Inlägg från: T I G E R |Visa alla inlägg
  • T I G E R

    Någon runt Östersund med BF i februari?

    Hej! Vad roligt att hitta en tråd med flera som ska ha bäbis snart! :) Vi väntar vårt första barn den 3 februari, spännande!! Hur mår ni?? :D

  • T I G E R

    Hejhej igen. Vad flitigt ni skriver! :) Jag mår också bra. Har inte fått några ordentliga sammandragningar än... Visst blir magen lite hård ibland men inte sådär anmärkningsvärt så att jag skulle våga kalla det sammandragning :)

    Däremot har jag fått foglossning... Min BM säger att foglossningen är det man känner "fram", i broskfogen i blygdbenet helt enkelt. Det började som en typ av "träningsvärk" i ljumskarna, men ju ondare jag fått desto mer känns det som en molande, ilande värk "mellan benen" helt enkelt. I svanken och bäckenet i övrigt är jag väl lite ömmare och så än vanligt men det är inte alls samma typ av obehag som foglossningen. Vissa dagar är det bra, men andra (då jag går mycket) kan det bli rätt tufft.... Och nätterna därefter! ;)

    Förutom foglossningen mår jag oförskämt bra! ;) Vi bor ganska centralt, vid stora kyrkan ungefär, i en trea.

    Har ni gått upp mycket i vikt?

  • T I G E R

    Jag har gått upp 8 kg hittills. Jag har inte pratat med, eller umgåtts med, andra gravida så jag har fått för mig att det är mycket - skönt att se att ni ligger på ungefär lika. Jag tycker bara att det syns på magen faktiskt, men det kanske är jag som önsketänker! :)

    Jag går på MVC på Z-gränd och har Reidun.

    Jag tänker inte vaccinera mig då jag är starkt emot vaccinet. Alla gör ju naturligtvis som de vill men det känns bäst för oss att inte vaccinera mig / vårt barn.

    Kom just hem från en sundsvallstripp där jag shoppat en del för att kunna inreda barnrummet! Nu har vi handlat säng, bilbarnstol/babyskydd eller vad det kallas, barnvagn, LITE kläder och lite småfix som sängkläder, spjälskydd, filtar, åkpåse och sånt. Vi får inte ärva något så vi började rätt tidigt och har köpt lite eftersom så att det inte ska bli så dyrt på slutet.

  • T I G E R

    Kakdeg: Alltså, jag uttryckte mig nog lite flummigt! I Sundsvall köpte jag lite möbler, förvaring, mattor, tyger osv för inredningen av barnrummet! Det övriga har vi köpt sen innan. Vi har tagit det rätt lugnt och handlat eftersom, passat på och fyndat på blocket och så, så det har känts som att vi har kommit undan ganska billigt. Men visst, lägger man ihop allt så blir det ju tusenlappar FORT, speciellt om man köper nytt kan jag tänka mig!
    Vi har köpt babyproffsens "Amsterdam" eller "jogger", den har haft båda namnen. Det är en trehjuling med låsbart framhjul. Har fått många tips om den av folk som bor här uppe, att den fungerar toppen på snö. Dessutom är det väldigt få reklamationer på den - känns skönt. Och jag tycker den är världsklass att köra - sååå smidig. Och priset klagar man ju inte heller över. Sitt - och liggdel för nästan hälften av vad en "märkesvagn" kostar. Hoppas att vi kommer gilla den, det känns bra nu. Babyskyddet köpte vi också efter många tips; en akta graco.

  • T I G E R

    Lilla vi: Jag har skaffat gravidförsäkring också. Fick tips om det och jag vet många som fått det knivigt för att de inte haft en... Så för mig var det ett lätt beslut, även om jag kan hålla med om att det är en annorlunda grej att göra :)

    Jag hörde något om föräldragrupp kring mitten av nov - kan det stämma?

  • T I G E R

    Vi har också tecknat försäkringen hos Länsförsäkringar för 650 kronor. Vi har våra övriga försäkringar där också och ville ha det samlat.

    Vi har redan bestämt namn för pojke/flicka. Känns jätteskönt att vi har kommit överens så lätt! :) Vad gäller släktnamn så kommer vi nog ta något vi gillar från släkten, inte de namn vi själva har fått som släktnamn då vi helt enkelt inte gillar dem!

