Inlägg från: Anatha |Visa alla inlägg
  • Anatha

Barnaga

Varför ska man slå barn när man inte slår vuxna? Nej självklart ska aga inte vara tillåtet det finns tillräckligt med andra metoder att använda när man uppfostrar barn.

• Anatha
    BlommyNess12 skrev 2009-10-05 11:57:12 följande:
    För mig är det absolut NEJ. Men det kan finnas situationer då jag kan se mellan fingrarna. Om din 3 åring sparkar och slår på dig så kan du ju värja dig, men om din 17åriga son hoppar på dig och misshandlar dig, ja, då kan jag nog tycka att det kan vara okej att slå tillbaka. En 17åring är ju i vissa fall som en hel karl.
    Om en 17åring hoppar på dig och du slår tillbaka kallas det nödvärn och inte barnaga :)
  • Anatha
    Danitrass skrev 2009-10-05 12:34:47 följande:
    Jag tror dom flesta är emot "barnaga". Men problemet uppstår snarare när detta ska definieras.

Är en dask på baken OK?
    En snärt på fingrarna?
    Ett fast tag i nackhåret?

Är det Ok ibland eller alltid eller inte alls?
    Ja egentligen inte alls men att ta tag i barn och visa att det inte är ok att göra si eller så eller springa ut i vägen är helt ok. Man kan aldrig svara generellt utan det är varje situation som avgör var gränsen går i alla fall för mig.

Just daski baken tycker jag känns illa för det är ett så utstuderat fysiskt straff det tycker jag inte att ta tag i barnet är på samma sätt.
  • Anatha
    Melly skrev 2009-10-05 16:53:41 följande:
    Jag tycker att allt man gör mot barnet med syfte att tillfoga det smärta eller obehagskänsla kan räknas som aga och det ska vara förbjudet. Det är inte aga att ta tag i armen på sitt barn för att stoppa det ifrån att springa ut framför bilarna på gatan. För att då så är ju inte syftet att tillfoga smärta eller obehag. Men att det är aga att snärta till på fingrarna som "straff" för att barnet har gjort nåt som man inte vill.
    Fast att ta tag i barnet som inte är på väg att skada sig kan jag också tycka är ok. Det kan vara för att få uppmärksamheten och för att barnet ska lyssna. Men jag tycker som dig att man inte ska tillfoga smärta eller obehag. I alla fall inte mer obehag än vad det är att få skäll och veta att man gjort något dumt.
  • Anatha
    Miss Lau skrev 2009-10-06 09:49:21 följande:
    Jag blir alltid så beklämd över att det faktiskt finns vuxna som knäpper sina barn på fingrarna! Och oavsett vad man kallar det är det aga (även om det är "mindre" än en regelrätt käftsmäll).
    Jag har ju inte barn ännu så det är egentligen svårt att sitta och säga ditt eller datt när man inte vet. Men jag har svårt att förstå nödvändigheten. Jag menar man har ju redan fullkomlig makt över barnet och kan både sätta skräck i eller staffa utan fysiska metoder.
  • Anatha

Fragile Flower skrev 2009-10-06 11:14:07 följande:

Har folk inte lärt sig att man kan fixa problem genom att PRATA med barnet?
    Bara prata tror jag dock inte alltid räcker. Jag tror man måste markera rätt och fel. Det kan handla om höja rösten, ställa in roliga aktiviteter m.m.
  • Anatha
    Meli skrev 2009-10-06 12:43:55 följande:
    Jag kan säga att jag tycker inte en "dask" är så farligt. Tycker det är mycket värre om man ex skriker elaka saker till barnen i stridens hetta.
    Att skrika elaka saker till barnen går också under aga och något jag inte tycker är ok. Visst kanske man höjer rösten för mycket men skika elaka saker från man som vuxen inte ens göra i stridens hetta.
  • Anatha
    Meli skrev 2009-10-06 13:06:13 följande:
    Gör det verkligen det. GÅr under aga menar jag, juridiskt.Kan de som skriker kränkande saker bli socutredda likaväl som de som slår barnen? Jag är inte säker på det....
    Såhär säger lagen ?Barn ska ha rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Barn skall
    behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för
    kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.?

