• bubbelmaja

Vad serverar ni till risotto?

jag ska ha tjejmiddag för första gången på länge! Äntligen ska jag få laga vuxenmat, duka med duk, ha massor med lus och bara vara vuxen ett tag!

Jag älskar risotto, men har inte lagat det så mycket, 4-5 gånger kanske. Är lite sugen på att göra det i helgen, men kommer inte på vad jag ska ha till. Funderar på att köra italientema på hela middagen, med gino till efterrätt, något italienskt till förrätt och italienskt vin osv.

Vad brukar ni servera till risotto? Förslag till mig?

• Svar på tråden Vad serverar ni till risotto?
  • Stor mamma

Jag har inget till risotto men brukar ha något i. Populärast är spenatrisotto eller hummer i risotto. Ibland har vi kyckling

• k girl

Det beror på.
    Jag brukar göra risotto på västerbottensost och skogssvamp, den serverar jag gärna till fjällröding stekt i ugnen. Risotto milanese (med saffran) är gott till fisk eller skaldjur.

Risotto brukar vara gott till en god köttbit också, varför inte till exempel saltimbocca för ytterligare en italiensk rätt?

• k girl

...fast. Gino är inte en italiensk dessert, det är en svensk dessert! Vill du göra en italiensk dessert rekommenderar jag hellre semifreddo eller tiramisú.

• kuddmys

Gud vad risotto-sugen jag blev. Vi fick det på en fsk där jag jobbade o hade antingen en krämig tomatsås eller aioli till.

• kuddmys
    k girl skrev 2009-10-04 15:54:53 följande:
    ...fast. Gino är inte en italiensk dessert, det är en svensk dessert! Vill du göra en italiensk dessert rekommenderar jag hellre semifreddo eller tiramisú.
    Gino kommer ursprungligen från Italien, men har försvenskats.
  • bubbelmaja

OK, gino är alltså itne italienskt. Trodde den kom från den italienska restauranten Gino, men inbillar mig kanske?

Tack för tips. Att blanda ner godsaker i risotton är ju kanon. Men tycker ändå att det vore bra att ha det lite delat. Vi är 8 stycken, och har iten tvärkoll på vad alla gilalr och ogillar. Så med risotto, grönskaer och tillbehör var för sig finns det väl alltid nåt till alla. Ska kolla upp saltimbocca.

Ost lär jag ha i, antingen apetina, parmesam eller nåt liknande. Kanske lite spenat och pinjenötter också. (eller vid sidan om, är man allergisk mot nötter kanske inte pinjenötter är så bra!)

• Bonanza

Vi brukar göra risotto med parmesan, och så har vi lax som har bakats i ugn med ett täcke av tapenade till. Det är otroligt smarrigt!

Annars skulle jag satsa på lite skaldjur iblandat, det är också gott.

• kuddmys

Risotton från mitt fd jobb innehöll: gult ris färgat med gurkmeja, konserverade ärtor o dito paprika, kött-tärningar eller räkor.

• k girl
    Gino kommer ursprungligen från Italien, men har försvenskats.
    Visa mig ett enda italienskt recept på Gino och jag tror dig. Innan du kan göra det väljer jag att tro att det är en efterrätt som skapades på PA & Co på nittiotalet, precis som det sägs här: www.svd.se/kulturnoje/krog/artikel_510081.svd, här: recept.nu/1.17036/niclas_ericson/efterratter_godis/frukt_bar/gino och här: www.receptcentralen.se/snabbt-och-enkelt/gino/ med flera andra ställen...
Svar på tråden Vad serverar ni till risotto?