• kobebis

Vilken hostmedicin fungerar??

Som det skrivits innan så ska man (både barn och vuxna) klara sig så mycket som möjligt från hostmedicin. Men ibland så måste man...och då skulle jag se till att få receptbelagda mediciner. De som är receptfria är som vatten.......Själv har jag coccilana . barnen har Lepheton (likvärdig coccilana) samt mollipect. Annars är inhalator toppen,,,,ex airomir som vidgar luftvägarna..

Vaknar barnet av att han hostar eller hostar han medans han sover? För vaknar han inte av hostan så behöver han inte någon medicin då...

• kobebis

Sen är ju frågan med vad för slags hostmedicin man behöver. Behöver man en slemlösande medicin så kan mollipect fungera. Är det för rethosta och mer hostdämpande så är ex lepheton är bra alternativ.

Astmamedicin fungerar faktiskt oxå bra vid hosta. det har en luftrörsvidgande egenskap som kan underlätta vid svår hosta. Mina söner har utskrivet airomir och pulmicort. De använder dessa när de får sina värre hostattacker just för att vidga luftrören. Detta gör att den värsta hostan försvinner.

Men som sagt var detta är ju allt receptbelagda mediciner så det är ju alltid en läkare som gör en bedömning för varje individ vad som behövs.

• kobebis
    MrsMia skrev 2009-10-04 14:17:30 följande:
    Vi har faktiskt bricanyl hemma i kylen (såg jag nu), det står att den är utskriven för HOSTA, ingen astma här. Men fungerar den då även för just hosta, eller har det blivit fel??
    Nej det har antagligen inte blivit fel. Som jag skrev förut så kan astmamediciner användas till hosta. Är väldigt bra när det gäller att dämpa hostan samt just för att vidga luftrören. Men den löser inte upp slem på samma sätt som slemlösande medicin. Är den utskriven till ditt barn?
Svar på tråden Vilken hostmedicin fungerar??