Inlägg från: Keyrie |Visa alla inlägg
  • Keyrie

Amningsställningar????

Jag får så ont i överkroppen av att amma då jag sitter skumt, vi har en rätt mjuk fotölj och soffa. Liggamningen fungerar bra och det är behagligare men jag vill ju kunna amma sittandes också.

Hur sitter ni? Har ni en hård fotölj/stol med eller utan armstöd och hur får ni till armarna kring barnet? Jag har min bebis huvud i handen och det gör jätteont efter ett tag. Jag får inte till armen runt om man säger..Hoppas ni förstår. Kuddar o täcken får jag inte heller till bra under som avlastning.

Kanske måste använda amningskudde??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Amningsställningar????
  • Keyrie

Jag sitter upprätt med barnet helt vänt mot mig och om vi säger att jag ammar höger bröst så har jag barnets huvud i höger hand och den vänstra handen om barnet. Jag får liksom inte till att lägga barnets huvud i mitt armveck för då blir positionen fel och han tappar bara greppet om bröstet.

Liggamningen, då använder jag ett litet täcke som jag lägger barnet på så det blir bra position och i rätt höjd för honom. Men det är mest för att sängen är rätt mjuk. Sedan lägger jag mig på sidan och har en rätt hög huvudkudde och sedan lägger jag en kudde bakom ryggen också för avlastning. Ibland använder jag även täcket som avlastning mellan knäna.

Hoppas du förstod bättre nu

• Keyrie

Hehe oj vilket sammanträffande Och nästan samma vikt o längd med. Min Edvin var 52 lång och 3650 g

På något sätt verkar han komma fel när jag försöker med armvecket. Vet inte hur men huvudet verkar komma för långt upp i jämförelse med bröstet. Eller har jag för korta armar? Känns som jag har jääääättelånga bröst nu i beskrivningen, hehe! Ska försöka testa hur det blir i spikrak stol Kanske har alldeles för mjuk soffa!! Annars får jag be BVC kolla detta nästa gång jag ska dit.

• Keyrie
    Mylla skrev 2009-10-04 18:35:14 följande:
    Prova och sitt och häng och lägg barnet på magen. Barnets huvud hamnar ju inte rätt för alla i armvecket, man har ju olika långa bröst. En del kan lägga barnet på benen och ändå få rätt höjd. Andra som jag måste lyfta upp dem på en kudde.
    Att lägga barnet på min mage eller på benen fungerar verkligen inte.

Använder du amningskudde då eller vanlig? Lägger du kudden i knät?
  • Keyrie

Äntligen har jag fått till amningen bättre Nu får jag till att ha honom på armen så att säga och inte i handen...Jag tror han får tag om bröstvårtan bättre nu än när han var lite mindre också. Sedan har jag nog blivit mer bekväm med amningen så jag har kunnat testa lite mer

Skönt att det ordnade sig. Tråkigt om man fick sluta amma pga det!

Svar på tråden Amningsställningar????