetstid med honom och just den helgen inte vara mamma inte behöva tjata gnata städa diska och tvätta,utan vara min mans fru så vi kan ägna oss åt varandra och kanske lite annat

• regnbågspappan
    linjes skrev 2009-10-01 13:02:20 följande:
    Jag har varit mamma i 12 år och älskar att vara mamma fru hundägare husägare mm mm jag har min egentid på morgonen innan barnen ska väckas och gå till skolan det räcker för mig..Men däremot vill jag åka iväg någon helg ibland tillsamans med min man för att få kvalitetstid med honom och just den helgen inte vara mamma inte behöva tjata gnata städa diska och tvätta,utan vara min mans fru så vi kan ägna oss åt varandra och kanske lite annat
    har ni bara sex när ni är ifrån barnen??
  • Kajak

längtar och väntar skrev 2009-09-30 16:17:20 följande:

Vi är bra vänner, men skulle vi haft med alla vänners och kusiners barn hade det blivit ca 20 barn i åldrarna 1-10 år... Ett bröllop är inget barnkalas! Och skulle alla barn vara med kunde vi inte ha med våra kompisar.. Hellre kompisar än en massa barn!Nu stannade de flesta till 2-3 på natten.. På ett bröllop jag var på gick alla vid 22-tiden, innan dansen, för då skulle barnen sova..
    Vi gifte oss i somras o vi hade 20 barn o ca 50 vuxna.

Vi såg det inte som en problem.

Vi bad toastmadamer att se till ha program till runt 22-tiden sen därefter är det fritt fram för baren.
    Så ALLA kunde vara med.
    Många åkte hem vid 22 tiden men en del barnfamij som har lite störrebarn stannade till 23.00

Vi hade kul tillsammans.
    Vi var på olika bröllop som hade program till 12-2 på natten så när hinner gäster umgås med varandra.
    Så nej tack det vill vi inte uppleva på vårt bröllopet, så vi bestämde att sluta med program till ca kl 22tiden så därefter kan gäster gå omrking o umgås med där som satt på "andra sida" m.m...

Ähh alla bröllop är olika...
Svar på tråden Vadå egentid??