Hur gör man brunsås?
Den enklaste såsen, brunsås, har jag aldrig gjort. Vad har jag i den? Gärna så enkel som möjligt, men den ska bli god också.
Hittar bara konstiga recept på nätet så nån här kan nog svara enkelt :)
Den enklaste såsen, brunsås, har jag aldrig gjort. Vad har jag i den? Gärna så enkel som möjligt, men den ska bli god också.
Hittar bara konstiga recept på nätet så nån här kan nog svara enkelt :)
Gör som det står på förpackningen, lättare blir det nog inte.
Vilken förpackning? Jag vill inte ha äcklig pulversås.
jag vill ocksså veta... UTAN steksky...
Jag smälter 25-50 g margarin i en kastrull.
I med 3-4 msk vetemjöl och vispar runt lite.
Sedan vispar jag ner ett paket matlagningsgrädde och fyller på med mjölk tills tjockheten är lagom.
Jag smular ner 2 tärningar köttbuljong och häller i en skvätt soja.
Låter det puttra några minuter, smakar av, saltar mer om det behövs.
Blir sås så det räcker till 2 vuxna och 3 barn.
När jag gör (både med eller utan skeksky) så använder jag grädde/matgrädde/mjölk beroende på vad jag har hemma, lite soja och peppar. Reder ev av med lite mjöl.
Jag brukar bryna smör i en kastrull, på med mjöl, och sen späda med buljong. Puttra några minuter för att få bort mjölsmaken. Kryddar och sen klart!
Hehe... min variant är kanske inte den fettsnålaste i världen. Men god
Jag häller 3 dl vispgrädde i en gryta (går bra med milda mini mat t.ex.... då blir det ju lite fettsnålare. Men vispgrädde är klart godast!!). Har i en köttbuljongtärning. Värmer på under omrörning så tärningen löser sig. Smakar av med lite soja.
Rör sen i maizena redningspulver (den bruna) i lagom mängd...
Hmmm, brunsås vet jag inte om jag kallar min sås, det blir mer än "gräddsås" men den är gor till t.ex köttbullar.Vet inte vad du ska ha din sås till?
Men jag brukar ta 1 köttbuljongtärning och lägga i 2,5 dl kokande vatten. Hälla i 2,5 dl vispgrädde (ovispad!). Låt småkoka och vispa/rör hela tiden. Sen krydda med lite salt och peppar, lite soja för färgens skull (men tänk på att om du ska ha i soja så salt efteråt för sojan är rätt salt). Sen vispar jag i ljus maizenaredning tills såsen får den tjocklek jag vill ha! Kan vara gott att lägga i en klick gelé också!
Nu vet jag vad jag ska använda all vispgrädde till (kvar efter tårtbak).
Nån som vet om det är gott med vispgrädde i stället för mjölk/matlagningsgrädde i korvgryta? (falukorv, krossade tomater, lök etc)