• Anonym (Fråga)

Psyksjuk

Någon som är drabbat av en psykiskt sjuk människa?

Hur ska man bete sig för att slippa den?

Personen själv förstår inte att den har sjukdomen.

• Svar på tråden Psyksjuk
  • Mariohn

Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 12:37:43 följande:

Nej inte lätt när personen inte förstår att det behövs hjälp. Men skulle du veta vad personen har i bagaget så skulle du förstå. Jo om de vore så enkelt, internet är ju en fiffig uppfinning. Jag har ingen lust att isolera mig därifrån för att någon som inte är frisk ska få "vinna" Det vill säga att de ska bli skit för mig. Ska man svara på alla påhopp den försöker med? Inte svara och vänta på vad den hittar på nästa gång? =S
    Om människan som du säger är sjuk så är det väl jävligt lågt att "svara på påhopp" osv. Jag menar givetvis inte att du ska acceptera att bli illa behandlad men klipp kontakten helt istället för att ge dig på en sjuk människa? Eller att säga "psyksjuk" kanske bara var ditt sätt att förklara att människan beter sig irrationellt och idiotiskt?
  • Anonym (Fråga)
    Mariohn skrev 2009-10-02 12:58:32 följande:
    Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 12:37:43 följande: Om människan som du säger är sjuk så är det väl jävligt lågt att "svara på påhopp" osv. Jag menar givetvis inte att du ska acceptera att bli illa behandlad men klipp kontakten helt istället för att ge dig på en sjuk människa? Eller att säga "psyksjuk" kanske bara var ditt sätt att förklara att människan beter sig irrationellt och idiotiskt?
    Jo men jag tycker att bara för man är sjuk ska man inte få bete sig hur man vill mot andra.
    Klippa kontakten är svårt när det finns internet och tänker inte "gömma" mig härifrån.

Att jag säger psyksjuk är både för att få er att förstå, men också för att så pass mycket plus lite till passar in i en beskrivning på hur en psyksjuk människa är. Plus det hon har i bagaget.
  • Mariohn

Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 13:04:01 följande:

Jo men jag tycker att bara för man är sjuk ska man inte få bete sig hur man vill mot andra. Klippa kontakten är svårt när det finns internet och tänker inte "gömma" mig härifrån. Att jag säger psyksjuk är både för att få er att förstå, men också för att så pass mycket plus lite till passar in i en beskrivning på hur en psyksjuk människa är. Plus det hon har i bagaget.
    Jag förstod det. Jag är bara lite känslig mot att folk slänger ur sig diagnoser på det viset. Det är orättvist mot folk som faktiskt är psyksjuka men aldrig gjort någon något ont eller ens tänkt tanken. Lite som när folk skriker damp-unge så fort ett barn beter sig illa. Det blir jobbigt för de barn som har damp MEN jag förstår att du inte var ute efter att göra någon illa. Får jag fråga vad personen har gjort??
  • Pallas

Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 13:04:01 följande:

Jo men jag tycker att bara för man är sjuk ska man inte få bete sig hur man vill mot andra. Klippa kontakten är svårt när det finns internet och tänker inte "gömma" mig härifrån. Att jag säger psyksjuk är både för att få er att förstå, men också för att så pass mycket plus lite till passar in i en beskrivning på hur en psyksjuk människa är. Plus det hon har i bagaget.
    Du skall ignorera helt. Dessutom måste du ta tag i dig själv, du som har självinsikt, och välja hur du ska emotta det som skrivs/sägs. Det är du som har ansvaret för hur du tar emot, det ansvaret kan du inte lägga på en människa som du själv beskriver som svårt sjuk och utan självinsikt.

Är du lika inskränkt mot alla svårt sjuka?
  • Anonym (Fråga)

Ni skulle förstå om ni visste vad personen gjort i sitt liv.
    Tyvär kan jag inte skriva lite av den gjort, fast jag skulle vilja!

Men mest vela jag bara höra om någon vart med om liknande och vad dom gjorde.
    Och klart det är upp till mig hur jag tar det, absolut!
    Men vad jag än gör kommer det något nytt ändå.

Nej har absolut inget emot andra sjuka.

Men när jagt själv drabbas av någon person som är villig att göra mycket för att "vinna", blir jag förbannad.

• Mariohn

Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 13:15:08 följande:

Ni skulle förstå om ni visste vad personen gjort i sitt liv. Tyvär kan jag inte skriva lite av den gjort, fast jag skulle vilja! Men mest vela jag bara höra om någon vart med om liknande och vad dom gjorde. Och klart det är upp till mig hur jag tar det, absolut! Men vad jag än gör kommer det något nytt ändå. Nej har absolut inget emot andra sjuka. Men när jagt själv drabbas av någon person som är villig att göra mycket för att "vinna", blir jag förbannad.
    Du får ursäkta men att starta en tråd och skriva

"jag kan inte berätta om min situation men jag är så förbannad, hur ska jag åtgärda detta" kan knappast leda till något konstruktivt.
  • Anonym (Fråga)
    Mariohn skrev 2009-10-02 13:16:16 följande:
    Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 13:15:08 följande: Du får ursäkta men att starta en tråd och skriva "jag kan inte berätta om min situation men jag är så förbannad, hur ska jag åtgärda detta" kan knappast leda till något konstruktivt.
    Det handlar inte om att jag vill hjälpa personen det gäller eller vad den har för fel, eller gjort.

