• Karin Forsman

Kattnamn efterlyses!

Jag och sambon ska i dagarna bli ägare till en liten kattunge, men har ännu inte bestämt oss för ett passande namn. Om jag ska utgå från de namn jag eller min omgivning döpt husdjur till tidigare har följande varit personliga favoriter:

- Misse
    - Bruno (dock mer av ett hund- eller marsvinsnamn i mitt tycke)
    - Alfons
    - Tarzan/Zorro
    - Puzzel (Alfons Åbergs katt)
    - Gustaf (katten Gustaf)
    - Kitty
    - Findus
    - Måns

Favoritnamnen följer nog inget konsekvent mönster så jag ber nu alla själar där ute att ösa på med fler förslag... Alla varianter är välkomna - pojk som flick - men jag tycker överlag bäst om namn som associerar till gamla barnprogram, seriefigurer eller andra välkända ikoner.

• Svar på tråden Kattnamn efterlyses!
  • Ekorrfamiljen

Pussy är väl ett kattnamn, men det kan också hrmm, misstolkas.. Katten i Shrek heter väl Puss (fast han uttalar det Puzzzzzzzzz!)

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • MaNiMi

När jag var kattägare sist hette katterna, Molle, Missan och Mimmi
    Numera har vi en Zoey, sonen som valde det, jag fastnade dock för det förslag vi fick här,nämligen Doris.
    Annars om du vill ha från barnprogram, serier
    Laban eller Labolina
    Drutten eller Gena
    Pigge, Gnidde
    Knoll, Tott
    Sotlugg eller Linlugg (beroende på färgen kanske)
    Asterix, Obelix
    Jalle, Julle och Hjulius eller hur de nu hette
    (Börjar kännas som det var länge sen jag såg på barnprogram! )

• Stinky
    MaNiMi skrev 2009-10-03 23:51:53 följande:
    När jag var kattägare sist hette katterna, Molle, Missan och Mimmi Numera har vi en Zoey, sonen som valde det, jag fastnade dock för det förslag vi fick här,nämligen Doris. Annars om du vill ha från barnprogram, serier Laban eller Labolina Drutten eller Gena Pigge, Gnidde Knoll, Tott Sotlugg eller Linlugg (beroende på färgen kanske) Asterix, Obelix Jalle, Julle och Hjulius eller hur de nu hette (Börjar kännas som det var länge sen jag såg på barnprogram! )
    Julle var min första pojkvän! Vi var typ 3-4 år då (och han var inte en katt).
  • kalmarlängtar

vi skaffade en katt som skulle få namnet iris men efter ca en vecka så kom vi på att det var ingen iris utan en spetan =)

• Dixie

Rufus heter en av mina katter - det betyder rödhårig på latin och passar bra på min röda katt!

Andra förslag; Skrållan, Disa, Zingo, Pepsi, Mozart

• logg81

Jag har en Gordon och en Douglas.... Funkar kalas... Fast om de inte hade hetat det när de flyttade hit så hade jag nog inte gett dom några namn utan bara kallat dom för kattskrällena...

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • BubbelBoom
    Stinky skrev 2009-10-03 23:35:20 följande:
    Pussel menar du väl
    Hehe aaa men jag stavade som ts gjort:P Tycker det var ett skit hulligt namn med

Min sambo vill ha en svart katt som han har tänkt döpa till Guiness
  • Piglet1979

vår katt heter Godis . Påsen är rätt coolt

• Karin Forsman

Oj, tack så mycket för alla förslag som vällt in! Namn som associerar till spritdrycker är nog ingenting för oss, men i övrigt var det en hel del namn som känns intressanta... Att någon annan vi känner har en katt med samma namn gör väl egentligen inte så mycket men vi ser över alla förslag i vilket fall.

Utöver de namn jag redan nämnt har vi Lakrits i systers familj. Hon är dock göteborgare så kissen heter väl snarare "Lackrits..". Picasso är fint, mosters katt heter det. Totte är min gamla kanin o.s.v.

Gais hade varit en förolämpning! Hejar på AIK nämligen...

Tetris var läckert! Dock inget "namn" i mina ögon. Är nog mer traditionell av mig, med undantag.

Kön vet vi inte ännu. Det får nog slumpen avgöra, men det lutar åt en hane.

• Karin Forsman

Pratade med mannen nu. Tetris ligger bäst till! Tack kära du som kom med tipset...

• Karin Forsman
    siamusen skrev 2009-10-03 11:56:09 följande:
    GastonSisselWinston
    Gaston, är det franskt tro? Det låter fint med franskt uttal, tycker jag.
  • motvilliga mamman

En av mina kattflickor heter Jenna Jamesson. Hela kullen hade porrstjärnetema

• siamusen

Karin Forsman skrev 2009-10-04 14:34:18 följande:

Gaston, är det franskt tro? Det låter fint med franskt uttal, tycker jag.
    Ja, det är franskt. Finns även en seriefigur som heter Gaston. Och min son
  • ChrisE

agria.se finns en lista med de vanligaste kattnamnen.
    Själv är jag ett fan av Hergé s TinTin böcker så mina katter har/har haft namn som Tintin, Milou, Kapten Haddock, Bianca Castafiore.

En vän hade en dotter som ville ha en lillebror. Hon fick ingen så hon döpte katten till lillebror.

Svar på tråden Kattnamn efterlyses!