• MBert

Bakmaskinstråden 4

Jag tror förresten att Netto sålde Melissas bakmaskin för kring 500 kr för ett tag sedan. Den är enkel och liten , men de flesta som jag har hört vara missnöjd med sin bakmaskin (eller inte använt den alls eftersom de inte är nöjda) har haft Melissa. Ideline är precis samma bakmaskin som Melissa.

Å andra sidan så tror jag det var Melissa som fick bäst testresultat i ett norskt test, Norska TV2 tror jag det var. Men det var nog längesedan.

• MBert

Hm, den är väldigt lik en Melissa!!! Undra om Melissa säljs under flera olika namn?
    Sen finns det ju olika modeller. Den som heter 643111 kan man hitta för knappt 700 kr på webshoppen.se.

Men tipset är annars att leta på blocket. Där får du säkert mer för pengarna. En del har bara haft sina bakmaskiner ståendes och därför nästan helt nya eller lagom inkörda... En bättre maskin för billigare peng helt enkelt.

• MBert
    Lucho skrev 2009-11-17 22:11:30 följande:
    Funderar på att köpa en bakmaskin till tjejen i julklapp. Vi käkar inte jättemycket bröd utan det brukar mest bli till helgen och några enstaka tillfällen under veckorna. Vad finns det för bra bakmaskiner om storlek och kvalitet är viktigare än pris och utseende?
    Vad menar du med storlek? Är det brödstorleken eller storleken på bakmaskin som är avgörande? När det gäller kvalitet finns det väl flera välrenommerade att välja bland. OBH Nordica, Kenwood och Tefal är de jag kommer på, på rak arm.
    Tänk efter vad som känns viktigt för er. För egen del kan jag säga att enkelheten är viktig, inte minst att brödet inte fastnar i maskinen, brödbehållaren alltså, Eller att degkrokarna fastnar i brödet och måste "slitas" ut. Det problemet har tyvärr några märken.
  • MBert

Charlie74

Att man ska använda en speciell sorts jäst är bara trams.
    Man kan använda alla slag i bakmaskin MEN det beror på hur man använder bakmaskinen, dvs bl.a. om man vill sätta den på timer eller inte. Ska man baka direkt kan man med fördel använda färsk jäst eftersom det är billigare. Men eftersom den ska/bör lösas i vätska kan man inte sätta den på timer under natten då precis... Då fungerar torrjäst bäst.
    Man kan även använda en sort som heter Jäsblandning eller Quickjäst om man vill baka på ett extra snabbt program. Det är torrjäst och bakpulver blandat och kräver endast EN jäsning á 15 minuter till skillnad från vanlig jäst.

Jag orkar inte bläddra igenom alla trådar där bakmaskin omnämnts som du förstår, men jag vet som sagt att någon som inte vill använda sin bakmaskin för att det var för jobbigt och inte blev önskat resultat hade Melissa. Jag funderar också över hur man kan ge upp så snabbt. Det brukar ändå vara lite "inkörningstid" innan man har lärt sig sin maskin, och om brödet är gott eller inte beror ofta på ingredienserna. Visst kan det handla om att den inte blandar ordentligt eller gräddar dåligt/fel, men oftast beror ändå resultatet på vad och ev. hur (timer) man stoppar in ingredienser.

Tittar jag på de få kommentarer jag har sett och sparat på senare tid om Melissa så är det:
    *Sämst blandad blir den deg som Ideline/Melissa gör. (från ett test av ICA provkök)
    *Billigt intryck
    *Låter mycket. Piper 10 ggr när den är färdig.
    *Den gir supert resultat på brød, loff og syltetøy, selv om eltekroken har en tendens til å sitte igjen. Maskina er veldig enkel å bruke og den er blant de billigste. (från ett norskt test)

När det gäller formen och vad den spelar för roll, så är mitt svar att det kan ha betydelse för hur väl maskinen kan blanda och knåda degen. Och just blanda och knåda, samt grädda brödet, är ju det bakmaskinen ska vara bra på.
    Fördelen med en kvadratisk och hög bakform och därmed hög bakmaskin är att den förhoppningsvis tar mindre bänkyta, men det är inte alla som gör det ändå.
    Nackdelen kan vara att den "vandrar" och att den helt enkelt inte står så stabilt när den knådar degen.
    Sen kan det ju vara lättare att skära ett bröd som inte är så högt, utan har en mer rektangulär form. Degkroken påverkar ju också en mindre del av brödet och brödet är rektangulärt.
    Att det sen ser mer ut som en limpa och "snyggare" är en bisak.

