Inlägg från: babymini |Visa alla inlägg
  • babymini

Blir man verkligen sjuk utav kylan

Min man och jag har en stor diskussion om varför man blir sjuk.

Han säger att man blir sjuk utav att bli kall, och jag säger att man inte blir sjuk av att bli kall utan det är virus och andra saker som gör att man blir sjuk.

Kylan gör en inte sjuk, i kylan finns inga bakterier. Däremot har jag hört att i värmen växer bakterier och har man fått lite bakterier och en liten förkylning kan den förvärras i värmen men jag har aldrig hört att kylan kan göra något.

Folk smittar varandra med virus och bakterier har jag sagt.

Det är väl inte kylan som gör en förkyld eller ? Vad tror ni ?

• Svar på tråden Blir man verkligen sjuk utav kylan
  • babymini

Ja det är ju så jag har trott också, man blir varken förkyld i kyla eller värme, ha ha min gubbe kommer norr i från och han har alltid sagt att vi här uppe är minsan aldrig sjuka och när jag kommer till sthlm så är jag sjuk titt som tätt, då säger han mot sig själv när vi diskutterar, jag förklarar för honom att du möter mer och fler människor här i stockholm därför blir du sjukare och jag säger att det kommer vara en övergångsperiod eftersom du inte är van vid klimatet och människorna du har inte haft dessa virusar och bakterier i dig när du bodde där uppe, men han bara skrattar åt mig att så är det inte

• babymini
    tankar2009 skrev 2009-09-30 19:32:40 följande:
    Immunförsvaret försämras när kroppen blir nedkyld och då är kroppen mer mottaglig för bakterier och virus, vilket resulterar i att du blir sjuk. Alltså, du blir sjuk av virus/bakterier och är mer mottaglig av dessa vid kyla. :)
    nä nä nä inte om man klär på sig, i värmen kan du ju inte klä av dig mera än skinnet
  • babymini
    Menhir skrev 2009-09-30 19:42:08 följande:
    Precis som det står + att när det är kallt eller torrt påverkas våra slemhinnor i näsan och blir mer mottagliga för virus.Så på sätt och vis blir man förkyld av kyla i alla fall! Men det kan förståss vara hur kallt som helst - finns det inga förkylningsvirus blir man inte sjuk i alla fall. Det kan nog vara så att många blandar ihop att näsan rinner vid kyla med förkylning men det är inte samma sak, näsan kan rinna av flera olika orsaker.
    Nä precis, om man går lättklädd en höstdag inte fan blir man sjuk utan det är dem man träffar man blir sjuk av, det är varken kylan eller värmen eller drag eller vind och vatten man blir sjuk av.
  • babymini
    Mariohn skrev 2009-09-30 19:47:29 följande:
    Om du klär på dig i kylan så sänks inte kroppstemperaturen...
    Va gör den inte, det visste väl jag också, kroppstemperaturen höjs när man klär på sig
  • babymini
    Eisa skrev 2009-09-30 20:04:12 följande:
    Som andra skrivit så kan nerkylning göra en mer mottaglig. Men det krävs mer än att gå en sväng i T-shirt när det är 10 minus eller skippa vantarna. Det krävs alltså rätt mycket kyla för att bli mottaglig för virus, så man behöver inte oroa sig i första taget.Jag har aldrig märkt att jag blivit sjuk/sjukare av kyla.
    Jag anser nej nej nej, kan kan inte bli mottaglig i kylan, då måste man även vara mottaglig när man ligger på en strand avklädd vid 40 graders värme
  • babymini
    Familjetrollet skrev 2009-09-30 20:07:25 följande:
    jag blir svårt sjuk varje vinter,trots att jag klär på mig massor med kläder.varje vinter får jag äta minst 4-6 penecillinkurer då jag alltid får halsfluss,öroninflamation och bihåleinfektion på en gång!så nog spelar vädret in.likaså när det blåser mycket ute så får jag jävulsk smärta i öronenså för mig är vintern en helvetets årstid
    nja tror inte vädret som gör dig sjuk, jag blir alltid sjuk på sommaren snörvlar och hostar och tål inte värmen, kanske är vi då olika som människor, kanske något för forskarna varför folk blir för förkylda på sommaren eller vintern
  • babymini

Vaaa ingen som har flera råd

• babymini
    tankar2009 skrev 2009-09-30 20:34:39 följande:
    Men du förstår ju uppenbarligen inte fortfarande... det är visst kylan som gör att kroppen blir mer mottaglig för infektioner, men nej, inte om du bara är kall, du måste bli "träffad" av en bakterie också!
    jo med det är det jag också menar
  • babymini
    Fridayyy skrev 2009-10-01 13:04:45 följande:
    Man har först nån baskilusk i kroppen men immunnförsvaret försöker bekämpa det och blir man då kall att man illfryser så kanske det inte är så bra.Man blir INTE sjuk av att vara ute och frysa. Då skulle ju alla vinterbadare vara sjuka jämt.
    Tack
  • babymini
    Eisa skrev 2009-09-30 20:10:35 följande:
    Folk blir ju sjukare på vintern mest pga att vi är inomhus mera och smittar varann då.
    Tycker folk blir sjuka på sommaren
  • babymini
    Tokern skrev 2009-10-02 13:08:23 följande:
    Man blir inte sjuk av kyla som de flesta i tråden också håller med om. Däremot sjunker den perifera cirkulationen när man blir nedkyld vilket innebär att imunförsvaret blir aningen mindre effektivt. Innesittande, ökat utnyttjande av kollektivtrafiken och likande bidrar till de många smittor som cirkulerar på vintern. Många virus föredrar också vinterklimatet. Att den såkallade svininfluensan inte fått fäste ordentligt än kan bero på att vi har haft en ovanligt varm septembermånad.
    Okej men brukar inte virus och bakterier frodas i värmen och inte i kyla
Svar på tråden Blir man verkligen sjuk utav kylan