    Vad gäller försäkringskassan så har de ju ganska bra information på Internet. Se till att läsa igenom allt ordentligt för det kan verkligen komma att vara viktigt att ha koll, så att man får behålla sin SGI t.ex.

  • T I G E R

    Jossehannanon; välkommen till Jämtland! Vad roligt med flera februariföräldrar!

    Jag funderar på att dra ihop en stor söndagsfika hemma hos mig nån dag framöver, med blivande mammor - vore roligt om så många som möjligt ville komma så vi kan lära känna varandra :) Hoppas intresse finns!

    Jag tycker också att "kulan" kom ganska med besked. Det var någon gång kring vecka 20 som det bara sa poff! :) Jag trivs dock med magen, men som sagt... Hur ska det kännas i februari?? Jag känner mig tillräckligt stor redan :) Samtidigt är det skönt att det syns tydligt att det är en "bäbismage" och att man inte bara ser tjock ut. Så hellre v 28-mage än vecka 18-mage :)

    Det låter definitivt som att ni beskriver foglossning - och ja, man kan absolut ha ont efter att "bara" ha sovit. Ett starkt tips är att lägga en kudde mellan benen då ni sover på sidan. Gärna en sån lite hårdare, typ tempurkudde. Andra saker som jag fått börja med är att sitta när jag ska ta på mig skor och byxor, det gör för ont att balansera på ett ben... Jag känner mig som en gammal kärring ;)

    Angående profylaxkurs någon skrev om... någon som har hört något/har erfarenheter kring dessa? Vad lär man sig där som vi inte kommer att lära oss i föräldragrupperna osv?

  • T I G E R

    Kakdeg; antingen väntar vi tills i december så att du kan vara med (när kommer du hit?) eller så träffas vi då OCKSÅ så klart! :)

    Vad roligt att det finns intresse. Jag bjuder gärna hem er på lite mysigt fika så att vi får ses! :)

    Lilla vi: Vad "roligt" att det inte är bara jag som knappt kan klä på mig längre. Jag trivs verkligen inte heller med att stå framåtlutad. Man känner verkligen att man har en hel bäbis i vägen! :)

    Angående föräldragrupp tror jag att vi ska börja typ 1a veckan i december tror jag det var. Hon sa att hon skulle försöka få ihop alla som skulle föda ungefär samtidigt i den gruppen! När var det du skulle föda? Vi har fått 3e februari som datum! :) Vart i stan är det du bor?

    Det var någon som frågade efter "cravings" här förut... Jag har personligen inte fått mer cravings nu än i vanliga fall. Även då man inte är gravid kan man ju ha perioder då man äter mer av något eller längtar efter något speciellt. Men första veckorna, när jag mådde lite halvmysko, var det varmkorv jag tyckte var gott att äta. Sen var jag väldigt inne på kiwi ett tag. Nu är det clementiner jag äter väldigt ofta. Men i allmänhet kan man väl helt enkelt säga att jag varit mera sugen på frukt och det som är "fräscht" än att äta sött och "tungt". Sen är jag väldigt inne på citrus över huvud taget, även i dofter. Men jag tror som sagt att det handlar om att det känns fräscht... Men skolkritor och tegelstenar låter jag bli! ;) Personligen tror jag att cravings kan vara lite psykologiskt. Mer att man "tillåter" sig att sukta efter något mer än vad man skulle göra innan. Vad tror ni?
    Däremot hade jag svårt för kaffe i början av graviditeten (som jag älskat annars). Curry tyckte jag också luktade jobbigt. "Tunga dofter" och smaker gick helt enkelt bort, förmodligen för att man mår lite sådär...

  • T I G E R

    Lilla vi: då bor vi nära, vi får hurta ihop sen så vi får tillbaka våra kroppar! :)

    Idag fick vi brev ang. föräldrautbildningen, med start 1a dec! :) Ska ju bli jätteroligt!

