Inlägg från: Maggis |Visa alla inlägg
  • Maggis

Barnaga

Höstbebis2007;

Vem säger att det är aga om man tar tag i sitt barn så det inte ska hamna framför en bil? Det är det väl ingen som påstår? Daskar du på handen eller knäpper på fingrar så är det däremot det. 
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 18:42:50 följande:
    beror på vad man anser aga är. vissa tycker att bara man tar tag i armen så är det aga, o vissa tycker att knäppa lätt på fingrarna inte är aga... alla har olika åsikter.Men alla här på FL ska ju vara så präktiga hela tiden o vara dom perfekta mammorna som ALDRIG någonsin gör fel... det kan du inte säga emot.Är ju inte så att man knäpper ens barn på fingrarna dagligen liksom... men det verkar ju folk tro
    Fast saken är ju den att aga är definierat i lagtext och har inget med personligt tyckande att göra. Således agar du om du smäller/daskar/knäpper i uppfostringssyfte. Likaså om du skriker elaka saker till ditt barn. Men inte om du tar tag i det i syfte att skydda det från skada. Det är en tydlig skillnad där och det har inget med vare sig min eller din åsikt att göra.

För övrigt avskyr jag verkligen ordet "präktig". Särskilt när det används om mammor som inte vill slå sina barn av mammor som verkar ha dåligt samvete för att de gör det. Sluta slå. Så enkelt är det. Så slipper man kalla andra präktiga i tid och otid så fort deras åsikter inte passar det egna beteendet.
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 18:56:07 följande:
    Tror inte du förstog vad jag menade.. men men.....jag har inte slagit, FATTA det någon gång... knäppa är inte att slå...
    Knäppa är aga. Fatta det någongång.
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 19:01:38 följande:
    ta det här med spisen igen då. Vad väljer du, att ditt barn får brännskador på handen eller en knäpp på handen??? småbarn vet inte sina gränser o gör det om och om igen. när jag knäppt lätt på handen som det här med spisen och eluttag så har han lyssnat sen, men han har inte blivit ledsen. Jag sätter mej på huk vid mitt barns nivå och talar om för honom varför han inte får göra så.
    Jag väljer inget av dina förslag.
    Jag tar bort handen och visar med min och tonfall att det inte är en bra idé att ta där. Och så gör jag det igen och igen och igen. Och till sist förstår de. Inga av mina barn har bränt sig och då ska du veta att de är enormt pillbenägna. Sak samma vad gäller eluttag. Och då min fråga: varför tycker du det är bättra att knäppa än att helt enkelt avlägsna hans hand? För att det gör ont? Ja just. Aga.
    //Maggis
  • Maggis
    Emmerzon;

Med handen på hjärtat: Har jag sagt till mina barn på skarpen någongång. Ja, absolut.
    Har jag knäppt mina barn på handen någongång? Nej. Jag tycker det finns bättre metoder som ger bra utdelning. Jag ser varken nyttan eller nödvändigheten med att knäppa.
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-06 20:51:00 följande:
    men så sätt så behöver man ju inte ryta åt sina barn heller för det förstör ju deras självkänsla och det är ju aga...
    Vem är det som säger att man måste ryta för att säga till på skarpen? Jag går snarare ner i tonläge och skärper uttalet. Det funkar för det allra mesta alldeles utmärkt.
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-07 12:19:37 följande:
    jag älskar min son över allt annat och det ska ni inte komma o säga att jag inte gör för det vet ni inte ett skvatt om...undrar hur ni har en diskussion med era män där hemma. tror dom skulle tröttna ganska fort... för ni är ena riktiga moraltanter hela bunten
    Vi har riktigt bra och givande diskussioner här hemma. Men tack för att du bekymrar dig för min man.

Men nej, inte är man moraltant för att man tycker det finns bättre sätt att fånga ett barns uppmärksamhet än att knäppa dem på fingrarna.
    Jag tänker såhär: Det jag inte kan tänka mig göra mot andra, gör jag inte heller på barn. Vad jag själv skulle uppfatta som kränkande/nedlåtande behandling utsätter jag inte andra för. Och jag skulle verkligen inte uppskatta att bli knäppt på fingrarna av någon. Det är en rätt enkelt tumregel: gör inte mot andra det du inte vill att de ska göra mot dig.
    //Maggis
  • Maggis
    vampyria2 skrev 2009-10-07 09:21:35 följande:
    Då får man försöka lite till, att göra dem illa är inget allternativ. Jag har 4 barn varav två har trippel diagnoser som gör dem både aggresiva och extremt impulsiva men aldrig att jag har behövt knäppa dem på fingrarna eller nått värre.Men får gå efter och avleda dem till dö dagar om det behövs, de lär sig tids nog.Tycker att föräldrar som måste ta till aga för att uppfostra sina barn är lata och borde gå en utbildning i barnuppfostran och hur även "milt"våld kan påverka ett barn.Det handlar inte om hur hårt man slår, utan att man gör det, det är kränkande för barnet.ett barn kan desutom aldrig kopla samman varför en förälder slår, det ända den lär sig är att när jag går till ett speciellt ställe så gör min förälder illa mig. De kan inte innan 5 års ålder kopla att du gör det för deras skull och för att de kan göra sig mer illa om du inte gör det.En förälder ska beskyda sitt barn och skydda dem från allt som gör ont att då vara den som ger ont är väldigt förvirrande för barnet.
    Det var bra uttryckt!
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-07 13:02:17 följande:
    jo men jag menar, man behöver inte upprepa samma sak flera gånger. jag vet hur jag gjorde o ni vet inte det över huvudtaget, om hur löst eller hårt. det är liksom slutdisskuterat nu..
    Ja, men sluta försvara dig då? Du gör ju inget fel, säger du?
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-07 13:12:08 följande:
    klart jag försvarar mej när ni kommer med påhopp hela tiden. likaså mot emmerzon...
    Vilka påhopp? Är det påhopp att fråga varför man knäpper på handen om det finns andra metoder att tillgå? Är det ett påhopp att tycka det är fel?

