• MBert

Bakmaskinstråden 4

Då får vi se om frågorna och diskussionerna fortsätter här. Det har ju inte varit så väldigt aktivt på sistone.

• MBert
    Parenthood skrev 2009-10-01 23:45:09 följande:
    Ok, här en fråga från en som inte ens är nybörjare än, men som är en riktig sucker för nybakat.Vilken bakmaskin är bäst? Vilken ska jag köpa mig och varför?
    Bra fråga! Det beror på egna värderingar, vad man har för krav.
    Jag håller på att sammanställa en jämförande tabell på de modeller jag stöter på för att kunna köpa mig en ny så småningom.

Här kommer dock en lista på vad man kan tänka på inför köp.

* Att den får plats där man tänkt ställa den. För den bör stå framme hela tiden om man tänkt använda den mycket.
    * Den får dessutom gärna vara snygg eftersom den ska stå framme...
    * Att den är tystgående om man ska köra den på timer på natten och man har nära till köket. Den vi lånat, en Nordica, märker vi inte av alls trots att den piper mitt i någonstans där man kan tillsätta ingredienser.
    * Att behållaren är lätt att ta ur. Den bör ha ett handtag att ta ur den med.
    * Att behållaren är lätt att rengöra. Den bör vara teflonbelagd så det i stort sett räcker att skölja ur (+ ett varv med diskborsten och ett med handduken), det gör också brödet lätt att få ur.
    * Att den ger den mängd bröd man vill ha. En del tycker att en bakmaskin ger små bröd men det tycker inte vi. Då får man väl helt enkelt ladda den oftare. Den vi har gör ung. 700 g bröd och det räcker 2-3 dagar för vår familj på 4 pers. Och det är egentligen lagom, för en öppnad förpackning torrjäst, som man använder om man vill sätta maskinen på timer, bör förbrukas inom 3 dygn (förvaras i kylskåp). Den fungerar även senare men tappar då i jäskraft.
    * Formen på bakmaskinens insats. En del bakmaskiner har en kvadratisk bakinsats och ger ett högt bröd medan andra har en något mer rektangulär form och ger ett bröd som mer liknar formen hos köpt bröd. Det man kan tänka på är att formen och blandaren som sitter längst ner kan vara avgörande för hur maskinen kan blanda och bearbeta degen.
    * Att den kan ställas på timer minst 10 timmar så man kan ladda den på kvällen innan man lägger sig.
    * Flera olika program. T.ex. för vitt bröd, grovt, deg, bakning, ?jam? - men det har väl alla nuförtiden.
    * Lätt att förstå sig på och använda.
    * Degspateln i botten ska helst sitta kvar i bakinsatsen, inte i brödet, när man vänder ut brödet.

Fördelar?
    * Gott! Vem kan motstå nybakat bröd?
    * Nyttigt. Man kan själv välja vad man vill ha i. Inga onödiga tillsatser som gör att brödet verkar färskt hur länge som helst med konstgjorda aromer och annat.
    * Enkelt. Man slipper lägga tid och kraft (kladd) på brödbaket.
    * Snabbt och ingen disk. Har man en digital hushållsvåg som går att nollställa mellan ingredienserna behöver man inte kladda ner några mått, och det tar då bara ett par minuter att ladda bakmaskinen (mycket fortare än att gå till affären!). Sen tar det i.o.f.s. tid för den att baka men det får man planera in.
    * Billigare än köpebröd. Ett par kronor per bröd beroende på vad man stoppar i för ingredienser och vad man jämför med. (sen får man räkna med anskaffningsvärdet och att det betalar sig först)
    * Slipper handla bröd. Å andra sidan måste man se till att man har mjöl och jäst hemma. Men det blir basvaror till slut som man ser till att ha hemma så man kan baka när man vill. Inköpsrundan hänger i alla fall inte på brödet.
    * Energisnålt. En bakmaskin tar mindre energi än ugnen.

Nackdelar?
    * Om man INTE ser till att ha rätt proportioner så kan det misslyckas och då står man där utan bröd (om man satt på timer). Har man våg så underlättar det att få det likadant varje gång. Det kan naturligtvis variera på tillverkare och vilket sorts mjöl det är (hur mycket det väger och hur mycket vätska det binder) men det lär man sig.
    * Det blir en liten skåra på undersidan av brödet efter "degspateln". Men den märker man knappt av.
    * En del tycker det blir små bröd, men välj då en modell som kan göra större sats.
    * Det blir samma form på brödet oavsett vilket recept man använder. Men då kan man använda programmet ?deg? som blandar och jäser degen och sedan baka ut som vanligt i annan form, till bröd, bullar, lussekatter eller vad det nu är man vill ha.
  • MBert
    Majalaja skrev 2009-10-02 21:32:23 följande:
    Hej, har följt tråden ett tag men inte skrivit. Undrar lite över recepten i tråden. Är programmen desamma för alla maskiner? Jag menar, om jag följer ett recept där det står att man ska baka på "normal" vad innebär det då för min maskin? Har ett basprogram och man kan välja mellan limpstorlek på 1 eller 1,5 pund...
    Det som kan skilja lite är ju hur långt programmet är i t.ex. knåd- och jästider, men man bör kunna följa samma recept eftersom degen inte beror på maskinen, dock ställa in rätt mängd, om man kan välja, eftersom det kan påverka gräddningstiden.
    "Normal" kan även kallas basprogram eller standard, och funkar till de flesta bröd. Sen brukar det också finnas "vitt bröd" eller "french" som är för helt vitt, siktat vetemjöl, och "grovt" el. dyl. för bröd som innehåller grövre mjöl och/eller fröer/nötter behöver knådas lite mer.

