• sok

TENS som smärtlindring

har lånat en TENS apparat, som är speciellt för gravida och att ha under förlossningen. Femina.

- en platta råkade lossna från ryggen då jag "tränade" för att lära mig hur tens fungerar. skulle sätta tillbaka den men då fick jag en stöt. kan det vara farligt om man råkar få en stöt (för bebisen)?

- Hur stark styrka kan/bör man ha då man tränar med TENS?
    -Hur stark styrka brukar man ha sen då värkarna sätter in? Finns det någon max styrka...alltså kan man ha jättehögt så länge man själv tycker det känns bra?

• Svar på tråden TENS som smärtlindring
  • guldplutt

du kan nog ha hur högt som helst så länge ´plattorna sitter på rätt ställe och det känns ok för dig. annars hade de nog inte fått konstruera dem som de gör och skicka ut dem för folk att hantera själva. kom det inte med ngn manual?

jag hade en förra gången och det var inte så klurigt att hantera vill jag minnas. har inte fått min än den här gången, så jag minns inte exakt.

• jenniebebisimars

jag tyckte tensen var suverän!!

jag hade nog maxstyrka på...inga problem för bebisen...

Jag kunde vara hemma längre med värkarna...det tog bara 6 timmar allt som allt för mig från det att jag kom in på förlossningen till kickan var född..

• minjalin
    sok skrev 2009-10-05 10:54:09 följande:
    har lånat en TENS apparat, som är speciellt för gravida och att ha under förlossningen. Femina. - en platta råkade lossna från ryggen då jag "tränade" för att lära mig hur tens fungerar. skulle sätta tillbaka den men då fick jag en stöt. kan det vara farligt om man råkar få en stöt (för bebisen)? - Hur stark styrka kan/bör man ha då man tränar med TENS? -Hur stark styrka brukar man ha sen då värkarna sätter in? Finns det någon max styrka...alltså kan man ha jättehögt så länge man själv tycker det känns bra?
    Jag har bar använt TENS för min foglossning än så länge, men har tänkt att ha den sen när förlossningen startar. Min sjukgymnast sa att när jag tar loss plattorna så måste den vara avstängd först för om man tar bort en så bränner det väldigt mycket under den andra. Det var helt ofarligt men känns väldigt obehagligt sa hon, därför ska den vara avstängd först. Man kan inte h för hög styrka på den utan du ska ha så mycket du klarar av utan att det gör ont (ska göra på gränsen till ont) och efter ett tag så känner du av den mindre och behöver öka styrkan. Dessutom ska du inte gå på att du brukar ha en viss siffra för den ger olika starka stötar på olika nivåer beroende på hur laddat batteriet är och så, så bara gå på hur det känns. TENS är helt ofarligt för bebisen enligt min sjukgymnast :)

lycka till ^^
  • sanne82

Jag hyrde också en TENS. Dock så njöt jag mer av massage programet än träna-inför-förlossnings programet. Jag glömde tyvärr min TENS när vi åkte in på förlossningen och fick inte använt den. Men som sagt så njöt jag av den under de sista veckorna! Jag tror inte det är farligt med en stöt. Men tänk på att du ska stänga av den om du ska sätta av och på plattorna, och om nån ramlar av så stäng av den innan du sätter på plattan igen. om du tror att din TENS är sönder så ska du lämna in den och få en ny. Hur stark styrka du ska ha avgör du själv. Börja svagt svagt och öka så smått. Det ska inte göra ont. Du ska ju bara träna dej så du vet hur den funkar. Ja det finns max styrka - men den strykan ska du bara ha om du föder! Du ska inte sitta och plåga dej själv :) Ha den på det programet som käns bra och på den styrka som käns bra! Men som sagt! Testa ha den på massage! :) Det är SÅ härligt!

• sok

guldplutt
    ja jag har lusläst manualen som följde med. men det står inget om HUR högt man kan ha styrkan på....
    men ja man borde ju kunna ha max styrkan sen då man verkligen har ont?!
    - men det här med att få en stöt då?
    är det bara jag som lyckas med sånt?

leia
    aha!!! tack för det svaret!
    ja jag förstod som att man borde ha stängt av den, men jag kände bara att det brände/gjorde ont på ryggen och så kände jag med handen och då hade en platta lossnat och jag fick en stöt av den i handen
    jaja det kan ju undvikas om man stänger av apparaten.

tack så mkt för era svar!
    är eg lite rädd för elektricitet så det känns lite mysko att använda en TENS men jag tycker int eom smärta så mkt heller så jag gör allt för att lindra smärtan under förlossningen!

• sok

sanne 82
    jaha! ska prova massage programmet då! lät mysigare!
    ja det är väl bara att träna så man vet hur den funkar, så man slipper hålla på att LÄRA sig då värkarna redan börjat.
    ska inte köra på så hårt nu då.

