Inlägg från: Maria222 |Visa alla inlägg
  • Maria222

Barnaga

Självklart ska inte aga införas i sverige. Det är verkligen att ta ett steg tillbaka i utvecklingen.

Jag har ingen som helst förståelse för er som "knäpper" era barn på fingrarna, har ni verkligen så dåligt tålamod eller brist på uppfinningsrikedom så att ni måste ta till våld mot barnen?

Mamma till Kevin född 0706.
  • Maria222
    emmerzon skrev 2009-10-07 22:29:44 följande:
    har du läst allt? Om inte, börja om. Om du har gjort det borde du veta vad jag menar när jag skriver "knäpper". Det är alltså en lätt "knäpp" (har som sagt inget annat ord för det..) Min dotter har fått en sådan av mig eftr timmar med andra metoder, som hon för övrigt har ansett är lekar. Hon har fått en sån kanske 3-4 gånger. Hon har inte fått ont, märken eller något annat. Men däremot så har hon förstått vad jag menar med mitt "nejnej".
    Ja det är jobbigt att ha en ettåing och de måste passas för att inte skada sig, och man måste avleda, avleda och åter avleda. Det är där tålamodet kommer in. Man kan inte förvänta sig av en ettåring att de ska kunna styra sina impulser och lyda. 

Om du läser på om barns utveckling kanske du får en större förståelse för ditt barn. 
  • Maria222
    emmerzon skrev 2009-10-08 15:36:50 följande:
    Jo, men man märker ju rätt snabbt på sitt barn om det man gjorde, gjorde ont... Jag kan säga med handen på hjärtat, min dotter har INTE fått ont nån av (3-4 ggr) som jag har "knäppt" (löst) henne på handen...Vad synd att läkaren ansåg det, han skulle ha kollat lite annat! T.ex kroppsspråk, ansiktsmimik m.m. Hoppas det gick bra för sonen iaf!
    Varför slutade hon ta på eluttaget just efter att du knäppt henne på fingrarna då? När ingenting annat fungerade?
  • Maria222
    emmerzon skrev 2009-10-08 18:30:06 följande:
    Jag knäppte (löst) samtidigt som ja sa med samma stränga röst som innan, "nejnej" Och jag har försökt avleda med lekar, gå ut osv men hon har alltid återkommit till eluttaget och även om vi har det barnsäkrat så har inte alla det så hon ska veta att det är "off limit" .
    Jo jag förstår hur du gjorde, men jag undrade hur du själv tänker omkring det, vad är orsaken till att just det fungerade så effektivt?
  • Maria222
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 19:36:33 följande:
    som sagt ni får tro vad ni vill om oss, men vi älskar inte våra barn mindre för det och är inte världelösa föräldrar heller. Alla har vi gjort misstag någongång, men tydligen så har vissa aldrig någonsin gjort något fel, då kan man ju börja fundera på om det är något som inte står rätt till. Utan fel så lär man sej inte.. man lär sej av sina misstag....och kom inte med något motagg nu, för jag har sagt det ni undrat över och tänker inte gå in mer på det. finns inget mera att förklara..
    Du ångrar sig alltså och håller med om att det inte är rätt väg att gå att ta till den typ av handling?
  • Maria222
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 20:53:29 följande:
    jag har aldrig sagt att det är okej. jag har gjort det någon gång. men självklart får jag ju dåligt samvete efteråt. det är väll ganska självklart.. som sagt dom gånger det hänt så har man blivit väldigt rädd och kommit på honom i sista sekunden.därav blev det att jag knäppt honom, just för att det kunde ha varit fingrarna som rök... som jag sa, tidigare så har jag lyft bort honom ett ex antal gånger, försökt med annat innan såklart. men är ju när man inte är med o man kommer in i köket o i sista sekunden så springer man dit.. ja ni förstår säker hur jag menar...
    Det har alltså skett en enstaka gång och du fick dåligt samvete direkt efteråt vilket förståss innebär att du vet att det var fel och inte kommer att göra om det?
  • Maria222
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 21:18:19 följande:
    ja precis så som jag skrev. jag ångrade mej efteråt...
    Ja men då är det väl bra där. Du begick ett misstag, insåg att det var helt fel väg att gå, bad barnet om förlåt, och gör aldrig mer om det. Vad diskuterar vi då? Du tycker ju också att det är fel att knäppa barnen på fingrarna!
  • Maria222
    emmerzon skrev 2009-10-08 21:31:12 följande:
    Jo, då vägleder du. Men jag menar att det finns ju många föräldrar som använder just tomma ho i uppfostran.Jag rättfärdigar inte det jag har gjort. Men jag står för det och anser inte att jag ska behöva höra att jag inte känner mitt barn, att jag itnve respekterar mitt barn och så vidare. Det är det som har gjort mig så förbannad under denna diskussion. Och nu riktas detta inte enbart till dig bara för att jag citerar dig, okej?
    Du får alltså också skuldkänslor av att knäppa ditt barn på fingrarna?
  • Maria222
    emmerzon skrev 2009-10-08 21:46:17 följande:
    Men ingen har svarat på min fråga! Hur många har kommit med tomma hot för att få barnen att sluta med ett icke önskvärt beteende?
    Jag gör det inte och planerar inte att börja med det heller.
Svar på tråden Barnaga