• Joico

Stövlar för stora vader

Jag vet att frågan finns ÖVERALLT men jag finner inga tillfredställande svar.

Jag vill ha stövlar! Men jag har enorma vader.. runt 44-45cm. Var finns detta?! Det är ju enorm (ha ) marknad för det! Duoboots är alldeles för dyrt, det funkar inte. Även om det säkert är värt det så har jag inte pengarna. Jag har kollat Coop (som tidigare haft skitbra utbud här, men nu minskat sortimentetoch bara har EN sort), Laredoute, Ellos mfl.

Ge mig BRA tips, med rimliga priser och snygga skor. Inga krusiduller - släta stövlar som slutar en bit under knät

• Svar på tråden Stövlar för stora vader
  • Cuthalion

Köp ett par stövlar som sitter bra i foten och be sedan en skomakare sy in en kil. Blir perfekt!

• Joico

Men stövlar som är "normala" är ju minimala! Jag får ju knappt igen dragkedjan över fotleden. Det lär ju behövas en enooorm kil

• Cuthalion

Haha, en bra skomakare kan få det riktigt snyggt.

Mina vader var i tonåren som två ladugårdsväggar. Perfekt när jag red, inte så bra när stövlarna skulle på. Kilen skomakaren satte in tog upp större delen av baksidan på stöveln men såg bara ut som en snygg detalj som hörde till (samma typ av skinn, samma färg och bra sytt).

• Skrutten74

Jag har också stora vader, har dock inte mätt på ett tag.

Hittade supersnygga, bara helt släta svarta med lite klack på, i äkta skinn på ICA Maxi av alla ställen! 499:- på extrapris, annars 699:-. Inte så farligt dyrt ens det. De fanns både i normala och XL, tror jag de kallades.

Förra vintern hittade jag på Skopunkten. En fuskskinns-stövel med en lite "bälg" upptill och ett spänne där man väljer hur stort man vill/behöver ha. Tror de kostade runt 300:-. De hade också en snörstövel, typ mormorskänga. Bara att snöra ut till lagom omfång!

Lycka till! Vet hur svårt det kan vara, men marknaden verkar förstått att vi är många som behöver större omfång på stövlarna.'

• Joico

Mina vader är ganska hårda.. och jag har aldrig tränat eller knappt rört arslet ur soffan Undra om dom är packade med fett? Haha, nåväl..

Ja, det låter iofs bra. Stövlarna jag ev. har hittat isf är i syntet så det går ju inte att lästa eller töja utan det måste ju sys in någon form av resårband? Eller syr dom in skinnlapp ändå tro?
    Vad kan det kosta?

• Joico

Oh har du köpt dom nyligen på Ica Maxi!?

Ja marknaden har börjat förså, men det är inte godkänt ännu

Skrutten74 skrev 2009-10-04 23:29:00 följande:
    Jag har också stora vader, har dock inte mätt på ett tag. Hittade supersnygga, bara helt släta svarta med lite klack på, i äkta skinn på ICA Maxi av alla ställen! 499:- på extrapris, annars 699:-. Inte så farligt dyrt ens det. De fanns både i normala och XL, tror jag de kallades.Förra vintern hittade jag på Skopunkten. En fuskskinns-stövel med en lite "bälg" upptill och ett spänne där man väljer hur stort man vill/behöver ha. Tror de kostade runt 300:-. De hade också en snörstövel, typ mormorskänga. Bara att snöra ut till lagom omfång!Lycka till! Vet hur svårt det kan vara, men marknaden verkar förstått att vi är många som behöver större omfång på stövlarna.'
  • Cuthalion
    Joico skrev 2009-10-04 23:29:57 följande:
    Mina vader är ganska hårda.. och jag har aldrig tränat eller knappt rört arslet ur soffan Undra om dom är packade med fett? Haha, nåväl..Ja, det låter iofs bra. Stövlarna jag ev. har hittat isf är i syntet så det går ju inte att lästa eller töja utan det måste ju sys in någon form av resårband? Eller syr dom in skinnlapp ändå tro?Vad kan det kosta?
    Resår kan fungera. Det du kan göra är att köpa stövlarna på öppet köp (se till att butiken tillämpar det), gå till skomakaren och fråga om det är möjligt att göra något åt det och vad det skulle kosta. Säger han att det inte är någon idé så lämnar du tillbaka stövlarna och letar vidare. Liiite omständigt men det kan det ju vara värt om du har hittat ett par du verkligen gillar
  • Skrutten74

Ja, förra helgen, om jag inte minns fel. Tiden går ju bara för fort just nu!

• Mandragora

Jag har hört att det finns på ellos.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Virriga Vera

Jag har samma problem plus att jag dessutom har väldigt höga vrister. Så skulle jag någon gång hitta stövlar i rätt storlek där foten går ner i själva skon, ja då kan jag inte få upp skaftet över vaden.

Så jag kör på westernboots i herrmodell som jag köpt i USA, foten är utlästad till max över vristen och ändå på gränsen för trång.

Svar på tråden Stövlar för stora vader