• sanne82
    sok skrev 2009-10-05 11:13:14 följande:
    guldpluttja jag har lusläst manualen som följde med. men det står inget om HUR högt man kan ha styrkan på....men ja man borde ju kunna ha max styrkan sen då man verkligen har ont?!- men det här med att få en stöt då?är det bara jag som lyckas med sånt? leiaaha!!! tack för det svaret!ja jag förstod som att man borde ha stängt av den, men jag kände bara att det brände/gjorde ont på ryggen och så kände jag med handen och då hade en platta lossnat och jag fick en stöt av den i handen jaja det kan ju undvikas om man stänger av apparaten. tack så mkt för era svar!är eg lite rädd för elektricitet så det känns lite mysko att använda en TENS men jag tycker int eom smärta så mkt heller så jag gör allt för att lindra smärtan under förlossningen!
    Jag var också lite rädd i början. Så min sambo testade först :) Han hade ryggskott och "beslagtog" mins tens första veckan innan jag våga testa den :) Sen blev jag modig :)
  • sanne82
    sok skrev 2009-10-05 11:15:45 följande:
    sanne 82jaha! ska prova massage programmet då! lät mysigare!ja det är väl bara att träna så man vet hur den funkar, så man slipper hålla på att LÄRA sig då värkarna redan börjat. ska inte köra på så hårt nu då.
    Ja nu minns jag inte vilket program det var! Men det ska stå på baksidan av apparaten tror jag! Om jag minns rätt så finns där ett P på framsidan som står för program. Massage programet lär du inte ånga att du hittade :) Den ger så sköna inpulsstötar och den är dess utom förinställd på 30 min! Styrkan väljer du själv.
  • sok
    sanne82 skrev 2009-10-05 11:18:42 följande:
    Ja nu minns jag inte vilket program det var! Men det ska stå på baksidan av apparaten tror jag! Om jag minns rätt så finns där ett P på framsidan som står för program. Massage programet lär du inte ånga att du hittade :) Den ger så sköna inpulsstötar och den är dess utom förinställd på 30 min! Styrkan väljer du själv.
    ja det står i manualen också, och på baksidan av apparaten.
    ska prova!!!!

en annan fråga - kan man ha på sig en tröja sen över...?
    eller risk för att plattorna lossnar då om inte annat kanske?
  • sanne82
    sok skrev 2009-10-05 11:20:19 följande:
    ja det står i manualen också, och på baksidan av apparaten.ska prova!!!!en annan fråga - kan man ha på sig en tröja sen över...?eller risk för att plattorna lossnar då om inte annat kanske?
    Javisst kan du ha tröjan över! Jag hade både byxor och tröja på mig. Du kan ha tensen när du vill (förutom i badet eller i duschen ;) ) även om du är i affären :)
  • sok

sanne
    aha
    jag tänkte att plattorna säkert lossnar då.
    (skrajj för stötarna haha)

• sanne82
    sok skrev 2009-10-05 11:50:42 följande:
    sanneaha jag tänkte att plattorna säkert lossnar då.(skrajj för stötarna haha)
    Nja, de kan "korva" sej lite, men det kan du snabbt rätta till :) Mina plattor var rätt klibbiga, så jag upplevde inte att de kunde ramla av så lätt.
  • sok

jag fuktade aldrig plattorna sist, ska göra det, då ska de fästa bäst tydligen.
    ska nog prova massagen sen ikväll, eller nu då dottern lagt sig.

• sanne82
    sok skrev 2009-10-05 18:45:31 följande:
    jag fuktade aldrig plattorna sist, ska göra det, då ska de fästa bäst tydligen. ska nog prova massagen sen ikväll, eller nu då dottern lagt sig.
    fukta dom behövde jag aldrig, visste inte ens att man skulle/kunne göra det :)
    Ja berätta imorrn hur det var med massagen!
    Lycka till!
  • sanne82

Testade du massagen? Vad tyckte du?

• sok

ja jag testade massagen idag....
    alltså jag vet inte riktigt vad jag tycker...men det är nog mest för att jag är "rädd för el"
    jag tänker att tänk om bebisen får el i sig...men det ska den ju inte få det vet jag ju, tens är ju rekomenderad av sjukgymnaster med mera....

men massagen...ska det vara så att den kommer som vågor liksom...starkare och svagare..starkare och svagare.... ?
    den var iofs ganska skön för jag somnade ju nästan sittandes i soffan.

det är bara det där att jag känne rmig lite osäker, tänk om man får en stör helt plötsligt.

• sanne82
    sok skrev 2009-10-07 23:29:40 följande:
    ja jag testade massagen idag....alltså jag vet inte riktigt vad jag tycker...men det är nog mest för att jag är "rädd för el" jag tänker att tänk om bebisen får el i sig...men det ska den ju inte få det vet jag ju, tens är ju rekomenderad av sjukgymnaster med mera....men massagen...ska det vara så att den kommer som vågor liksom...starkare och svagare..starkare och svagare.... ?den var iofs ganska skön för jag somnade ju nästan sittandes i soffan.det är bara det där att jag känne rmig lite osäker, tänk om man får en stör helt plötsligt.
    Bebisen tar absolut ingen skada! Så du kan vara helt lugn! Men jag förstår att du oroar dej, jag hade också de tankarna. Du får ge det lite tid helt enkelt. Men om du känner att du inte trivs med den... så borde du lämna tillbaka den och inte känna dej tvingad att ha den. Det är viktigt att du hittar det som passar dej!
    Ja det är helt rätt. Massagen kommer som i impulser så som du beskriver. :)
  • sok

ok
    jag ska prova massageb idag igen (har lite sammandragningar som känns idag..har BF imorgon).
    man skulle ha så mkt stryrka att man SER musklerna att de rör sig....stod det i brschyren, jag vågade inte ha så mkt
    hade du det?
    så man såg vibrationerna liksom.

• sanne82
    sok skrev 2009-10-08 10:42:17 följande:
    okjag ska prova massageb idag igen (har lite sammandragningar som känns idag..har BF imorgon).man skulle ha så mkt stryrka att man SER musklerna att de rör sig....stod det i brschyren, jag vågade inte ha så mkt hade du det?så man såg vibrationerna liksom.
    Jag hade den styrka som jag tyckte kändes bra :) Det tycker jag du också ska ha!
Svar på tråden TENS som smärtlindring