Källa rapporten: Aldrig våld ? 30 år av svensk lagstiftning mot aga
    Länk: plansverige.org/files/Agalagstiftning.pdf
  • Anatha
    Maggis skrev 2009-10-06 19:23:10 följande:
    För att det gör ont? Ja just. Aga.
    Fast juridiskt skulle aldrig en knäpp räknas som aga och inte skulle det rendera i ens en utredning från det sociala.

Dock håller jag med att det är helt onödig uppfostringsmetod att använda smärta för det är ju det som är syftet med att knäppa. Det räcker att fysiskt ta bort barnet och bestämt berätta vad som gäller. Min väninnas dotter är rätt busig men hon har enorm respekt för sin farfar som egentligen inte ens någon gång har höjt rösten till henne men hon älsakr honom så mycket. Numera brukar de säga att farfar inte skulle gilla detta och hon gör aldrig om det. Barn som är väldigt små förstår väldigt bra så smärta är inte nödvändigt.
  • Anatha
    FruNaftra skrev 2009-10-06 20:52:19 följande:
    Någon som har svar på min fråga?
    Juridiskt är det inte aga. Det verkar heller inte var det enligt de flesta i den här tråden. Finns säkert de som tycker det men jag tycker det inte. Jag ser iof inte riktigt att knäppa på handen som aga men däremot så ser jag det som en både onödig och dum uppfostringsmetod.
  • Anatha
    Miss Lau skrev 2009-10-06 21:13:14 följande:
    Det beror ju på hur du tar tag. Ett hårt ordenligt tag med tanke att det ska göra ont för barnet är aga. Tar du däremot ett tag för att lugna barnet, kunna prata med barnet etc är det inte aga.
    Och tar du tag för att hindra barnet fån att skada sig själv eller andra är det givetvis inte heller aga oavsett om det råkar skada barnet.
  • Anatha
    Gladabarnensmamma skrev 2009-10-06 21:56:54 följande:
    (att knäppa på fingrarna är aga)
    Fast om det är gjort på det sättet som vissa beskriver i den här tråden så är det ju inte aga. De påstår sig ju knäppa på handen så löst så att det inte gör ont på barnet och att det bara är för uppmärksamhet.

Vilket jag iof ser som märkligt då en knäpp som är så lös knappt borde ge mer uppmärksahet än att föra bort barnets hand från det som det inte ska göra. Oavsett en knäpp som är så lös är inte ens relevant att egenlgien ta upp då det i så fall är att likna med att föra bort barnet eller liknade åtgärd som inte orsakar smärta eller obehag.
  • Anatha
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-07 12:19:37 följande:
    undrar hur ni har en diskussion med era män där hemma. tror dom skulle tröttna ganska fort... för ni är ena riktiga moraltanter hela bunten
    Man behöver inte vara moraltant för att man har vissa åsikter om hur man anser att barnuppfostran bäst bedrivs.

Hur jag diaskuterar med min man vill ni inte veta. Shit vad jag har humör och skriker på honom ibland, stackarn är utsatt för ett hormonmoster sen jag blev på smällen.

Jag kommer garnterat få problem att vara tillräckligt lugn när jag får barn. Jag är uppvuxen med rätt hög volym och humör hemma (jag inte blev agad emn fick skäll när jag förtjänade det) så vill jag inte ha med mig det får jag nog tänka till.

Jag tror ofta man tar med sig de metoder man själv blev uppvuxen med.
  • Anatha
    KjellRoger skrev 2009-11-13 09:25:46 följande:
    Med tanke på hur respektlösa många ungar är mot andra barn och mot vuxna tycker jag att man kunde tillåta lättare aga.
    Du akn uppnå allt detta utan att behöva ta till fysiska bestraffningsmetoder. Det räcker med tydliga regler och att barnet får ta konsekvenser av sitt handladne. Att lärare har för lite aktoritet beror inte på att de inte får slå barnen utan att samtliga metoder de har för bestraffning eller disciplin är borta. De får ju inte frånta barn tex mobiltelefoner som de stör med, be den tillfälligt lämna klassrummet eller ge kvarsittning.

Självklart ska barn uppfostras och det ska råda disciplin i klassrummen men man behöver inte slå någon för att uppnå detta.
Svar på tråden Barnaga