Jag har, mig veterligen, inte kallat dig något som kan kallas påhopp.
    Jag har ifrågasatt vissa saker och det enda svar jag fått tillbaka är att jag minsann inte vet något om något. Men nu råkar jag ha två barn själv som verkligen inte sitter som små tända ljus och lyder varje uppmaning (tack och lov!). Och då är jag naturligtvis nyfiken på varför man agar (för ja, all fysisk bestraffning ingår där även om just knäppning på handen nog ses som light) när min erfarenhet har visat att det går lika bra att avleda, prata med eller mjukt ta undan deras hand. Det är inget påhopp. Däremot så kan jag lugnt konstatera att vissa, av dig skrivna, inlägg klart skulle platsa i gruppen "personligt påhopp".
    //Maggis
  • Maggis
    emmerzon skrev 2009-10-08 15:12:46 följande:
    du behöver inte tro att jag är dum eller korkad. Tro mig. Jag avleder, avleder och avleder. Men som sagt, det har hänt nångång. Hon tror att det är en lek och då kan jag försöka avleda i timmar och hon tycker att det är roligt. Du behöver inte idiotförklara mig eller säga att jag inte förstår mitt barn för du känner varken mitt barn eller mig. så ro inget, tror gör man i kyrkan. Innan du har nog information kan du inte säga att jag inte förstår mitt barn!
    Jag tror varken du är dum eller korkad. Men jag har en 2½-åring som gjorde och gör precis likadant som du beskriver din dotter gör; mindre nu i o f s. Men när han var i de allra värsta upptäckartagen så var det en lek när jag avledde; han skrattade och hade skitkul. Jag tog tag i det genom att helt enkelt gå någon annanstans till sist. Ut, oftast. Eller läsa en bok, måla lite eller leka med lera. Och det är därför jag är så nyfiken på varför man istället väljer att knäppa på handen/fingrarna när det finns annat att ta till?

Och jag tror säkert du knäppt löst men, med all respekt, så kan du inte tala för hur din dotter upplevde det. Det kan bara hon själv, även om du tycker du känner och förstår ditt barn.

Personligen så ser jag inte en knäppning på handen som något som nödvändigtvis måste göra ont men jag tycker gesten är kränkande och därför använder jag mig inte av den. Jag skulle inte uppskatta att bli knäppt själv men har man inga bekymmer med att tänka sig bli knäppt på handen om man gör något tokigt så är man säkert inte så emot att göra det på andra själv.
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 20:00:43 följande:
    för hunfraelfte gången, det var INGEN BESTRAFFNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nej, men det var väl i uppfostrande syfte?
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 20:04:18 följande:
    nej det kan jag inte påstå, för att förhindra fara, så skulle jag kalla det.
    Och det kunde inte göras på annat vis?

