Hur gör ni stuvning? T ex stuvade makaroner, blomkål
Kokar ni makaronerna i mjölk... eller gör ni stuvning brevid och blandar i makaroner eller blomkål eller vad man nu vill ha?
Hur gör ni den "såsen" då? (Recept)
Kokar ni makaronerna i mjölk... eller gör ni stuvning brevid och blandar i makaroner eller blomkål eller vad man nu vill ha?
Hur gör ni den "såsen" då? (Recept)
Smälter smör. Rör i vetemjöl och sedan mjölk. kokar upp (salt/peppar)
köp gammeldags makaroner å låt makaronerna koka me från början,tar ca en 20-25 min sen e det klart smaksätt me salt å socker,muskot om man vill!
Jag blandar i idealmjäöl och mjölk i makaronerna (brukar göra dagen efter med överblivna makaroner) till lämplig konsistens. Står på paketet tror jag hur mycket man ska ha. Svartpeppar är för övrigt asgott att krydda stuvade makaroner med!
Gör som Nette men jag har i salt & socker
Jag blandar i idealmjöl och mjölk i makaronerna (brukar göra dagen efter med överblivna makaroner) till lämplig konsistens. Står på paketet tror jag hur mycket man ska ha. Svartpeppar är för övrigt asgott att krydda stuvade makaroner med!
Tack!!
Ni som kokar makaronerna direkt i mjöl och mjöl... bränns dt inte alltid fast i botten då? Eller ska man röra om hela tiden.
Det är så gott så jag måste göra det någon dag!
Om man vill göra med blömkål så låter man då blomkålen koka i vatten och sen gör man såsen och sen blandar allt??
Nette:
Hur mkt mjöl och mjölk?
/Hanna
Jag kokar gammeldags makaroner väldigt al dente först, häller av vattnet och sen tillbaka i kastrullen med mjölk, låter sjuda upp på svag värma rör ofta, späder vid behov med mera mjölk om det behövs. Kryddar med salt socker och svartpeppar och lite riven muskot. Kanoners!
ca 25g smör. sedan häller jag i mjöl tills det blir som tapetklister sedan häller jag i mjölk tills det blir lagom tjockt (man får ta lite mjölk i tagen och vispa)
Tack !!
Tack alla!
Usch, inte koka makaronerna i mjölken, bättre med en vit sås bredvid som man rör ner makaronerna i precis innan servering :)