Hur gör ni stuvning? T ex stuvade makaroner, blomkål
Kokar ni makaronerna i mjölk... eller gör ni stuvning brevid och blandar i makaroner eller blomkål eller vad man nu vill ha?
Hur gör ni den "såsen" då? (Recept)
Kokar ni makaronerna i mjölk... eller gör ni stuvning brevid och blandar i makaroner eller blomkål eller vad man nu vill ha?
Hur gör ni den "såsen" då? (Recept)
Jag tycker att jag gör på det lättaste sättet
Kokar mkaronerna i vatten som vanligt.
Rör ut lite vetemjöl i kall mjölk (ca 2 msk mjöl till 2 dl mjölk)
Kokar upp
KLART!
Salt, grovmalen svart peppar, muskot efter smak och behag!
blä för oaäkta stuvade makaroner!!! (mjöl-mjölk redning som man häller i efteråt)
Jag kokar upp lite vatten häller i makaronerna o sen lite mjölk. fyller på med mjälk allt eftersom det xser ut att behövas.
20-35min
man kan även koka upp bara mjölk men det kan brännas lättare.
rör om med visp o ha gärna lite fett i
använder först och främst en BRA kastrull - när det bränner fast trots att man rör om då och då är det nästan alltid kastrullen som är dålig...
kokar gammaldags idealmakaroner eller fullkornisar direkt i mjölk
till potatis blomkål etc gör jag en tjock bechamel med mycket smak - buljongtärning som passar och örter i massor...
Jag kokar alltid makaronerna i vatten, häller sedan bort vattnet & täcker sen makaronerna med mjölk, låt koka upp & tar toppredning till lagom koncistens. Salta, sockra, muscot efter behov..
Jag gjorde det i veckan.... Det blev gott men inte supergott.
Kokade makaronerna direkt i mjölken men lite salt. (Jag fyllde på med mer mjölk då och då för annars blev det ju helt torrt.
Men som sagt tyckte inte att det var megagott... ska testa någon annas tips oxå !
det ska ju vara muskot och sånt i oxå
sen gör konsistensen väldigt mycket så den får man reglera efterhand - precis som när man gör risotto
muskot hade jag faktiskt inte i... kanske gör hela skillnaden??!!
Ååå risotto är så gott (bara en parentes till Johanna)
Jag gör det superenkelt,
kokar makaroner som vanligt, häller av vattnet och ner i kastrullen igen. Häller på mjölk och när det kokat upp så strör jag över Maizenas färdiga redning. Det går supersnabbt och enkelt
Jag gör som Cornette, plus peppar, salt (och muskot om det är spenat eller makaroner).
Fusk kanske, och det kanske blir godare att koka i mjölk, men det här går så snabbt och är så enkelt!
Jag stuvar i mjölken från början - godast tycker jag! Tar väl ca 20-25 minuter men det är gott!
Jag använder det recept som finns bak på kartongen på Kungsörnens Gammaldags makaroner. Glömde skriva det!
78:an
Precis så jag gjorde! Förutom muskot.....
Visst gott men inte megagott....