Inlägg från: Missimo84 |Visa alla inlägg
  • Missimo84

Barnaga

Absolut nej!
    Sverige är ett av de länder som faktiskt har t.ex. låg kriminalitet jämfört med andra, även om vi inte har barnaga, så någonstans måste vi ju gjort rätt på vägen?!

Ska vi börja tillåta hustruaga också då?
    Eller ska vi jämlikhetens tecken istället införa mansaga?

Snälla låter lika befängt som det är. Att återinföra aga tror jag inte leder till något gott.
    Varför ska det vara tillåtet att slå sina barn men inte sin partner? Partnern har ju isåfall faktiskt en ganska mycket större chans att freda sig själv än ett barn har.

• Missimo84
    Anatha skrev 2009-10-05 16:27:44 följande:
    Ja egentligen inte alls men att ta tag i barn och visa att det inte är ok att göra si eller så eller springa ut i vägen är helt ok. Man kan aldrig svara generellt utan det är varje situation som avgör var gränsen går i alla fall för mig.Just daski baken tycker jag känns illa för det är ett så utstuderat fysiskt straff det tycker jag inte att ta tag i barnet är på samma sätt.
    Ibland måste man ju hålla fast sina barn på ett ganska hårt sätt, för att hindra dem från att komma till skada. JAg vet en förälder som råkade dra barnets arm ur led för att barnet höll på att springa in i majelden. KAnske lite hårdhänt, fast mamman fick panik.
    Men håller med dig till fullo, att "daska" är en förnedrande handling, och som jag skrivit i andra trådar. Det man inte ska göra i vuxenålder, ska man väl inte heller göra mot barn? Vi vuxna går ju inte omkring och daskar varandra i baken när vi gör fel.
  • Missimo84
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-05 21:18:24 följande:
    jag har varit tvungen att nya min son i kinden en gång för att bet mej och vägrade släppa.Jag kan ta tag i ben eller armar om han sparkar eller slåss, för att lugna ner honom och säga att det inte är okej. Knäppa på fingrar tycker inte jag är aga... det kallar jag inte att slå.Ibland får man göra lite fula grejor som kanske inte alltid är okej, men när ungen biter eller nyps så är det ennan annan sak... men absolut INTE slå.. det är inte okej
    Nu ska jag inte leka moraltant, men jag tycker inte man ska knäppa barnen på fingrarna. Jag tycker det är ett förnedrande beteende, fast det är min åsikt och ingen åsikt jag ska tvinga dig att ta över.
  • Missimo84
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-05 21:22:15 följande:
    då tycker jag att det är mer aga att hålla/ta tag sitt barn i armar eller ben än att knäppa på fingrarna.. men det är min åsikt..
    Man håller kanske inte i armar och ben för att tillfoga barnet obehag. Detta kanske man gör för att skydda barnet från att göra sig illa.
    Men att knäppa på fingrarna gör man för att ge barnet obehag, enlig mig då
  • Missimo84
    Maggiepuh skrev 2009-10-06 10:03:00 följande:
    Helt klart NEJ! Jag har aldrig slagit eller agat min son, fast jag en gång av misstak råkade göra fingeravtrycksblåmärken på hans arm (det som jag fick tag i just då) då han var på väg att trilla ner från en klätterställning. Jag var helt förstörd då eftersom jag då tänkte att jag har skadat honom istället för att skydda honom. Min man fick mig på rätta tänkes spåret igen när han förklarade hur mycket mer han kunde skadat sig om jag skulle låtit honom trilla ner de 2 meter i klätterställningen. Folk pratar om aga, slå på sina barn, smälla till fingrarna osv, men de gångerna man "råkar" skada sitt barn som i mitt fall, är det också aga eftersom han fick synliga skador?
    Tycker jag verkligen inte. Man gör ju vad man kan för att skydda sitt barn. Troligtvis hade han nog fått bra mer ont om du hade låtit honom falla. Sen kan man ju alltid fråga sig om det verkligen är så schysst och bara stå och titta på.
    Det är en naturlig reflex att försöka hjälpa sitt barn.
Svar på tråden Barnaga