• LuPeRo

Bleka och sedan färga

Nu är det så att jag både vill och behöver en förändring ang min hårfärg. Tidigare färgade jag mitt hår så rött jag kunde få det, men efter ett tag tröttnade jag på det och började istället färga håret brunt.

Så det senaste året har jag färgat det mörkbrunt, nästintill svart. Nu vill jag ha en mer mellanbrun nyans, kanske gyllenbrun, men då behöver jag bleka av håret först för att få en bra grund.

Hur ska jag gå tillväga med detta? Är det bara att bleka och när håret torkat så är det bara att färga det?
    Eller ska jag låta det gå ett dygn (eller mer) innan jag slänger i den nya färgen? (får i värsta fall hålla mig inne om det blir hemskt )

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bleka och sedan färga
  • MinNatalie

Jag har färgat mitt hår mörkbrunt dom senaste åren och det har resulterat i att topparna blivit svarta. Jag gjorde inte en utan 4 avfärgningar/blekningar på mitt hår och fick inte bort dom röda nyanserna iallafall, la på en ljusbrun färg men det röda lyste igenom.
    Finns inte en chans att du kan bleka och få rätt nyans utan att bli som en morot eftersom du har haft rött innan, det är den svåraste färgen att få bort.

Håret blir jätte slitet som en sopkvast och torrt, och tyvärr finns det inga frisörer som vågar sig på att bleka, bleka och bleka och skulle det finnas så kostar det skjortan.

jag låter färgen växa ut och klipper bort det mörka och bara shampootonar utväxten. visst det tar tid, men det är skonsamt för håret och jag kommer ha mitt ljusbruna hår till våren ;) lycka till

• luckyme83

att först bleka för att sedan färga låter inte som en bra idé
    håret blir ofta grönt då =/
    man kan göra en så kallad avfärgning innan man färgar en annan färg..

• luckyme83

alltså om man färgar brunt på ett blekt hår...så blir det ofta grönt...

• LuPeRo

MinNatalie: Det röda är helt borta (intalar jag mig iallafall) då jag inte haft det på snart 3-4 år. Efter det så hade jag en rödblond färg och sedan gick jag över till detta mörkbruna.
    Men nu känner jag mig lite tveksam om jag ska våga mig på detta efter att ha läst vad du skrivit
    Hmmmm, nu får jag nog verkligen fundera.

luckyme83 skrev 2009-10-02 13:40:51 följande:
    man kan göra en så kallad avfärgning innan man färgar en annan färg..
    Jag hittade denna som man kan använda som avfärgning.
    www.butikz.se/shop/&cat_id=170

Hade den kunnat fungera kanske?
  • LuPeRo

Jag hittade detta på http://www.frisörska.se/haarfaerg.html ;

"Avfärgning är ett alternativ. De flesta salonger använder sig av en speciell avfärgningsprodukt, och det är det skonsammaste sättet att korrigera eller ta bort en toning eller färg.
    Det tar endast bort de konstgjorda pigmenten i håret, de som tillsätts vi toning och färgning. De naturliga pigmenten i håret påverkas inte.
    Det innebär alltså att om ditt hår inte är naturligt blont, blir du inte blond vid en avfärgning heller. Undantag är om du blonderat håret innan färgning.

En speciell blonderingsblandning kan också kallas för avfärgning. Den metoden är inte lika skonsam, fast det kan i många fall vara mer effektivt än en äkta avfärgningsprodukt.
    Blandningen till en sådan avfärgning brukar vara: 1 del blonderingspulver, 1 del väteperoxid, 1 del balsam.

Oavsett vilken metod du har använt dig av kan du färga eller tona håret direkt efteråt. Kom bara ihåg att håret då är väldigt mottagligt för pigment. Det kan därför bli mörkare än det önskade resultatet. Välj i stället ett steg ljusare färg eller toning, så att du slipper upprepa avfärgningsprocessen ytterligare.

Om du gjort en toning själv hemma, leta efter ett shampo som innehåller "ammonium laurel sulfate" för att tvätta bort färgen snabbare. Fet inpackning är också effektivt, då det drar ur färgpigmenten ur hårstråna."

• Me o Mike

Njae.. Inte om man avfärgar det lite. Bara för att man ska bli ljusare i håret men ändå bli en brun nyans så måste man inte bli superljus innan!

Sen om man tar tex ask på ett blekt hår kan det skifta i grönt eller om man slänger i en mörk färg på ett väldigt blekt hår.

luckyme83 skrev 2009-10-02 13:40:51 följande:
    att först bleka för att sedan färga låter inte som en bra idéhåret blir ofta grönt då =/man kan göra en så kallad avfärgning innan man färgar en annan färg..
  • Me o Mike

Sen kan man även avfärga utan vätet också. Man tar vatten med blekpulver.

• Heavenly Divine

Jag har i flera års tid färgat mitt hår rött och mörkbrunt, nästintill svart. Ville liksom du ha en ljusare nyans på håret så provade att bleka håret med avfärgning. Då blir det blont/orange beroende på hur ljust/mörkt håret är innan. Färgen skiljer sig oftast även åt i hårbotten samt i topparna men trots detta tog jag sedan i en ljusbrun färg och jag måste säga att jag är nöjd med resultatet. Annars kanske en idé kan vara att klippa topparna först så man får bort det allra mörkaste eller/och avfärga längderna yttelrigare en gång, så man får samma ljusa färg i hela håret innan man lägger i färgen.

• Heavenly Divine

Om man vill undvika att håret ska bli grönaktigt kan man välja en brun nyans som går lite åt det röda hållet och tycker man att håret blir för rött vid avfärgningen kan du välja en färg som är lite askbrun/blond.

• LuPeRo

Tack för alla era svar

Någon som kan tipsa om en bra avfärgning? Jag läste någonstans att Loreal har en som är bra.

Divine: Har du använt dig av permanent hårfärg både före och efter avfärgningen?
    Vissa säger att man ska endast tona efter en avfärgning medans andra säger att man kan ta precis vad man vill.
    Nyklippt är jag så det är inga problem

Svar på tråden Bleka och sedan färga