Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

Vilken hostmedicin fungerar??

MrsMia skrev 2009-10-04 11:59:26 följande:
    Min tvååring har slemhostat sig igenom natten, spytt ett antal gånger pga det också... Suck.Vad finns det för receptfria slemlösande hostmediciner att köpa? Något som rekommenderas?Eller ni som fått på recept, vad har fungerat?Tack!
    varm saft eller honungsvaten fungerar oftast lika bra som de receptfria hostmedicinerna.
    På recept är Mollipekt bra.
  • mandelblomma
    Mälaröbo skrev 2009-10-04 12:02:13 följande:
    Vi använder både Coccilana (stavningen?) och Mollipect, men bara i undantagsfall. Vår barnläkare sa till oss att hostmedicin är ENBART till för att föräldrarna behöver få sova någon natt. Barnen hostar av en anledning och ska fortsätta göra det utan medicinering.
    men även barnen behöver sova om man har jobbig hosta ett tag så man kräks!
    Mina ena kille hade krupphosta och var oftast helt slut efter några nätter, så jag håller inte alls med om att det är för föräldrarna.
  • mandelblomma

Fragile Flower skrev 2009-10-04 13:04:41 följande:

Min dotter får alltid svår hosta vid förkylningar. Jag upplever att ingen receptfri hostmedicin funkar. Läkaren höll med mig. Han sa att det är bättre att ge ljummen röd saft, låta barnet sova med en höjd huvudkudde och vädra rummet. Det finns en receptbelagd hostmedicin min dotter fick när hon var runt året och vi båda fick krupp. Den hjälpte. Men den är stark och ska bara ges när den behövs. Jag fick en liten starkare och somnade direkt när jag tog den dos jag skulle ha. Skrämmande.
    jag måste fråga, vet du varför de säger just RÖD saft...?
    Har själv hört det och själv sagt det, men så slog det mig, varför röd saft och inte gul :)
  • mandelblomma

Fragile Flower skrev 2009-10-04 13:12:31 följande:

Hittar inget särskilt. Men flädersaft ska tydligen vara bra mot hostan. Men den är ju inte röd..
    tänkte om det faktiskt är en skröna som till och med lever kvar inom sjukvården...?
Svar på tråden Vilken hostmedicin fungerar??