Alltså, jag tror inte för en sekund att du älskar ditt barn mindre än någon annan. Inte heller ser jag dig som en värdelös förälder. Men jag tror inte heller att du ser något fel i att knäppa fingrar om du anser det vara nödvändigt och då faller ju hela ditt resonemang angående att alla gör misstag och att det är så man lär sig. För om man lär sig av sina misstag så försvarar man dem inte så ihärdigt.
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 20:15:28 följande:
    jag menade inte just knäppa på fingrarna men det kanske du inte förstog...
    Varför skrev du något sådant i en debatt om aga, i så fall?
    Men då har jag ju rätt; du ser inget fel i det trots att både BO och lagen säger annat.
    //Maggis
  • Maggis
    Maggis skrev 2009-10-08 20:17:10 följande:
    Varför skrev du något sådant i en debatt om aga, i så fall?Men då har jag ju rätt; du ser inget fel i det trots att både BO och lagen säger annat.
    Jag förtydligar: Jag utgår ju ifrån att det människor skriver i sina inlägg har relevans för ämnet och är kopplat till detsamma. Så om man tar upp det här med att göra misstag och lära sig i en tråd om aga så utgår jag ifrån att man pratar om att lära sig av sina misstag i just den typen av situationer. Annars är ju kommentaren helt orelevant även om det är rätt i sig. Förhoppningsvis lär de flesta sig av sina misstag. Vissa gör det dock aldrig och vissa ser inte ens att det är ett misstag de gjort.
    //Maggis
  • Maggis
    Höstbebis2007 skrev 2009-10-08 20:25:38 följande:
    läs denna tråden, en mamma som lät sitt barn skrika i 30 minuter, okej hon var närvarande men det klassar jag mer som aga.www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47635072.htmldå är det jag gjort en piss i havet...
    Hon bad om hjälp. Det hedrar.
    Schysst att hänga ut någon annan för att försöka ursäkta sig själv.
    //Maggis
  • Maggis
    emmerzon skrev 2009-10-08 21:11:58 följande:
    så..nu ska vi se! Hur många har kommit med hot mot sina barn?
    Hotat? Nej. Förklarat konsekvenserna av deras agerande? Ja. Till exempel: om du gör sådär gör det ont. Det är inget hot; det är en konsekvens av att sätta handen på en varm platta. De fattar.
    //Maggis
  • Maggis
    emmerzon skrev 2009-10-08 21:52:12 följande:
    Måste bara få säga en sak. Finns det någon som kan säga att jag och Höstbebis2007 har sagt att vi har gjort rätt som har knäppt våra barn på fingrarna?vi har försvarat oss mot dom som anser oss vara dåliga mammor/personer.
    Du har försvarat ditt agerande fler gånger än jag kan räkna i tråden så ja, jag tror att du tycker att du gjorde rätt. Jag tror inte du ångrar dig eller ser det som ett misstag, inte om jag utgår ifrån det du skriver.

För övrigt så har åtminstone jag aldrig kallat dig en dålig mamma. Däremot så är det väldigt svårt att få svar på varför det inte gick att göra annorlunda och vad som egentligen fångade din dotters uppmärksamhet när du knäppte henne på fingrarna. Något extraordinärt måste det ju ha varit om du, efter flera timmars försök på alla sätt och vis, fick uppmärksamhet av att just knäppa på fingrarna.
    //Maggis
  • Maggis
    emmerzon skrev 2009-10-09 21:32:03 följande:
    sista gången... Såhär gick det till!!!Hon lekte, jag sa till, hon fortsatte, jag flyttade, hon gick dit osv... Tillslut när hon bara skrattade så fort jag tog henne därifrån och hon bara tyckte det var en rolig lek "knäppte" jag henne löst på fingrarna sammtidigt som jag sa nejnej!Kan jag förklara tydligare?
    Men det är inget svar på min fråga. Det är bara din redogörelse för hur det gick till. Jag vill fortfarande veta vad du tror fångade hennes uppmärksamhet just för att du knäppte henne. Om det nu inte gjorde ont eller var en kränkande handling så måste det ju varit något annat? Eftersom hon inte brydde sig om dig innan.

Och jag vidhåller fortfarande att du hade kunnat göra annorlunda och att du inte ångrar det skedda ett dugg.
    //Maggis
  • Maggis
    emmerzon skrev 2009-10-10 20:43:23 följande:
    Jag "knäppte" sammtidigt som jag använde min "starka arga" röst. Hon brydde sig men ansåg det vara en lek.Du kan vidhålla att jag inte ångrar mig, jag vidhåller motsatsen och skiter fullständigt i vad du tror! Jag vet vad jag tror och vet. Det är det som räknas.
    Ja, men då så.
    Då kan du ju sluta försvara dig om du skiter fullständigt i vad jag tror. Jag baserar bara mina funderingar på det du själv skrivit, så...
    //Maggis
  • Maggis
    Mammatill2tjejer skrev 2009-10-12 12:13:27 följande:
    Nu har jag varit borta från tråden i några dagar. Har haft det lite jäktigt och inte riktigt hunnit med.Det har kommit många intressanta inlägg sedan jag var här sist. Än så länge är vi flest som är emot barnaga. Men det är ändå sorgligt och, i mina ögon, oerhört skrämmande att det ändå är hela 7,28% (34 pers) som är FÖR att tillåta barnaga! Alla gör vi fel. Jag tror inte för ett ögonblick att det finns felfria, perfekta föräldrar. Hävdar man att man är en felfri förälder så hävdar jag faktiskt att man ljuger. Själv är jag långt ifrån felfri. Herregud, om jag skulle räkna upp alla misstag jag gjort i mitt föräldraskap... Och jag vet att jag kommer att göra fler. Det där med tomma hot t ex. Jag vet att jag gör så ibland. Jag ångrar mig, vet att det är fel och försöker att inte göra om det, utan hitta andra och bättre lösningar.Det viktiga är ju att man inser att det ÄR FEL, och att man försöker att inte göra det igen.Det skulle aldrig fall mig in att sitta här och försöka försvara mitt handlande, eftersom jag vet själv att det är fel. Det går alltså inte att försvara. Förklara, javisst. Men aldrig försvara.
    Nej, felfri är ingen. Jag har också saker jag jobbat och jobbar med.Men jag håller med dig i detta att det inte går att försvara. Har man gjort fel så har man och förhoppningsvis ångrar man sig och gör annorlunda framöver.
    //Maggis
Svar på tråden Barnaga