• MBert
    korvmamman skrev 2009-11-28 16:36:14 följande:
    Har något ett recept på lussekatter? Alltså så att man använder programmet dough...Har en obh nordica metall som har storlek 900 eller 750 gramTrodde jag gjorde det... men har just gjort ett sött saffransbröd.. var inte riktigt tanken..hahaha...
    Men lussekatter är ju sött saffranbröd av vetemjöl.... eller menar du att du råkade trycka igång så att det blev bakat som bröd
    Recept kan man använda samma som man brukar använda, men halvera mängden så att det får plats i bakmaskinen. Blir till en plåt ungefär (beroende på hur stor ugn man har vill säga). Låt maskinen kåda och jäsa, baka ut till lussekatter, jäs på plåten och sen in i ugnen!
  • MBert
    Majalaja skrev 2009-12-11 21:56:48 följande:
    Har funderat på om det går att baka vörtbröd i bakmaskin. Nån som testat?
    Jag har aldrig bakat just vörtbröd. Vet knappt vad vört är ens, men läst att man kan köpa flytande vört hos bagerier. Jag tänkte också testa att baka vörtbröd i år.
    Jag har däremot bakat liknande bröd med kryddor och russin så visst kan man baka det i bakmaskin.

Har du något recept att dela med dig av?
  • MBert
    Victoris skrev 2010-12-02 16:13:01 följande:
    Hur blir brödet i Inox, blir det avlångt? Det ser nästan ut som det skulle kunna vara så på det lilla man ser på bilden på prisjakt.
    Nej, brödet i OBH Nordica BreadMaker Inox 6544 blir kvadratiskt och högt. ...om man inte väljer att lägga det ner och kalla det avlångt ;)
  • MBert

När det gäller Centurion så är det samma maskin som Melissa och Ideline. Den säljs under flera olika namn beroende på vem som säljer den.

Tefal XXL tar stor plats. Tänk efter var du vill ha din bakmaskin stående och hur stor plats den får ta.

• MBert

Jag har en gammal Nordica som jag är jättenöjd med.
    Det började med att jag lånade en och sen "sprang jag på en" likadan på Blocket för bara nån hundring och slog till. Jag tänkte att jag kunde ha det tills vidare, tills jag hittat den bakmaskin jag vill ha (och gjorde ett excelark under tiden för att jämföra alla möjliga olika modeller). Den var nästan oanvänd men hade problem med att brödet fastnade i formen ibland något jag inte alls kände igen (och inte alls gillade!) från den jag lånat som jag var supernöjd med.
    Det slutade med att jag beställde en ny form och sen dess är det helt toppen. Inga bröd som fastnar och ingen degkrok som fastnar i brödet! Så när jag vänder formen upp och ner så faller brödet ur direkt och degkroken sitter kvar. Bara att skära upp brödet och äta!

Victoris.
    Börja med att fundera ut vad du har för krav på din bakmaskin.
    Det där med att ställa undan och plocka fram fungerar sällan. Då blir den till slut inte använd! Så låt ett av dina krav vara att du kan ha den framme. Ett av mina krav är att jag ska få plats med den på ett visst ställe i köket med lite begränsad plats, så då går de stora maskinerna bort. Jag gör hellre små bröd och ofta än stora bröd, och hellre EN plåt lussekatter eller kanelbullar, just för att det är godast med nybakat och att man kan unna sig det med en bakmaskin som gör så mycket av jobbet åt en. Så för min del behöver jag inte ha en stor maskin.
    (Jag gjorde förresten en sats lussebullar på 3 dl vätska, dvs. ung. halv sats mot normala 5 dl, som jag satte i fredagskväll på degprogrammet. Degen var färdigjäst för utbakning direkt på morgonen och en knapp timme senare hade vi nybakta lussekatter (lite tid för att forma lussekatterna (tar ju inte så lång tid med en liten sats), en dryg halvtimma till jäsning och minuterna i ugnen)).

Du skrev att du gillar den rostfria designen och att den passar ert kök. Bra tänkt - då har du tänkt att ha den framme och utseendet spelar roll (en bit avklarad på önskelistan).
    Har du kollat in Electrolux bakmaksin EBM8000. Den är helt ny på marknaden och har alla finesser bl.a. varmluftsugn, automatisk nerfällning av degblandaren och låter inte vid fördröjd start (om man t.ex. sätter den på timer över natten) och är dessutom snygg i rostfritt. Men visst, den kostar ju...
    Här är en länk http://www.electrolux.se/Products/Sm%c3%a5apparater/Matlagning/Bakmaskin/EBM8000

• MBert

Till Electroluxen följer det dessuotm med en rund form. Lite kul att variera formen på brödet eller så bakar man sockerkakan i den

• MBert
    Victoris skrev 2010-12-09 08:48:19 följande:
    MBert: EBM8000 var lite för dyr tycker jag, så den är inget alternativ, men tack ändå för tipset

Hur omvandlar man torrjäst till hur mycket vanlig jäst det ska vara? Tänkte om man skulle göra deg till t ex kanelbullar i bakmaskinen.
    Mmmm. Jag tycker också den är för dyr, så jag håller tillgodo med min gamla så länge men drömmer om en sån så småningom
    Med allt det brödbakande jag gör (och med tanke på hur billigt jag köpte min bakmaskin) så har jag säkert redan sparat ihop till de där pengarna. Men det blir en senare fråga...

