• Keyrie

Amningsställningar????

Jag får så ont i överkroppen av att amma då jag sitter skumt, vi har en rätt mjuk fotölj och soffa. Liggamningen fungerar bra och det är behagligare men jag vill ju kunna amma sittandes också.

Hur sitter ni? Har ni en hård fotölj/stol med eller utan armstöd och hur får ni till armarna kring barnet? Jag har min bebis huvud i handen och det gör jätteont efter ett tag. Jag får inte till armen runt om man säger..Hoppas ni förstår. Kuddar o täcken får jag inte heller till bra under som avlastning.

Kanske måste använda amningskudde??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Amningsställningar????
  • Edalia

"Jag har min bebis huvud i handen och det gör jätteont efter ett tag. Jag får inte till armen runt om man säger" - det där förstod jag inte alls? har du ork att förklara mer ingående?

Jag sitter oftast i våran mjuka soffa och ammar, lägger barnet på armen med huvudet i armvecket och rumpan i handen,bullar upp med kuddar under armbågen som stöd . Andra handen gör jag ingenting med..

Hur menar du att du har huvudet i handen? ammar du men barnet liggande ut från din kropp istället för längs med mellangärdet? Hur stort är barnet?

Fotölj använder jag ibland, skinnfotölj med armstöd. gör likadant då.

• Edalia

Förresten, hur liggammar du? för det får nämligen jag jätte ont mitt i ryggen utav?

• Keyrie

Jag sitter upprätt med barnet helt vänt mot mig och om vi säger att jag ammar höger bröst så har jag barnets huvud i höger hand och den vänstra handen om barnet. Jag får liksom inte till att lägga barnets huvud i mitt armveck för då blir positionen fel och han tappar bara greppet om bröstet.

Liggamningen, då använder jag ett litet täcke som jag lägger barnet på så det blir bra position och i rätt höjd för honom. Men det är mest för att sängen är rätt mjuk. Sedan lägger jag mig på sidan och har en rätt hög huvudkudde och sedan lägger jag en kudde bakom ryggen också för avlastning. Ibland använder jag även täcket som avlastning mellan knäna.

Hoppas du förstod bättre nu

• Edalia

haha såg just nu att din son heter Edvin. gör min med fast med W.. och han är en vecka äldre än din.:D

Men usch nu förstår jag hur du håller.. förstår att du får ont stackare. men om han ligger i armvecket, kommer han för långt ifrån då?

• Keyrie

Hehe oj vilket sammanträffande Och nästan samma vikt o längd med. Min Edvin var 52 lång och 3650 g

På något sätt verkar han komma fel när jag försöker med armvecket. Vet inte hur men huvudet verkar komma för långt upp i jämförelse med bröstet. Eller har jag för korta armar? Känns som jag har jääääättelånga bröst nu i beskrivningen, hehe! Ska försöka testa hur det blir i spikrak stol Kanske har alldeles för mjuk soffa!! Annars får jag be BVC kolla detta nästa gång jag ska dit.

• Mylla

Prova och sitt och häng och lägg barnet på magen. Barnets huvud hamnar ju inte rätt för alla i armvecket, man har ju olika långa bröst. En del kan lägga barnet på benen och ändå få rätt höjd. Andra som jag måste lyfta upp dem på en kudde.

• Keyrie
    Mylla skrev 2009-10-04 18:35:14 följande:
    Prova och sitt och häng och lägg barnet på magen. Barnets huvud hamnar ju inte rätt för alla i armvecket, man har ju olika långa bröst. En del kan lägga barnet på benen och ändå få rätt höjd. Andra som jag måste lyfta upp dem på en kudde.
    Att lägga barnet på min mage eller på benen fungerar verkligen inte.

Använder du amningskudde då eller vanlig? Lägger du kudden i knät?
  • Mylla

Jag hade en jättestor amningskudde men det funkade bra med två vanliga också. fast det skönaste för mig var faktiskt att sitta bakåtlutad och lägga barnet på magen.

Är ditt barn väldigt litet? med min yngsta fick jag inte till sittandet förrän hon var 2 månader gammal. Fick sitta och spänna mig, det funkade inte bra. Ligga gick bra. Men sen kom det sig när hon blev större av sig självt, hon passade liksom bättre på armen. Det där magliggandet var när hon var mycket större och mer styrslig i kroppen.

• Mylla

Förlåt att jag skrev det där men benen det var bara ett exempel, jag tänkte på en jag känner inte på dig.

• Edalia
    Keyrie skrev 2009-10-04 18:30:35 följande:
    Hehe oj vilket sammanträffande Och nästan samma vikt o längd med. Min Edvin var 52 lång och 3650 g På något sätt verkar han komma fel när jag försöker med armvecket. Vet inte hur men huvudet verkar komma för långt upp i jämförelse med bröstet. Eller har jag för korta armar? Känns som jag har jääääättelånga bröst nu i beskrivningen, hehe! Ska försöka testa hur det blir i spikrak stol Kanske har alldeles för mjuk soffa!! Annars får jag be BVC kolla detta nästa gång jag ska dit.
    haha ja världen är bra liten ibland :D.

något jag har börjat göra med Edwin nu är att jag lutar mig bekvämt bakåt i soffan och sedan har han rumpan på mina ben/magen och huvudet på underarmen medans jag håller handen mot hans höft, på så sätt så kan jag få hans huvud lägre än när han är i armvecket, kanske kan funka för dig. ska amma nu så kan testa lite o se om jag kommer på fler ideer
  • Keyrie

Äntligen har jag fått till amningen bättre Nu får jag till att ha honom på armen så att säga och inte i handen...Jag tror han får tag om bröstvårtan bättre nu än när han var lite mindre också. Sedan har jag nog blivit mer bekväm med amningen så jag har kunnat testa lite mer

Skönt att det ordnade sig. Tråkigt om man fick sluta amma pga det!

• Minifer

Jag hade också problem i början, tyckte det var jobbigt att ha huvudet mot armen eftersom jag är så benig och kändes som att det skulle vara obekvämt för honom, plus att jag fick grymt ont i ryggen. Så jag köpte en amningskudde. Den är toppen eftersom man kan sitta och amma med korslagda ben om man känner för det (jag gillar skräddarsits!) eller lite hur man vill, och bara lägga barnet på kudden och få båda händerna fria medans han ligger där och snuttar. Jag använder den dock bara till ena sidan då jag bara får ont när jag ammar höger bröst, och föredrar egentligen att hålla i armarna eftersom det känns gosigare och intimare. Men hur som helst, hjälpt mig massor mot att ha ont i ryggen i alla fall!

Jösses vilket virrigt inlägg... skyller på mjölkhjärna! :)

• ploten

Om barnets huvud kommer för högt upp när det ligger i armvecket kan man ju använda den andra handen till att hålla upp bröstet litegrann. Jag vet att det står överallt att man ska låta bröstet "hänga fritt", men jag pratade med en barnmorska på amningsmottagningen som sa att vi med "fylliga bröst" kan behöva lyfta upp bröstet lite för att barnet ska få bättre grepp. Det funkar bra för mig i alla fall.

Svar på tråden Amningsställningar????