Utan vad Jag ska ta mig till för att slippa den personen?
  • Pallas

Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 13:18:28 följande:

Det handlar inte om att jag vill hjälpa personen det gäller eller vad den har för fel, eller gjort. Utan vad Jag ska ta mig till för att slippa den personen?
    Spärra det som går, rör det sig om rena olagligheter: anmäl, ignorera resten.
  • Mariohn

Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 13:18:28 följande:

Det handlar inte om att jag vill hjälpa personen det gäller eller vad den har för fel, eller gjort. Utan vad Jag ska ta mig till för att slippa den personen?
    Det har du fått svar på. Klipp kontakten. Du kan aldrig ändra på någon annan, alltså kan du inte förhindra att vederbörande försöker kontakta dig på något sätt. Det enda du kan göra är att vägra vara öppen för den kontakten. Vad vill du att vi ska säga? Hur du ska gå till väga? Svara inte på kontaktsökande helt enkelt. Att vederbörande kontaktar dig via nätet kan du inte ändra på. Du kan bara skita i att svara och anmäla om det rör sig om olagliga saker. Det finns inte fler alternativ eftersom du inte kan gå in i huvudet på vederbörande och det förstår du säkert själv.
  • Anonym (Fråga)
    Mariohn skrev 2009-10-02 13:23:48 följande:
    Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 13:18:28 följande: Det har du fått svar på. Klipp kontakten. Du kan aldrig ändra på någon annan, alltså kan du inte förhindra att vederbörande försöker kontakta dig på något sätt. Det enda du kan göra är att vägra vara öppen för den kontakten. Vad vill du att vi ska säga? Hur du ska gå till väga? Svara inte på kontaktsökande helt enkelt. Att vederbörande kontaktar dig via nätet kan du inte ändra på. Du kan bara skita i att svara och anmäla om det rör sig om olagliga saker. Det finns inte fler alternativ eftersom du inte kan gå in i huvudet på vederbörande och det förstår du säkert själv.
    Nej jag vet att jag inte kan gå in i huvudet på personen.

Men var mest ute efter någon som varit med om liknande men de var inte många. Tur är väl det.

Men som dom flesta säger inklusive er.
    Bry mig inte, Okey! Ska göras.

Få se vad nästa sak blir då =)

Tack till er som svarat
  • Anonym

Hejsan,

Ett jättesvårt läge. Jag är själv trakasserad av en psykopat och vet inte rikitgt hur jag ska hantera det. Jag har försökt lite olika strategier. Exempelvis total tystnad och för tillfället är det att jag svarar ibland på email för att hålla honom lugn. Han är inte i Sverige för tillfället.
    Han är en som kan ringa 15 ggr per dag och lämna hotfulla meddelanden om att han ska ge mig ett minne jag aldrig glömmer etc. Eller att han ska ta reda på var min syster bor etc..

Många tänker nog anmäl honom men tyvärrr är det omöjligt då om han skulle få reda på det, då är jag lika med död.

Jag är en intelligent tjej med mkt ordnade förhållanden och trodde aldrig att jag skulle kunna hamna i en sån här situation. Har tänkt dumma tjejer som inte anmäler.. Så bespara mig från såna kommentarer. Så länge han inte gör sak i ngt så tänker jag inte anmäla honom, för tillfället är det bara psykiska trakasserier. Men det är ganska illa då jag vet hans militära bakgrund, då snackar vi inte lumpen precis..

Men som svar till dig är nog att försöka bryta kontakten så mkt du bara kan. Sen får du hoppas på att han tröttnar och skriv ner allting som händer som händer dig, så om det händer ngt så har du en dagbok på allting. Det var polisens tips och kvinnojourens tips. Deras första tips är ju dock alltid att man ska anmäla. Men det går ju inte alltid.

Kram på dig.
    till när han st

• Karinbarin

Anonym (Fråga) skrev 2009-10-02 12:56:24 följande:

Det där är väl lite som personen har gjort. Inte ordagrant! Och Inte mot mig. Men att ge mig och "gömma" mig för den personen vägrar jag. Dåligt mår jag inte heller av det som kommer, utan det som gnager i mig hur en person kan vara så äckligt vidrig och inte ha någon spärr i kroppen. Att den personen aldrig förstår vad den håller på med, och kommer förmodligen aldrig förstå heller. Därför jag vill bli av med den. Sen kanske de kommer en dag då jag tar åt mig av det som kommer. O de sista du skrev, de eldar bara upp tror jag också. Men det slutar inte heller av att jag tiger.
    Ah, då förstår jag lite bättre. Nej det är svårt att sätta sig in i hur andra människor fungerar. Men om du inte kan ignorera och blockera personen helt så försök hålla kontakten på ett minimum. Alltså så lite som möjligt och så neutralt som möjligt. Ge inte igen med samma mynt. Är jättesvårt, jag vet. Helst vill man bara ge en fet käftsmäll för man blir så frustrerad. Men om människan är sjuk på riktigt och inte bara saknar självinsikt är ju det väldigt tragiskt..
  • Anonym (Fråga)

Ja det verkar omöjligt!

Som du sista skrev, skulle vela ge en rejäl käft smäll.
    Men som det sägs man vinner inte mot en psykopat.

• Anonym (******)

Jag tycker den här tråden verkar velig. Du TS verkar också velig. Man fattar inte alls vad du pratar om.

• Anonym

Du måste nog berätta vad du menar med psyksjuk (skulle ju kunna betyda allt från depression till spritt språngande galen) och vilka beteenden det rör sig om innan du vet om många andra varit med om det (varit med om VAD???).
    Säkerligen är du inte ensam, säkerligen finns det många goda råd att ge och ta om du berättar VAD DET ÄR som du vill undvika.

Svar på tråden Psyksjuk