Omvandling färsk jäst och torrjäst är inte så svår.
    Ett paket färsk jäst är 50 g och ett paket torrjäst är 12 g.
    En tsk torrjäst väger 3 g. Det går alltså 4 tsk på ett paket torrjäst. Ett halvt paket torrjäst är alltså 12/2= 6 g (två tsk) och en tredjedel blir 12/3=4 g.
    Jag brukar räkna 4-5 g torrjäst till en deg på 3 dl degvätska. Grovt mjöl kräver mer jäst än vitt.

Men du vet väl att du mycket väl kan använda vanlig färsk jäst i bakmaskinen om du bakar direkt. Det är bara när man vill sätta på timer som torrjäst är att föredra. Fast köper man så man alltid har torrjäst hemma för att det är bekvämt så använder man förstås det.

Tänk på att lägga överbliven torrjäst väl försluten (t.ex påsklämma) i kylskåpet. Den är mycket känsligare för luftens syre än färsk jäst och den tappar jäskraft redan efter 3 dygn öppnad (enligt jästbolaget, fast inte märkbart förrän det gått minst en vecka, tycker jag).
  • MBert
    linn1 skrev 2010-12-30 08:41:50 följande:
    Hej!
    Är ny på det här med bakmaskin, har provat flera olika recept men inget funkar riktigt bra. Kan man använda vanligt jäst och blanda ut med vätska om man bakar direkt?

Hur vet man vilken vikt man ska ställa in?

Är det någon som har ett bra recept på ljust bröd som inte är i vikt? Har ingen bra våg.

Bakmaskinen jag har är en XXL.
    Välkommen.
    Som sagt, det går utmärkt att använda vanlig färsk jäst i bakmaskinen om man tänker baka direkt. Ställer man i den på timer över natten är torrjäst bäst (och den får då inte komma i kontakt med varken vätska, salt eller socker, därav en viss ordning).
    Vanlig färsk jäst bör lösas i degvätskan, men om man häller i allt på en gång och låter den blanda så funkar det ändå, men det är bättre om man häller jästen och vätskan ihop (men man behöver inte blanda och lösa jästen i vätskan, det sköter maskinen). Man behöver inte värma vätskan för det gör maskinen.
    3 dl vätska ger ett bröd på ca 750 g och 5 dl vätska ett på ca 1000 g.
  • MBert

Glömde tipsa dig om att köpa en digital hushållsvåg. Den kommer du ha stor nytta av.
    Bara att ställa degblandarbunken på vågen, i med ingrediens, nollställ och i med nästa. Inga mått alls, bara vikt.

Men visst, fram tills dess får du räkna om till dl...

Prova dig fram. Ska du baka direkt så ser du ju hur degen blir och kan modifiera. Det är värre om man sätter på timer över natten. Då vill det till att proportionerna är rätt och då är vågen guld värd.

• MBert
    Cillilutta skrev 2011-01-09 09:00:47 följande:
    Hej på er!

Var det någon av er som provade att göra vörtbrödet någon gång?
    Funderar på att göra det, då vi fortfarande har lite julskinka kvar, men det går dessvärre inte att få tag på vörtlimpa i butiken längre..!

Ett par månader sedan jag bakade något nu, innan dess köpte jag inte bröd på flera månader. Så enkelt att bara hälla i allting i maskinen!
    Idag blir det att slänga ihop något!
    Ja jag gjorde ett vörtbröd i bakmaskinen. Det funkade kanon. Jag hade ingen riktig vört utan använde julmust och svagdricka som degvätska, och sen i med allt annat som behövdes (russinen fick vänta tills allra sist då maskinen hade jobbat ett tag).
  • MBert
    linn1 skrev 2011-01-12 19:26:02 följande:
    Hej, har provat mig fram med olika recept hittar inget som jag tycker är bra.
    Har barn som är kräsna av sig.

Har ni något bra att rekomendera mig helst ljust bröd.
    Gärna i mått ej vikt då vågen jag har inte är bra.

Hur gör ni för att inte få så hårda kanter på brödet?
    Julitabrödet är som sagt älskat av alla barn. Det är ett sött och rätt ljust bröd.
    Mått blir inte lika bra som vikt. Skaffa dig en digital köksvåg som kan nollställas emellan ingredienserna så sparar du både tid och disk.

Vill du inte ha hårda kanter så pensla brödet med rikligt med vatten och vira in det i en fuktig bakhandduk.
  • MBert

Program påverkas av bl.a. hur grovt brödet är. Grovt bröd behöver mer tid på sig. Det är bara att prova sig fram. Vikt handlar om hur stort bröd du bakar. Gå på hur mycket degvätska du har i. Det finns väl lite recept i manualen att relatera till. 3 dl degvätska brukar ge ett bröd på ca 700 gram.

Röd jäst är anpassad till söta degar, dvs till degar med mer än 3 msk socker per paket jäst. Den röda jästen "äter" mer socker och sött bröd jäser därför bättre med den. Annars så hämmas jäskraften av för mycket socker. Lite socker påskyndar och ökar jäsförmågan (sockret jäser bort) men för mycket hämmar. Det är då man tar till jäst för söta degar.

Svar på tråden Bakmaskinstråden 4