• Saaaraa

Hur gör man brunsås?

Den enklaste såsen, brunsås, har jag aldrig gjort. Vad har jag i den? Gärna så enkel som möjligt, men den ska bli god också.

Hittar bara konstiga recept på nätet så nån här kan nog svara enkelt :)

• Svar på tråden Hur gör man brunsås?
  • Dilong

Häll vatten i stekpannan när det du stekt är klart och upptaget, och red. Smaksätt, koka ihop.

Har man stekt i mycket fett kan man först hälla bort det.

• Dilong
    LilaRos skrev 2009-10-03 14:14:57 följande:
    Nån som vet om det är gott med vispgrädde i stället för mjölk/matlagningsgrädde i korvgryta? (falukorv, krossade tomater, lök etc)
    Hoppas du skojar.
  • Lalalong
    Nu vet jag vad jag ska använda all vispgrädde till (kvar efter tårtbak). Nån som vet om det är gott med vispgrädde i stället för mjölk/matlagningsgrädde i korvgryta? (falukorv, krossade tomater, lök etc)
    Enligt min uppfattning är vispgrädde i maten alltid gott!
  • Morghana
    Nu vet jag vad jag ska använda all vispgrädde till (kvar efter tårtbak). Nån som vet om det är gott med vispgrädde i stället för mjölk/matlagningsgrädde i korvgryta? (falukorv, krossade tomater, lök etc)
    Jättegott! Älskar gräddig smak på såser, grytor och det mesta..
    Har tvingat mig själv att använda lite mer matlagningsgrädde istället för jag har annars vispgrädde i det mesta.
    Men just till falukorv, tomater och lök är det gott bland annat.
  • Saaaraa

Tack för alla svar! Då vet jag ungefär hur man gör... försökte nyss till mina köttbullar men det blev inte så bra. Men övning ger färdighet :)

• LilaRos
    Morghana skrev 2009-10-03 14:17:52 följande:
    Jättegott! Älskar gräddig smak på såser, grytor och det mesta..Har tvingat mig själv att använda lite mer matlagningsgrädde istället för jag har annars vispgrädde i det mesta.Men just till falukorv, tomater och lök är det gott bland annat.
    Okej. Då ska jag testa det nu
    Ibland får man unna sig lite extra gott, speciellt i höst rusket.
  • Dilong
    Saaaraa skrev 2009-10-03 14:20:32 följande:
    Tack för alla svar! Då vet jag ungefär hur man gör... försökte nyss till mina köttbullar men det blev inte så bra. Men övning ger färdighet :)
    Det gäller att ha god buljong, och att för övrigt våga smaksätta.

Ju duktigare du blir, desto mindre fett (tex grädde) behövs.
  • ester
    Nu vet jag vad jag ska använda all vispgrädde till (kvar efter tårtbak).Nån som vet om det är gott med vispgrädde i stället för mjölk/matlagningsgrädde i korvgryta? (falukorv, krossade tomater, lök etc)
    Det är mums! Använder bara vispgrädde till matlagning.
  • Dilong
    ester skrev 2009-10-03 14:23:54 följande:
    Det är mums! Använder bara vispgrädde till matlagning.
    Fiffigt. Jag har aldrig förstått mig på smalalternativ. Det är ju bara att använde mindre av vispgrädden.
  • Lalalong
    Dilong skrev 2009-10-03 14:25:22 följande:
    Fiffigt. Jag har aldrig förstått mig på smalalternativ. Det är ju bara att använde mindre av vispgrädden.
    Ja, det gör man ju precis som man vill.
  • Weezy
    Lalalong skrev 2009-10-03 14:10:33 följande:
    Hehe... min variant är kanske inte den fettsnålaste i världen. Men god Jag häller 3 dl vispgrädde i en gryta (går bra med milda mini mat t.ex.... då blir det ju lite fettsnålare. Men vispgrädde är klart godast!!). Har i en köttbuljongtärning. Värmer på under omrörning så tärningen löser sig. Smakar av med lite soja. Rör sen i maizena redningspulver (den bruna) i lagom mängd...
    Precis vad jag skulle föreslå.. älskar kombinationen av minimat grädden .. jag har i lite krossad svartpeppar oxå vilket get extra fart ev lite sky men inte fettet som kommit från köttet. det häller jag av innan och tillsätter lite rent vatten som kokar upp med lite buljong tärning...
    Nu e det kalops som vankas idag
  • Dilong
    Lalalong skrev 2009-10-03 14:31:07 följande:
    Ja, det gör man ju precis som man vill.
    Visst. Antingen spär man ut vispgrädden själv, eller så låter man fabriken göra det.
  • Lalalong
    Dilong skrev 2009-10-03 14:35:55 följande:
    Visst. Antingen spär man ut vispgrädden själv, eller så låter man fabriken göra det.
    Tja, eller så spär man inte ut vispgrädden alls
    Som sagt, det väljer man ju själv.
  • Weezy
    Saaaraa skrev 2009-10-03 14:20:32 följande:
    Övning ger färdighet.. Våga att prova och exprimentera.. det är viktigt och smaka av ofta.. håll på saltetlite eftersom buljong tärning innehåller en hel del salt redan och smaka bara av vart efter.. Man lär sig aldrig på en dag ...
  • MBert
    Nu vet jag vad jag ska använda all vispgrädde till (kvar efter tårtbak).Nån som vet om det är gott med vispgrädde i stället för mjölk/matlagningsgrädde i korvgryta? (falukorv, krossade tomater, lök etc)
    Klart att du kan använda vispgrädde i korvgryta. Det blir jättegott.

Har du vispgrädde över någon gång, även små slattar, så är mitt tips att frysa in det i tärningar (istärningsfack/påsar). Då kan man använda det till sås el.dyl.
  • Callistrate

Enklast möjliga... Matlagningsgrädde (vispgrädde eller mjölk går också bra, beroende på hur fet man vill ha såsen ), soya, kalvfond, salt & peppar. Reder med Maizena. Det är också gott att smaksätta med lite gelé, lingonsylt eller svartvinbärssaft.

Svar på tråden Hur gör man brunsås?