emmerzon skrev 2009-10-08 15:12:46 följande:
du behöver inte tro att jag är dum eller korkad. Tro mig. Jag avleder, avleder och avleder. Men som sagt, det har hänt nångång. Hon tror att det är en lek och då kan jag försöka avleda i timmar och hon tycker att det är roligt. Du behöver inte idiotförklara mig eller säga att jag inte förstår mitt barn för du känner varken mitt barn eller mig. så ro inget, tror gör man i kyrkan. Innan du har nog information kan du inte säga att jag inte förstår mitt barn!
Jag tror varken du är dum eller korkad. Men jag har en 2½-åring som gjorde och gör precis likadant som du beskriver din dotter gör; mindre nu i o f s. Men när han var i de allra värsta upptäckartagen så var det en lek när jag avledde; han skrattade och hade skitkul. Jag tog tag i det genom att helt enkelt gå någon annanstans till sist. Ut, oftast. Eller läsa en bok, måla lite eller leka med lera. Och det är därför jag är så nyfiken på varför man istället väljer att knäppa på handen/fingrarna när det finns annat att ta till?
Och jag tror säkert du knäppt löst men, med all respekt, så kan du inte tala för hur din dotter upplevde det. Det kan bara hon själv, även om du tycker du känner och förstår ditt barn.
Personligen så ser jag inte en knäppning på handen som något som nödvändigtvis måste göra ont men jag tycker gesten är kränkande och därför använder jag mig inte av den. Jag skulle inte uppskatta att bli knäppt själv men har man inga bekymmer med att tänka sig bli knäppt på handen om man gör något tokigt så är man säkert inte så emot att göra det på andra själv.