Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

Barnaga

Självklart NEJ. Finns inga situationer där det är okej med aga.

• Miss Lau

Jag blir alltid så beklämd över att det faktiskt finns vuxna som knäpper sina barn på fingrarna! Och oavsett vad man kallar det är det aga (även om det är "mindre" än en regelrätt käftsmäll).

• Miss Lau
    Maggiepuh skrev 2009-10-06 10:03:00 följande:
    Folk pratar om aga, slå på sina barn, smälla till fingrarna osv, men de gångerna man "råkar" skada sitt barn som i mitt fall, är det också aga eftersom han fick synliga skador?
    Det är inte att aga sina barn när man förhindrar olyckor. Att aga är när man utför kroppslig eller kränkande behandling.

Aga behöver alltså i inte ge några synliga skador samtidigt som ett "räddande" som ger synliga skador inte behöver vara aga.
  • Miss Lau
    Meli skrev 2009-10-06 13:06:13 följande:
    Gör det verkligen det. GÅr under aga menar jag, juridiskt.Kan de som skriker kränkande saker bli socutredda likaväl som de som slår barnen? Jag är inte säker på det....
    Aga kan vara såväl psykisk som fysisk och av soc kan "alla" bli utredda. Däremot är det i praktiken kanske svårare att visa på att ett barn blivit kränkt av en förälder som sagt elakheter eller stängt in barnet jämfört med någon som slagit barnet.
  • Miss Lau
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 14:48:29 följande:
    vissa saker kan man inte kontrollera om det händer i stundens hetta. tex låt säga att sonen springer iväg på 2 sekunder och man inte hinner med, nedanför kommer en bil och man rusar för fulla muggar o tar tag i armen... blir ju ganska hårt för att ungen inte ska springa vidare.så enligt dom flesta är det alltså barnaga..
    Vad jag läst är det ingen här som påstått att det är att aga sitt barn. Och om du läser tråden lite tydligare framkommer det att sånt inte är aga.

Att knäppa sina barn på fingrarna i uppfostringssyfte är däremot aga.
  • Miss Lau
    emmerzon skrev 2009-10-06 19:35:10 följande:
    Till den som sa åt mig att barnsäkra eluttagen. Tro mig, det har vi gjort! Men hon har mormor, morfar, farfar,farmor osv som inte har gjort det. Och jag knäpper inte för att det gör ont, jag knäpper för att hon tycker det är roligt när jag plockar bort hennes hand från objektet om, om, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, omom, om igen. Och tillslut sitter hon där och skrattar och har jätteroligt.För att få hennes uppmärksamhet och att hon ska lyssna så "knäpper" jag henne på fingrarna, sätter mig hos henne och förklarar tydligt varför jag gjorde så, vad som kan hända om hon gör det igen (alltså DÖ!)Tro mig, vi har tagit bort handen igen, igen, igen, igen osv men det funkar inte för oss. Och ni får väl anse att jag slår mitt barn, agar henne och är världshistoriens sämsta mamma.Men handen på hjärtat! Vilka har inte sagt åt sina barn på skarpen?Men handen på hjärtat! Vilka har inte knäppt/tagit bort hand hårt?
    Jag tror att alla har sagt åt sina barn "på skarpen" någon gång, och så länge man inte kränker barnet är det inget fel. Däremot tror/hoppas jag att de flesta aldrig knäppt sina barn på fingrarna!

Förresten verkar det ju ändå inte fungera eftersom du måste upprepa knäppandet? Varför då fortsätta med en metod som både är olaglig och som inte fungerar?
  • Miss Lau
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 20:28:40 följande:
    aga ÄR misshandel. kan du inte svenska?
    Nej så är det inte. Aga är aga men kan också vara misshandel.
  • Miss Lau
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 20:42:34 följande:
    precis aga är misshandel, samma shit
    Men jag skrev ju precis att aga inte alls behöver vara samma sak som misshandel. Aga _kan_ vara misshandel men aga är mycket mer än bara misshandel.
  • Miss Lau
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 20:54:56 följande:
    P ä r l a n skrev 2009-10-06 20:52:19 följande:
    JA men TA TAG I HANDEN är ju oxå aga... hur fasen ska man göra då??????
    Läs vad vi skriver. Att ta bort en hand som är på väg mot en varm platta är inte aga.