Ett recept på 3 dl degvätska brukar bli ett bröd på 700-750 gram, vilket väl motsvarar 1,5 pound.
  • MBert
    Parenthood skrev 2009-10-04 23:04:13 följande:
    HejsanTack, det var ju en hel del tips.Men vilken är den bästa maskinen, tycker ni, och varför?
    Alltså, det är ju väldigt svårt att svara på om man bara provat en eller två olika maskiner. De flesta är nog nöjda med sin maskin.
    Det man måste gå på är nog på vad man själv har för krav.

Annars så verkar ju Kenwood BM450 Breadmaker ha allt vad man kan önska. Den kan man ju t.o.m. själv programera med ett favoritprogram (där man själv väljer jästider mm), den har automatisk matare (om man tycker om att baka med nötter mm och gärna gör det med timer) och så har den en rund form som extra tillsats, om man vill...
    Men den går knappt att få tag på och skulle man beställa hem den till Sverige skulle den kosta drygt 2000 kr...
    Så jag nöjer mig med min Nordica så länge...
  • MBert
    Patrick skrev 2009-10-06 17:31:53 följande:
    Jag köpte själv en Panasonic SD-255 för3 månader sedan. Vilken maskin alltså!!Jag har testat o testat hur mycket som helst med maskinen och man kan inte misslyckas med den verkar det som! Andra maskiner verkar mycket mera känsliga över mängd vätska, mjöl osv. Sedan låter den nästan ingenting, sååå tyst, jämförelsevis med min kompis Nordica, som verkligen låter i jämförelse. Nu är hela min frys full med bröd allt från lingonbröd, rågbröd, franskt, äpple och morotsbröd!Det finns 2 apparater i mitt liv som är mina bästa inköp någonsin, det är min riskokare och denna bakmaskin! Okej priset för denna maskin är en hel del över snittet, MEN!! Värt varenda krona!!Min kompis är en hel del avis på min bakmaskin (han med OBH Nordican). Priset är 2.500 kronor.
    Men du har fortfarande inte svarat på mina frågor om varför den är så bra.

Det är ju inte maskinen i sig som är känslig eller okänslig för mängden vätska och mjöl. Degen blir ju vad den blir oavsett vem eller vad som bearbetar den. Vad som möjligen kan inverka är hur väl maskinen blandar degen och hur bra släppförmåga bakformen har m.m. Men degen beror ju på dess beståndsdelar, eller hur?
  • MBert
    BebisIAug skrev 2009-10-13 09:31:59 följande:
    SURDEGSBRÖD!Kan man baka det i bakmaskin? Nån som har nåt bra recept? Tänkte starta min egen surdeg idag.
    Jo det ska gå. Jag har dock inte provat helt och hållet och endast med surdeg utan använt det mer som en smaksättare tillsammans med jäst (men minskat mängden jäst lite).
    Svårigheten med att enbart använda surdeg som jäsmedel är att det ska finnas ett program med tillräckligt lång jästid, alltså gärna anpassat för surdeg som kräver ungefär dubbelt så lång jästid. Första jäsningen, "fördeg", som ofta är ca 12 timmar, går ju bra. Då är det bara att blanda ihop och låta ligga i bakmaskinen. Värre är det väl om det senare bör jäsa 1-3 timmar mot vanliga ca 30 minuter, då gäller det antingen att man passar bakmaskinen och avbryter programmet så det får jäsa färdigt (=längre) eller har möjlighet att välja program med lång jästid alternativt kan ställa jästiden själv (Jag vet att Kenwood BM450 har så man kan göra ett eget program där man själv ställer knådningstider och jästider).

Men som sagt, kan du tänka dig att använda även lite jäst så funkar det med ett vanligt program, alternativt program för grovt bröd.
    Eftersom jag bakar mest på känn utifrån ett grundrecept så har jag inget recept färdigt att servera dig, men prova något du har och ersätt lite mjöl och vätska med surdegsstart!

Det här hittade jag på Pain de Martins hemsida paindemartin.blogspot.com/2008/11/brd-fr-sm-personer.html och borde kunna funka i bakmaskin.