  • T I G E R

    Nu har jag inte varit in på några dagar, och givetvis hade jag missat Tutti-fikat. Som sagt, jag bjuder in er något framöver så får vi ses i alla fall! =)

    Angående krämpor är det väldigt från och till. Jag har inte haft några sammandragningar alls - så jag vet inte ens hur det känns??! Däremot är foglossningen ibland rätt jobbig. I morse vaknade jag 04, bara att gå upp och ta ett bad i ett par timmar... Badkaret är min bästa vän, alla gravida borde få ha ett badkar! =) Jag har börjat må lite mer illa nu och har dålig aptit... Känns som att det blir "fullt" i magen bara man äter litegrann... Men ärligt talat tycker jag ändå att jag får må rätt bra. Jag jobbar ingenting nu så då är det ju "okej" att ha ont. Däremot vilar jag ingenting... Har a-l-d-r-i-g varit sådan som kan lägga mig om dagarna, men nu tjatar både BM och sambo på mig så jag får väl "lära mig". =)

    Jag är jättekluven till dop/namngivning. Jag är emot att välja religion till mitt barn, och ogillar religion i allmänhet ganska mycket.... Men ändå gillar jag kulturen och traditionen det innebär. Väldigt svårt. Vi får se hur vi gör. Kanske att vi har ett enkelt dop på mina föräldrars gård eller så... Kyrka är uteslutet.

    Hur mycket har ni gått upp ungefär? Jag är så himla rädd att bli jättetung på slutet... Jag har bara gått upp 1 kg sista månaden dock så min uppgång verkar ha lugnat sig...

    Stor kram till alla gravida! =)

  • T I G E R

    Välkommen hit Wintra! =)

    Vår bäbis är beräknad till den 3e februari!

    Vi har köpt en acta graco babyskydd på blocket. Vi hade fått rekommendation på en sån så när vi hittade en till bra pris så slog vi till! :)

    På IKEA kan man ju alltid passa på att köpa sängkläder till spjälsängen, mkt billigare där än på barnens hus till exempel! Vi köpte även storpack med tvättlappar i frotté och nån babyfilt och så.

    Hallons (vi kallar bäbis det enda sen jag blev gravid) hjärtslag ligger oftast mellan 140 och 150 ungefär. Men den kan gå ner till kring 135 för att sen skena upp på 160 också. Men snittet ligger på typ 145.

    Idag har jag tittat på förlossningskliniken för första gången. Herregud vad man blir pirrig och förväntansfull, livrädd och lycklig på samma gång! :) Häftigt då de förlöste barn med kejsarsnitt som var i vecka 30 och de var liksom "riktiga bäbisar"... Och det är ju så stora våra bäbisar nu! Är det inte helt otroligt häftigt att det börjar vara så nära tills vi får träffa våra inneboende? Lyckorus! :D

    Ha en fantastisk helg!

  • T I G E R

    Vi har gjort i ordning barnrummet redan. Vi hade ändå ett rum som skulle få bli barnrum så jag passade på att inreda och fixa och dona nu medan jag fortfarande har haft ork och kraft! :) Jag tycker att det är skönt att ha det gjort och det var en skön förberedelse inför allt som ska komma. Vi har spjälsängen i barnrummet för vi kommer ha vagga i sovrummet till en början. =)

    Förlossningskliniken var kul att se men jag håller med er alla, absolut INTE en massa släkt i förlossningsrummet... Nejnejnej. Räcker gott med min sambo... Just nu känns bara tanken på att amma inför "övrig familj" långt borta.

    :)

  • T I G E R

    Lilla vi: Jag har exakt samma problem med foglossning. Mitt bästa tips är att ligga på sidan och sova och ha en kudde mellan benen. Gärna en så "hård" som möjligt, typ tempurkudde. Min foglossning är INTE att leka med nu. Känner mig som en gammal kärring... :|

    Jag tycker vi tar och ses snart! Ni kanske tycker det är bättre att ses dagtid än en söndag? Många kanske har mkt planer för helgerna, men är ledig dagar?

  • T I G E R

    Kudde mellan benen hjälper, som du säger, inte så himla mycket. Men man får vara glad för det lilla börjar jag inse! :) Som du säger, att ligga i ett bad för jämnan är nog den allra bästa medicinen. Tyvärr får man ju inte så mycket gjort under tiden bara :)

    Vad säger ni andra? En dag nästa vecka?? :D

  • T I G E R

    Vad tror ni alla om onsdag klockan 12 på Törners på storgatan? :)

  • T I G E R

    Tyvärr kan jag inte torsdag eller fredag. Och jag upptäckte nu att onsdagen nästan krockar med min tid hos bm... Kan vi inte säga måndag istället då?

  • T I G E R

    Haha, sacosäckarna är så jääävla sköna - men sambon får dra upp mig för annars blir jag kvar där!

    Tänk att nu är det bara 50 dagar till bf. Helt otroligt. Jag förstår det knappt! Men nu börjar man va tjoooock! :D

Svar på tråden Någon runt Östersund med BF i februari?