Inlägg från: bubbelmaja |Visa alla inlägg
  • bubbelmaja

Vad serverar ni till risotto?

jag ska ha tjejmiddag för första gången på länge! Äntligen ska jag få laga vuxenmat, duka med duk, ha massor med lus och bara vara vuxen ett tag!

Jag älskar risotto, men har inte lagat det så mycket, 4-5 gånger kanske. Är lite sugen på att göra det i helgen, men kommer inte på vad jag ska ha till. Funderar på att köra italientema på hela middagen, med gino till efterrätt, något italienskt till förrätt och italienskt vin osv.

Vad brukar ni servera till risotto? Förslag till mig?

• Svar på tråden Vad serverar ni till risotto?
  • bubbelmaja

OK, gino är alltså itne italienskt. Trodde den kom från den italienska restauranten Gino, men inbillar mig kanske?

Tack för tips. Att blanda ner godsaker i risotton är ju kanon. Men tycker ändå att det vore bra att ha det lite delat. Vi är 8 stycken, och har iten tvärkoll på vad alla gilalr och ogillar. Så med risotto, grönskaer och tillbehör var för sig finns det väl alltid nåt till alla. Ska kolla upp saltimbocca.

Ost lär jag ha i, antingen apetina, parmesam eller nåt liknande. Kanske lite spenat och pinjenötter också. (eller vid sidan om, är man allergisk mot nötter kanske inte pinjenötter är så bra!)

• bubbelmaja

Det är nog det där jag läste. jag hoppas du förstår att jag förstod dig. Läser jag det jag skrev nu, så låter jag lite spydig vilekt inte var tanken. man läser så mycket och förvanskar det längs vägen. tror nog det var samma typ av artikel jag läste en gång, men fick ihop det med italien. Låter ju så bra, lite italienskt. och med vit choklad m.m. blir det i mina ögon ännu mer italienskt. jag kanske fortsätter att inbilla mig det, och serverar det ändå!! Eller så kanske någon har bra tips på varm, lätt efterrätt i stil med gino? Startar kanske en sådan tråd med....!

• bubbelmaja

Baconinlindad kycklingfilé med balsamica+honung och någotmer-sås till. Det var gott. Kanske nåt sånt denna gång med!

• bubbelmaja

semifreddo, är det svårt att lyckas med? Läste receptet, låter ju inte så jättesvårt. Men?

• bubbelmaja

Vera82: den typen av risotto är den vi bruakr göra till vardags. Med överbliven ris och vad man kan hitta hemma, med goda kryddor och yoghurtsås. Den risotto jag tänker göra på lördag är den krämiga vaianten, på avorioris som kokar i vin eller buljong i evigheter.

• bubbelmaja

Amazonas: det där måste jag nästan prova. Är det lätt? Eller krävs det några gånger för att få det bra? Det rinner inte bara ut då, parmesanen?

• bubbelmaja

Singelina: jag har fått olika på restauranter. Sett det på menyn som enskilt rätt eller som tillbehör till kött. Då en mer neutral risotto. Jag har redan skrivit om varför jag vill ha något till istället för i. Av 8 gäster är det alltid någon som inte älsar det ena elelr det andra (även om de jag känner är allätare tror jag!) Vill helt enkelt gör anåt alla gillar! Om jag inte kallar det för italienskt då, är det mer ok för dig då. Jag vill göra kladdigt ris med kött och sås! Jag får väl ta att jag helt enkelt är en svenne, om det nu är fel!?

• bubbelmaja

singelnina: så det det nog. Vi har lätt för att ta till oss ny matkultur men ändå vill vi kanske göra det bekant. Jag fegar nog ur lite också. Jag tycker om en fin bit kött eller kycklingfilé eller fisk. Lite rädd också kanske att sumpa en hel fin måltid med att fisken i risotton inte blev kanon. Med delade rätter är det ocskå ltie lättare att förbereda.

Vi äter rispanna ofta till vardags. Ris, lite grädde eller creme fraiche, kassler och grönsaker eller vad man nu har hemma. Räkor, ris, äter och spiskummin typ, hur lätt som helst. Det är väl itne alls som risotto, men mer som den risotto man fick i skolan.

Första gången jag såg risotto på menyn på restaurant tänkte jag på det torra riset med frysta ärtor och halvseg skinka som man brukade få sin risotto i skolan.

• bubbelmaja

Amazonas: tror du det går lika bra att göra den ycklingen i ugnen? Vi är 8 st och kanske lättare att göra alla samtidigt i ugn än få plats i stekpannor.

EJLM: vad hade du gjort för gott med sparrisen då, nåt speciellt?

Svar på tråden Vad serverar ni till risotto?