LIMPA FÖR NYBÖRJARE, ett litet bröd

175 g vatten
    75 g mjölk
    2 g jäst
    10 g vetesurdeg
    350 g vetemjöl

Blanda alla ingredienser i degblandare i cirka 10 minuter. Täck med plast och låt stå i cirka 2 timmar.
    Kör sedan ett program för vitt bröd.
  • MBert
    BebisIAug skrev 2009-10-17 09:46:55 följande:
    Tack MBert!Men det där med jästiden, under andra jästiden kan man väl också bara låta brödet ligga kvar i maskinen så länge det behövs?? Att alltså efter första jäsningen är färdig, blanda i resten av ingredienserna och sätta på degprogrammet igen och låta det ligga kvar i maskinen så länge det behövs?Sen tänkte jag ta ut degen och forma bröden för att baka på plåt istället
    Visst. Om man bara vill använda bakmaskinen till att knåda degen och låta den jäsa där så går det alldeles utmärkt!
    Jag förutsatte att du ville låta bakmaskinen sköta hela jobbet, som den brukar
  • MBert
    BebisIAug skrev 2009-10-18 12:11:35 följande:
    MBert: hehehe, jaaa det hade ju vart nåt! men tror inte att just surdegsbröd blir det bästa i bakmaskinen... men kommer förmodligen testa lite längre fram.Är sugen på foccacia, nån som har nåt bra recept för bakmaskin?
    Jo då, visst blir surdegsbröd bra i bakmaskin bara man anpassar jästiden. Varför skulle det inte funka? Jag har som sagt provat med lite jäst som hjälp och det blir jättebra.

När det gäller recept så kan man anpassa vanliga recept till i stort sett alla bakmaskiner. Vad man ska tänka på är att avpassa mängden. Det brukar innebära att ungefär halvera ett vanligt recept på 5 dl degvätska, så det blir 2,5-3 dl vätska. Har man större bakmaskin (Tefal XXL t.ex.) så behöver man inte anpassa mängden alls utan köra på som vanligt eftersom den klarar den mängden.

När det gäller Focaccia, så är ju det ju inte heller ett bröd man bakar i bakmaskin eftersom det görs i långpanna, med de karaktäristiska groparna och kryddor (örtkrydda och salt). Det blir ju i så fall också att bara använda bakmaskinen som degknådare, och eftersom det krävs lite mer mängd till en hel långpanna så skulle jag nog råda dig att hellre använda en degbunke och elvispens degkrokar el.dyl.

Här är i alla fall ett recept, men ska du ha det till bakmaskin så måste du anpassa mängden!!

Focaccia (ca 20 bitar)
    25 g jäst
    6,5 dl vatten, 37 grader
    2 tsk salt
    1 msk olivolja
    ca 1 kg Siktat Dinkelmjöl (varav ca 4 dl Durummjöl) Det kan bytas mot vetemjöl men jag tycker det blir så gott med dinkelmjöl och durum.

Till pensling 1-2 msk olivolja
    Garnering 2 tsk flingsalt, 2 tsk rosmarin.

Smula ner jästen i en degskål. Häll över vatten och rör om.
    Tillsätt salt, olja och mjöl men spara 0,5 dl till utbakningen. Arbeta kraftigt tills den känns smidig.
    Låt degen jäsa ca 1 timme.
    Häll upp direkt i en smord långpanna. Jämna till med mjölad hand.
    Låt degen jäsa ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.
    Tryck gropar i degen med fingertopparna när 10 minuter av jästiden återstår.
    Pensla med olja efter jästidens slut och strö över garnering.
    Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter
    Låt svalna på galler och skär i bitar.
  • MBert

white cheese skrev 2009-10-18 15:21:45 följande:

Ni som frågar efter tips på bakmaskin - jag skulle i alla fall avråda från Tefal XXL. Det är möjligt att jag har fått ett måndagsexemplar, men nöjd är jag inte. Krokarna fastnar i det färdiga brödet (plus i maskinen!), skorpan blir alldeles för hård även på ljusaste programmet, och personligen tycker jag den piper alldeles för högljutt. Så välj nån av alla de maskiner som de andra verkar lovprisa istället...
    Jag har hört den synpunkten tidigare och läste att krokarna (degblandarna) "ska" fastna i brödet och att det följer med ett redskap, en tillbehörskrok, just för att få ut det! Dumt tycker jag.
    Jag föredrar när degblandaren sitter kvar i bunken och det bara är att vända upp och ner på bunken och skaka ut det färdiga brödet. Men det vill ju till att bunken har bra ytskikt (teflonbelagd) och därmed bra släppförmåga.
  • MBert

white cheese skrev 2009-10-18 17:06:11 följande:

Ja, jag skrev ju om det i förra tråden - att krokarna inte släpper varken bunken eller brödet (vilket naturligtvis krånglar till det hela), men det har alltså inget med bunken ytskikt att göra, utan med hur krokarna är fästa i bunken. Nå, det går ju att använda maskinen, men jag skulle inte rekommendera den till någon annan!
    Men degblandarna borde väl släppa brödet om de (och bunken) är teflonbelagd, så att brödet trillar ut men att degblandarna i så fall sitter kvar i bunken och får lirkas loss?
    Den degblandaren som OBH Nordicas modeller har är en lite vinklad teflonbelagd platta. Det gör att brödet lätt lossnar och kvar blir bara en liten skåra av plattan/degblandaren.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 4