Och egentligen är det inte speciellt svårt att förstå. Tar man bort ett barn från en fara är det inte aga oavsett om det råkar göra lite ont (ex att man rycker bort barnet från att bli påkörd av en bil). Gör man däremot illa barnet, fysiskt eller psykiskt, i uppfostringssyfte är det aga.
  • Miss Lau
    FruNaftra skrev 2009-10-06 20:52:19 följande:
    Någon som har svar på min fråga?
    Det beror ju på hur du tar tag. Ett hårt ordenligt tag med tanke att det ska göra ont för barnet är aga. Tar du däremot ett tag för att lugna barnet, kunna prata med barnet etc är det inte aga.
  • Miss Lau
    Anatha skrev 2009-10-06 21:18:33 följande:
    Och tar du tag för att hindra barnet fån att skada sig själv eller andra är det givetvis inte heller aga oavsett om det råkar skada barnet.
    Det stämmer och både jag och flera andra har skrivit det tidigare i tråden.
  • Miss Lau

Om det är ett påhopp att ifrågasätta varför andra agar sina barn, ja då tänker jag fortsätta "hoppa på".

Däremot är jag inte speciellt känslig själv så ni "knäppar-mammor" får gärna fortsätta kalla mig "perfekt", moraltant eller säga att jag inte förstår hur verkligheten fungerar. För tack vare en bra uppfostran utan kränkande behandlingar har jag nog med självkänlsa för att kunna ta sånt för vad det är.

• Miss Lau
    emmerzon skrev 2009-10-08 19:17:25 följande:
    Ni alla inte någon gång har tänkt en elak tanke i all trötthet! Eller att ni har ryckt tag i era barn i rena förskräckelsen när barnet håller på med något farligt! Våga vara rakryggade och ärliga! vi är inte enbat 2 stycken som har gjort detta! Men vi är dom 2 som vågar säga et, och inte neka eller försöka ljuga bort det. Vi vet det och står för det!
    Det har skrivits gång på gång i tråden att hastigt rycka undan sitt barn från något farligt inte är fel! Klart att man måste göra det. Men det är stor skillnad på det och att medvetet göra något som tillfogar barnet antingen smärta eller som kränker barnet och därför får barnet att sluta med ett visst beteende.
  • Miss Lau
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 20:25:38 följande:
    läs denna tråden, en mamma som lät sitt barn skrika i 30 minuter, okej hon var närvarande men det klassar jag mer som aga.www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47635072.htmldå är det jag gjort en piss i havet...
    Jag har inte läst tråden men det verkar ju inte så bra. Däremot blir det bara löjligt att försöka hitta "värre" föräldrar för att rättfärdiga sitt eget beteende. För det finns alltid såna som är värre.....

Och alla kan göra fel och göra misstag, självklart. Däremot förvånar det mig hur man försöker försvara och förminska det man gjort mot sitt barn. Varför inte stanna upp och inse att majoriteten i denna tråd kanske har en poäng. Det kanske inte är så smart att "knäppa" på sitt barn för att få lydnad. Fundera över hur barnet tänker och hur man tänkt sig framtiden.
  • Miss Lau
    emmerzon skrev 2009-10-08 20:53:11 följande:
    så jag ska låta henne peta i eluttaget? Eftersom så fort jag tog undan henne, försökte distrahera henne med något annat så gick hon ändå tillbaka dit?
    Klart du inte ska. Däremot förstår jag inte hur du tänker om det antingen är knäppa på handen eller peta i uttaget. För med lite fantasi kan du säkert komma på många mellanting.
Svar på tråden Barnaga