Inlägg från: vagabondy |Visa alla inlägg
  • vagabondy

Flytt med tonåring :/ (långt)

Jag har en tonårsdotter som är 14½. Hon är väldigt osocial och tillbringar mesta delen av tiden med att chatta med kompisar och sms:a.

Nu vill jag och min särbo flytta ihop och bli en familj tillsammans, funderar på att skaffa barn osv.
    Min dotter och han kommer väldigt bra överens.

Nu till mitt problem.
    Hon vill helt plötsligt absolut inte flytta de här 30 milen bort, hon var inte såhär emot det innan och provade till och med att gå i skolan en vecka där uppe. Hennes pappa har hon bara varit hos 4-5 helger i år så den kontakten är ganska kylig.

Hon trivs inte i sin skola och hon vill byta till en annan skola men då ska den vara här i trakten säger hon.

Hennes argument till att inte flytta är att, 1. det finns ingen annan vuxen och prata med där uppe om hon skulle vilja det (jag, min kille och våra vänner och hans släktingar räknas inte) '2. morfar e gammal och skulle han dö och hon inte var här så skulle det vara mitt fel. 3. skulle det inte hålla mellan er så har hon inte kvar sina kompisar här när hon flyttar tillbaka. Finns säkert fler men jag kommer inte på dom för tillfället.

Jag blev arbetslös nu i somras och min kille har ett jobb som han trivs jättebra med så därför är det mest logiska att jag och min dotter flyttar upp till honom istället för att han ska lämna sitt jobb och flytta ner.

Jag har försökt att prata med min dotter och berättat varför jag vill flytta men hon säger bara att hon inte vill och när jag frågar varför så säger hon bara att hon inte vet.

Är det någon här som har varit med om en liknande situation och i så fall hur löste ni det? Hon har sagt att om jag flyttar utan henne vilket jag absolut inte vill eller har tänkt mig så kommer hon aldrig att vilja prata mer med mig eller träffa mig.

Usch, allt känns bara såå jobbigt , vill bara att hon ska flytta med så vi kan ha det bra tillsammans och det är ju en nystart för oss alla och hon vill ju ändå byta skola så då borde det gå lika bra att göra det till en där istället för att byta till en annan här.

Ja, lite rörigt och invecklat inlägg men det är så det känns i mitt hjärta och huvud nu oxå.

Tacksam för svar/ Yvonne

• Svar på tråden Flytt med tonåring :/ (långt)
  • vagabondy

Tack för ditt underbara svar, har säkert läst det tio ggr och det e ju så sant det du skriver det har tyvärr blivit så att man inte ser skogen för alla träd som står i vägenoch jag behövde nån utomståendes perspektiv på det hela och det gav du mig.
    Min blivande sambo blev oxå glad när han läste det och vi känner oss mer hoppfulla nu än vad vi har gjort på länge.

Tack än en gång =)

• vagabondy

Hejsan, och tack för era underbara svar.

Jag och min kille satte oss ner förra söndagen med min dotter och förklarade för henne att efter nyår så blir det flytt och ny skola osv. vi förklarade varför jag och hon ska flytta upp till honom och inte tvärt om men det gick inte som väntat.

Detta är vad som har hänt sen dess:
    Hon skrek rakt ut att vi kan dra åt helvete båda två och att hon inte tänker flytta .
    Hon störtade in på sitt rum och stortjöt och skrek.
    Efter en stund så gick jag inte till henne och pratade lugnt och sansat med henne men hon ville inte lyssna.

Dagen efter så ringde hon sin pappa och där var hon i helgen som gick.

Alla runt omkring mig anklagar mig för att vara egoistisk och bara tänka på mig själv och inte alls på mitt barn som jag förstör livet för genom att lämna henne när hon är i en så känslig ålder.

Vad ska jag göra nu...?? Jag och min kille mår så dåligt och jag bara gråter. Jag vill inte förlora vare sig min dotter eller min kärlek.
    Så nu har jag hela min släkt och vänner emot mig om jag flyttar, eftersom dom tycker att jag ska vänta med flytt tills min dotter har flyttat hemifrån (hon är 14½) och det vill jag ju inte utan jag vill bo med min kille och bilda familj med honom men nu verkar allt bara så fruktansvärt hopplöst.

Är jag verkligen världens sämsta mamma om min dotter får flytta till sin pappa istället?
    Ska jag behöva ge upp min kärlek för min dotters trygghet?

Usch, detta tar verkligen på en.

Hoppas någon har lite fler tankar och svar till mig för mina är slut./ Mvh Yvonne

Svar på tråden Flytt med tonåring :/ (långt)