Parenthood skrev 2009-10-01 23:45:09 följande:
Ok, här en fråga från en som inte ens är nybörjare än, men som är en riktig sucker för nybakat.Vilken bakmaskin är bäst? Vilken ska jag köpa mig och varför?
Bra fråga! Det beror på egna värderingar, vad man har för krav.
Jag håller på att sammanställa en jämförande tabell på de modeller jag stöter på för att kunna köpa mig en ny så småningom.
Här kommer dock en lista på vad man kan tänka på inför köp.
* Att den får plats där man tänkt ställa den. För den bör stå framme hela tiden om man tänkt använda den mycket.
* Den får dessutom gärna vara snygg eftersom den ska stå framme...
* Att den är tystgående om man ska köra den på timer på natten och man har nära till köket. Den vi lånat, en Nordica, märker vi inte av alls trots att den piper mitt i någonstans där man kan tillsätta ingredienser.
* Att behållaren är lätt att ta ur. Den bör ha ett handtag att ta ur den med.
* Att behållaren är lätt att rengöra. Den bör vara teflonbelagd så det i stort sett räcker att skölja ur (+ ett varv med diskborsten och ett med handduken), det gör också brödet lätt att få ur.
* Att den ger den mängd bröd man vill ha. En del tycker att en bakmaskin ger små bröd men det tycker inte vi. Då får man väl helt enkelt ladda den oftare. Den vi har gör ung. 700 g bröd och det räcker 2-3 dagar för vår familj på 4 pers. Och det är egentligen lagom, för en öppnad förpackning torrjäst, som man använder om man vill sätta maskinen på timer, bör förbrukas inom 3 dygn (förvaras i kylskåp). Den fungerar även senare men tappar då i jäskraft.
* Formen på bakmaskinens insats. En del bakmaskiner har en kvadratisk bakinsats och ger ett högt bröd medan andra har en något mer rektangulär form och ger ett bröd som mer liknar formen hos köpt bröd. Det man kan tänka på är att formen och blandaren som sitter längst ner kan vara avgörande för hur maskinen kan blanda och bearbeta degen.
* Att den kan ställas på timer minst 10 timmar så man kan ladda den på kvällen innan man lägger sig.
* Flera olika program. T.ex. för vitt bröd, grovt, deg, bakning, ?jam? - men det har väl alla nuförtiden.
* Lätt att förstå sig på och använda.
* Degspateln i botten ska helst sitta kvar i bakinsatsen, inte i brödet, när man vänder ut brödet.
Fördelar?
* Gott! Vem kan motstå nybakat bröd?
* Nyttigt. Man kan själv välja vad man vill ha i. Inga onödiga tillsatser som gör att brödet verkar färskt hur länge som helst med konstgjorda aromer och annat.
* Enkelt. Man slipper lägga tid och kraft (kladd) på brödbaket.
* Snabbt och ingen disk. Har man en digital hushållsvåg som går att nollställa mellan ingredienserna behöver man inte kladda ner några mått, och det tar då bara ett par minuter att ladda bakmaskinen (mycket fortare än att gå till affären!). Sen tar det i.o.f.s. tid för den att baka men det får man planera in.
* Billigare än köpebröd. Ett par kronor per bröd beroende på vad man stoppar i för ingredienser och vad man jämför med. (sen får man räkna med anskaffningsvärdet och att det betalar sig först)
* Slipper handla bröd. Å andra sidan måste man se till att man har mjöl och jäst hemma. Men det blir basvaror till slut som man ser till att ha hemma så man kan baka när man vill. Inköpsrundan hänger i alla fall inte på brödet.
* Energisnålt. En bakmaskin tar mindre energi än ugnen.
Nackdelar?
* Om man INTE ser till att ha rätt proportioner så kan det misslyckas och då står man där utan bröd (om man satt på timer). Har man våg så underlättar det att få det likadant varje gång. Det kan naturligtvis variera på tillverkare och vilket sorts mjöl det är (hur mycket det väger och hur mycket vätska det binder) men det lär man sig.
* Det blir en liten skåra på undersidan av brödet efter "degspateln". Men den märker man knappt av.
* En del tycker det blir små bröd, men välj då en modell som kan göra större sats.
* Det blir samma form på brödet oavsett vilket recept man använder. Men då kan man använda programmet ?deg? som blandar och jäser degen och sedan baka ut som vanligt i annan form, till bröd, bullar, lussekatter eller vad det nu är man vill ha.